Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Hana Třeštíková: Snažíme se na nikoho nezapomenout

    MgA. Hana Třeštíková se snaží v kontaktu s uměleckou obcí zjistit, jaké praktické a zároveň koncepční kroky jsou potřeba – v Divadelních novinách jsme publikovali kulaté stoly o pražském divadle. Jenže koronavirovou pandemii nikdo nečekal.

    Uzavření divadel na několik měsíců je bezprecedentní. Jak vnímáte tak výjimečnou situaci?

    Těžce. Ze dne na den jsem se stala radní pro kulturu zavřených divadel a sálů. Asi jako každý jsem prožila počáteční šok z toho, že se něco takového vážně děje. Záhy jsem ale naskočila do organizace všemožné pomoci. Na magistrátu jsme ihned začali hledat cesty, jak pomoci kulturním aktérům. V prvních dnech jsem obvolala většinu ředitelů a ředitelek pražských kulturních subjektů, abych jim vyjádřila podporu a načerpala aktuální informace. S novým ředitelem odboru kultury Jiřím Sulženkem jsme pak začali připravovat opatření na pomoc pražské kultuře, která postupně realizujeme.

    Jaké škody a jakého charakteru očekáváte v pražské kultuře?

    První analýzu dopadů na kulturní oblast už máme zpracovanou. Samozřejmě se nejedná o konečná čísla, protože nikdo z nás neví, kdy a jak se plně obnoví kulturní provoz. V tuto chvíli ani nemáme představu, jak rychle se podaří diváky přesvědčit, že návštěva kulturních akcí je při důsledném dodržování všech hygienických podmínek naprosto bezpečná. Ale zpět k číslům. Oproti minulému roku klesla spotřeba v kulturním odvětví téměř o 12 miliard korun. Zároveň víme, že bojujeme za zachování 14 tisíc pracovních míst pro zaměstnance, OSVČ, ale také takzvané dohodáře pracující v kulturní oblasti. A to mluvím opravdu jen o Praze.

    Vyhlásili jste první programy pro podporu pražské kultury. Jaké priority jimi sledujete, co především chcete ochránit?

    Jedním z našich hlavních cílů je zachování pražské kulturní infrastruktury. Chceme proto podpořit kulturní subjekty s celoroční činností. Je také třeba podpořit divadla, galerie, kluby a další zaměstnavatele v oblasti kultury, aby nemuseli propouštět, mohli i nadále zaplatit provoz a plynule navázat na dobu „předkoronavirovou“. Všichni víme, že pro tyto subjekty nejsou řešením krátkodobé půjčky, protože kulturní instituce žijí obvykle tak na hraně, že by nebylo z čeho je splácet.

    Jinak se samozřejmě snažím pomáhat, jak se dá. Spustili jsme společně s GoOutem benefiční festival fiktivních kulturních zážitků NIC 2020, který skončil 1. května. Lidé mohli kupovat vstupenky na NIC a tím podpořit své oblíbené instituce. Celkem fanoušci kultury vybrali přes 3 miliony korun! Dále jsme vyhlásili individuální dotace na výrobu online obsahu pro nezávislé subjekty. Spolupracujeme s mall.tv, projektem Hrajeme do oken, sbírkou pro hudebníky na volné noze a dalšími.

    Snažíme se na nikoho nezapomenout, finanční podporu jsme proto prostřednictvím Městské knihovny poslali i pražským knižním vydavatelům, obdobné opatření se týká i výtvarného umění ve spolupráci s GHMP. Nezapomínáme ani na soukromá divadla a kluby, které jinak nevyužívají grantové výzvy města, protože se uživí ze vstupného. I tyto scény přišly o své příjmy a my jim chceme pomoci udržet se na kulturní mapě Prahy.

    Jak vnímáte spor o podporu zřizovaných, nezávislých a „komerčních“ divadel? Objevil se podobný spor v jiném uměleckém rezortu, jako jsou knihy, muzea, výstavní síně?

    Já myslím, že teď není čas na spory. Musíme všichni spojit síly a poslat energii správným směrem – tak aby se vše vrátilo do starých kolejí a diváci přišli zpět do divadelních sálů, muzeí nebo galerií. Nezáleží na tom, jestli jste příspěvková organizace, nezávislé divadlo nebo soukromý subjekt. Za poslední měsíce jsem zažila neuvěřitelnou vlnu solidarity a pomoci. Z divadel se staly šicí dílny, herci četli seniorům, rozváželi jídla a nákupy… Městské příspěvkové organizace samy přišly s nápadem, že se do některých projektů nezapojí, aby neubíraly pozornost nezávislému sektoru, který žádný stálý příspěvek nečerpá. V současné chvíli například nabízejí menším nezávislým nebo soukromým scénám volné termíny v divadlech s větší kapacitou. Nesmírně si toho vážím.

    Kolik podpora postižených bude město stát, kde na ni vezmete prostředky a jak se ta čísla mohou ještě vyvíjet?

    Jak už jsem řekla, definitivní čísla ještě neznáme, ale již nyní se mi podařilo s náměstkem pro finance Pavlem Vyhnánkem vyjednat částku téměř čtvrt miliardy na podporu kultury a cestovního ruchu. Maximálně jsme snížili všechny výdaje v mé kapitole kultura a použili je na podporu subjektů, které se ocitly v ohrožení. Tato finanční injekce ze strany města ale situaci nespasí. Je potřeba, aby vláda reflektovala zásadní podíl Prahy na celkovém obratu českého kulturního průmyslu a začala jednat.

    Kdy se obnoví pražský kulturní život?

    Galerie, muzea, kina nebo knihovny se už postupně otevírají. Také divadla a hudba se vracejí z online prostředí do svých sálů. Kvůli přísným hygienickým opatřením sice do prázdnin pojedeme tak trochu na půl plynu a s omezeným počtem diváků, ale když vše půjde dobře, v létě budou fungovat letní divadelní a kulturní scény. A věřím, že od září si už všichni budeme moci užívat pražskou kulturu naplno.


    Komentáře k článku: Hana Třeštíková: Snažíme se na nikoho nezapomenout

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,