Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    Havel 80: Praha/Brno 2016 (No. 7)

    Festival Pražské křižovatky nabídl v sobotu tolik programu na téma Havel, že se jeho každodenní návštěvníci mohli cítit lehce „přehavlováni“. Nicméně na každé akci bylo plno a zdá se, že pro mnohé platilo brněnské Málo bylo Havla! Ale popořádku. Počítejte se mnou…

    Na piazzetě Národního divadla se hrála slavná inscenace Divadla Husa na provázku – Prase. FOTO arhiv DHnP

    Na piazzetě Národního divadla se hrála slavná inscenace Divadla Husa na provázku – Prase. FOTO arhiv DHnP

    Za prvé, na piazzetě Národního divadla se i přes nepříznivé počasí hrála slavná inscenace Divadla Husa na provázkuPrase. Jedná se o – do jeho uvedení – neznámý Havlův text, se kterým se pohrál režisér Vladimír Morávek a nastavil jím humorné zrcadlo české společnosti.

    Za druhé, hned dvakrát se divákům nabídla Havlova Vernisáž, a to v podání pražské DAMU a brněnského HaDivadla. V roce 2014 ještě jako studenti třetího ročníku pod vedením Miroslavy Pleštilové nastudovali hru jako klauzurní práci a uvádějí ji stále i jako absolventi. V případě HaDivadla se jedná o novinku, která měla premiéru teprve 5. října.

    Za třetí, z Hradce Králové přivezlo Klicperovo divadlo Asanaci, stejně jako kyjevský soubor, který bude mít svůj prostor v nedělním programu.

    Za čtvrté, Divadlo Husa na provázku si pohrálo s prostorem foyer Nové scény ND s Havlovým historicko-publicistickým dramatem o událostech dne 28. října 1918 (poprvé hraným ve scénickém časopise Rozrazil v r. 1988) Zítra to spustíme. Nic jim nezabránilo, aby i přes malý prostor nad schodiště umístili umělého koně, mezi diváky postavili rekvizity a herce mezi nimi, i za mimi nechali obratně se pohybovat, hrát a zpívat. Vtipně využili výhledu prosklenými okny, který dovoloval divákům vidět vyvěšování vlajek z oken protější budovy. V září roku 1988 jsme spolu s HaDivadlem zahájili zkoušky na scénický časopis Rozrazil 1/88 – O demokracii. Zítra to spustíme se ve zkrácené verzi stalo jeho hlavní částí. Nezakrýval jsem, že text není můj, ale řekl jsem, že jméno autora nemohu prozradit. Nejbližší dramaturgičtí a režijní kolegové postupně podle stylu – i když jej Václav přiblížil poetice Divadla na provázku – rozpoznali, kdo je autorem. (…) /Petr Oslzlý/

    Za páté, Divadlo Na zábradlí uvedlo inscenaci Velvet Havel bohatě oceněnou Cenami divadelní kritiky za rok 2014 a kromě Václava Havla si mnoho z nás vzpomnělo také na herečku Marii Spurnou, taktéž oceněnou za nejlepší ženský herecký výkon za roli Olgy. Nyní Olgu ztvárnila Dita Kaplanová. Odlehčený kabaretní večer představil Havla jako mladého sukničkáře, lehce sobeckého a namyšleného, ovšem všichni víme, že to byl také jen člověk a není na škodu ukázat vždy obě strany jedné mince.

    ///

    Všechny díly reportáží z festivalu Pražské křižovatky a Málo bylo Havla!:

    Havel 80: Praha/Brno 2016 (No. 1)

    Havel 80: Praha/Brno 2016 (No. 2)

    Havel 80: Praha/Brno 2016 (No. 3)

    Havel 80: Praha/Brno 2016 (No. 4)

    Havel 80: Praha/Brno 2016 (No. 5)

    Havel 80: Praha/Brno 2016 (No. 6)

    Havel 80: Praha/Brno 2016 (No. 8)

    ///

    Více na i-DN:

    Tip – Málo bylo Havla!

    Tip 2 – Pražské křižovatky

     


    Komentáře k článku: Havel 80: Praha/Brno 2016 (No. 7)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,