Havel 80: Praha/Brno 2016 (No. 8)
Podle našeho zdroje v terénu se v neděli na festivalu Pražské křižovatky mimořádně navýšila spotřeba piva. Překvapením možná bude, že navýšení zaznamenalo také pivo nealkoholické a mírný nárůst hlásí i prodejci šampaňského.
Vysvětlením mohou být uvedené tituly: Antiwords – Spitfire Company, Praha, Asanace – Národní akademické dramatické divadlo I. Franka, Kyjev (Ukrajina), Audience – Divadlo Petra Bezruče, Ostrava. U zbylých tří (Olga – Horrory z Hrádečku – Divadlo Letí, Praha, Protest/Rest – Švandovo divadlo, Praha, RR – scénické čtení – Knihovna Václava Havla, Praha) se spojitost s přeplněnými kontejnery na sklo neprokázala.
Hosté z Ukrajiny předvedli Havlovu Asanaci s několika odkazy na vlastní historické momenty: Děj hry ideálně pasuje i na novodobé ukrajinské dějiny s jejich poměrně protichůdnou křivkou liberalizace a utahování šroubů: začátek devadesátých let, Oranžová revoluce v roce 2004, Janukovyčova diktatura a Revoluce důstojnosti. Tuto paralelu se snažili ze všech sil zdůraznit jak režisér, tak i herci. (Oleh Kocarev – kritik, literární vědec, básník) Po osobním vysvětlení režiséra Břetislava Rychlíka před začátkem představení tak už všem byly kutálející se pomeranče jasnější. Soubor věnoval svůj kousek večera nedávno zesnulé kolegyni, dříve alternující právě v této inscenaci. /O vzniku a ohlasech inscenace jsme psali v létě na i-DN v seriálu Asanace na Ukrajině (No. 1-4 + bonus), reportáž jejího režiséra Břetislava Rychlíka najdete v aktuálních DN 16/2016: Ukrajinská Asanace aneb Plyne kača./
Jindřiška Křivánková a Michaela Hradecká s maskami nadměrně velkých hlav z dílny Pauliny Skavové vytvořily v již proslulé performanci Antiwords duo „mudrců“ nad životem a hlavně „tím pivem“. Střídavě ztvárňovaly lehce nesmělého a piva ne tolik chtivého hlavouna s opíjejícím se vulgárním kolegou. A naopak. Cyklicky až do úplné němoty. Celý koncept vymysleli Miřenka Čechová a Petr Boháč. Tato performance sklízí úspěch po celém světě hlavně díky jednoduše pochopitelné formě, ve které se inspirace Havlovou Audiencí dostává mezi diváky pohybem a razantními gesty. Ovšem pivovarnická kancelář, Bohdalová, Gott a sedmdesátá léta zůstávají. /O inscenaci jsme psali v DN 14/2013: Sukces léta, resp. DN 15/2013: Hlavouni a lahváče/
Knihovna Václava Havla a její ředitel a zároveň režisér Michael Žantovský přispěli scénickým čtením Havlovy a Kohoutovy „korespondenční“ hry RR s obsazením Pavla Kohouta do role pacienta a Ivana M. Havla do role lékaře. Tématem, jak napovídá sám název, se stalo Havlovo charakteristické ráčkování. Pavel Kohout si vždycky všímal mého ráčkování, a zdá se mi, že ho dokonce vzrušovalo. Já sám svým ráčkováním příliš vzrušen nejsem, neboť ho neslyším. (Václav Havel, Rozrazil 2008 / č. 4) /O inscenaci jsme psali v DN 11/2016: Nežli žít na kolenou, to raději ráčkovat vstoje!/
První ročník festivalu Pražské křižovatky oficiálně včera skončil. Zájemci o dílo Václava Havla však ještě mohou navštívit úterní debatu s režiséry Havlových her Režírovat Havla, kterou od 17 hodin ve svých prostorách pořádá Knihovna Václava Havla. Pozvání přijali Andrej Krob, Ivo Krobot, Vladimír Morávek, Petr Oslzlý, Jakub Špalek a Daniel Špinar. Večerem provází Anna Freimanová a Michael Žantovský.
///
Všechny díly reportáží z festivalu Pražské křižovatky a Málo bylo Havla!:
Havel 80: Praha/Brno 2016 (No. 1)
Havel 80: Praha/Brno 2016 (No. 2)
Havel 80: Praha/Brno 2016 (No. 3)
Havel 80: Praha/Brno 2016 (No. 4)
Havel 80: Praha/Brno 2016 (No. 5)
Havel 80: Praha/Brno 2016 (No. 6)
Havel 80: Praha/Brno 2016 (No. 7)
///
Více na i-DN:
Komentáře k článku: Havel 80: Praha/Brno 2016 (No. 8)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)