Hazard, nebo veřejná služba? (No. 04)
Divadelních novin pod vedením Josefa Hermana si upřímně vážím, protože vnímají české divadlo v celém jeho širokém spektru a věnují svou pozornost všem tvůrcům české kultury bez ohledu na jejich právní subjektivitu.
Vzhledem k tomu, že žijeme už 33 let ve svobodné zemi, kde svobodné podnikání je základem prosperity státu, je logické považovat soukromá divadla za přirozenou součást české kultury. Jsem předplatitelem a pravidelným čtenářem tištěných DN, v nichž moje soukromé divadlo často inzeruje.
Grant MK ČR Divadlo Na Jezerce neobdrželo za dvacet let ani jednou (především díky složení grantové komise MKČR v níž hlavní slovo vždy měli přímí konkurenti DNJ – např. Eva Měřičková z Dejvického divadla, Eliška Balzerová z Divadla na Fidlovačce s.r.o. a další). Třikrát během dvaceti let DNJ obdrželo nižší podporu přímo od ministra kultury. Na hry Mein Kampf od G. Taboriho, Petrolejové lampy od J. Havlíčka a Shylock od M. Leiren-Younga. Při udělení podpory z fondu ministra Daniela Hermana na posledně jmenovanou hru proti antisemitismu a přehnané politické korektnosti Shylock bylo divadlo tajemnicí grantové komise MKČR Natašou Zichovou donuceno vrátit 50 tisíc korun, protože v Shylockovi prý účinkoval pouze jeden herec, Milan Kňažko (získal za Shylocka Cenu Thálie 2016), a měl prý málo kostýmů. Od té doby žádosti o kulturní grant pro divadlo nepodávám.
Skutečnost, že MK ČR nepodpořilo odborně vedené iDN je absurdní. V souvislosti s mými letitými zkušenostmi s touto kulturní institucí – ale naprosto pochopitelné.
Autor je principálem pražského Divadla na Jezerce.
///
Více na i-DN:
Hazard, nebo veřejná služba? (No. 00)
Hazard, nebo veřejná služba? (No. 01)
Hazard, nebo veřejná služba? (No. 02)
Hazard, nebo veřejná služba? (No. 03)
…
Komentáře k článku: Hazard, nebo veřejná služba? (No. 04)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)