Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Herecká asociace aneb Jsou zdrojem podpory herecké odbory?

    Často narážím na mírný úšklebek, když se moji kolegové dozvědí, že jsem činný v Herecké asociaci… Přišel jsem k tomu ale vlastně jako „slepý k houslím“…

    Když se nám před několika lety vedení našeho divadla snažilo vnutit na místo zaměstnaneckých smluv smlouvy o dílo na základě autorského zákona, bylo mi jasné, že by to mohlo mít za následek počátek likvidace stálého hereckého souboru. Výhrůžky tehdejšího šéfa ve stylu: Na mně záleží, jaké smlouvy a zdali vůbec nějaké smlouvy vám nabídnu, silně zneklidňovaly nejen mě. Rozhodl jsem se tedy poprvé zúčastnit se valné hromady HA, abych se poradil, co máme dělat. Nikdo z mých kolegů si nechtěl „kazit“ výjimečně volnou neděli „odborářským“ zájezdem do Prahy, tak jsem vyrazil sám.

    Zcela nečekaně mi byly proplaceny jízdenky, a když jsem konečně v závěru schůze vyblekotal, co se ve zlínském divadle děje, dostalo se mi okamžitě ujištění o maximální podpoře. To se také následně stalo. Hned druhého dne zatelefonoval prezident HA tehdejší primátorce Zlína a ta pak okamžitě řediteli divadla s požadavkem, že si žádné úpravy zaměstnaneckosmluvních vztahů nepřeje. S následnou pomocí právníka HA, pana Mgr. Petříčka, se nám nakonec podařilo nejen vybudovat velmi solidní vztahy s vedením divadla, ale dostali jsme všichni v průběhu asi tří let zaměstnanecké smlouvy na dobu neurčitou, což velmi uklidnilo rozjitřenost, která v divadle byla, a přispělo velkou měrou k zvýšení pohody a klidu k naší umělecké práci. Koneckonců nasazení a výsledky, kterých nyní dosahujeme, jsou toho výmluvným důkazem.

    Chápu snahu každého šéfa vytvořit si svůj herecký tým a mít možnost jej obměňovat. V daných podmínkách oblastního divadla vzdáleného od velkých měst, kdy jsou navíc možnosti přivýdělku mizivé (v oboru pak téměř nulové), platí ono heslo lepší vrabec v hrsti nežli holub na střeše.

    Ačkoli nejsem žádný milovník schůzování a politikaření, ověřil jsem si tak v praxi, že význam a podpora Herecké asociace mají skutečně smysl. Podařilo se nám odvrátit nejen zřejmě postupný přechod divadla na stagionu, ale konsolidovat i vztahy s vedením na nynější, věřím, že přátelskou úroveň.

    A to se odráží i v naší tvorbě. Ostatně, přijeďte se podívat. Srdečně vás zvu do Městského divadla ve Zlíně!

    Gustav Řezníček

    člen prezidia Herecké asociace


    Komentáře k článku: Herecká asociace aneb Jsou zdrojem podpory herecké odbory?

    1. Jan Grygar

      Avatar

      Gustave,
      pěkně výstižně jsi to napsal a mohu to jenom podepsat. I u nás v divadle přišlo s novým vedením veliké vyjednávání okolo smluv v souboru (chtěli jenom roční), nakonec máme smlouvu o řetězení, vyjednali jsme si podmínky, které jsou dobré a důstojné a s vedením divadla vycházíme nadstandardně. HA je plně respektována. Byl bych samozřejmě nejraději, kdyby v HA byli všichni herci, byli bychom silnější, ale respektují právo každého na vlastní volbu. Ale ve svém výsledku jsou stejně všechny dojednané podmínky pro všechny bez rozdílu. Zkusme se ještě jednou zamyslet nad členstvím v HA, stojí to rozhodně zato.
      Jan Grygar, člen činohry ND Brno

      09.09.2017 (14.18), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,