Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Herman Broch, Ivan Buraj: Náměsíčníci

    Režie Ivan Buraj, dramaturgie Matěj Nytra, HaDivadlo Brno

    Trilogie rakouského modernisty Hermanna Brocha se jeví jako neinscenovatelné dílo. Však také román Náměsíčníci, který vyšel roku 1932 (česky 1966), je na českém jevišti uveden poprvé. Tvůrci z HaDivadla si toho byli vědomi, rozsáhlý esej o rozpadu hodnot na rozhraní předminulého a minulého století nechali zaznít „zastřeně“, torzovitě, a doplnili ho zcela současným výkladem. A „onen výklad“ není pouhou interpretací, je podstatnou součástí struktury inscenace. Navíc je další průzkumem uměleckého šéfa Ivana Buraje, jak inscenovat realismus. Silně nápomocni jsou mu herci z HaDivadla (a také v této inscenaci hrající dramaturgyně Dagmar Radová a režisér Michal Skočovský). I tito – divadelní – Náměsíčníci dokonale zpodobňují absurdní jistoty jednotlivců v pouti za vysněnými cíly. Stejně zdařile jako Broch ve třicátých letech ukazují neklid současné společnosti. (Recenzi přineseme v příštím čísle)

    • Autor:
    • Publikováno: 29. listopadu 2016

    Komentáře k článku: Herman Broch, Ivan Buraj: Náměsíčníci

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,