Hitler, Stalin, Zeman, Klaus… Faust
Přijdou k vám, silně vás udeří a zase odejdou. Celý útok si natočí a pověsí na internet. Nová zábava amerických teenagerů přerostla v nekontrolovatelné násilí, zemřeli už nejméně dva lidé. Policisté ve velkých městech posilují služby. Psychologové bezúčelné útoky nechápou.
Banda mladíků obklíčila 32letou Phoebe Connellyovou ve městě Brattleboro ve státě Vermont. Jeden z nich ji plnou silou udeřil do tváře. „Byla jsem v šoku. Vůbec jsem nevěděla, co ode mě chtějí. Nic mi neukradli,“ popsala útok podle Washington Post. V New Yorku někdo omráčil osmasedmdesátiletou stařenku na ulici poblíž jejího domu. Ve Washingtonu napadli mladíci na kolech dvaatřicetiletou ženu. V Jersey City zemřel v září šestačtyřicetiletý muž, který po zásahu spadl hlavou mezi tyčky železného plotu. Z jeho zabití policie obvinila dva chlapce ve věku 13 a 14 let. Obětí násilné hry se stal i učitel James R. Addlespurger. Když na něj zaútočil jeden ze skupiny pěti školáků, kteří šli proti němu, neměl nejmenší šanci se bránit.
Takzvaná „hra na knockout“ se v posledních měsících rozšířila ze Středozápadu na východní pobřeží – do Washingtonu, New Jersey a zejména do New Yorku.
To, co jste četli, není obsah divadelní hry ani nového filmového thrilleru. To je včerejší zpráva, kterou jsem si přečetl na iDnes (viz Výrostci v USA při nebezpečné hře zabili už dva lidi. Zažehli rasismus), když jsem se vrátil z představení pražského souboru Kabaret Caligula PanzerFaust v Paláci Akropolis. O čem inscenace je? Přesně o tomto!!!
Je až s mrazivým podivem, jak se autoři – Štěpán Benyovszký, Ondřej Gabriel, Tadeáš Petr a Lukáš Rumlena – trefili do symptomů doby. Jejich groteskní adaptace Fausta je konglomerátem mnoha kulturních fenoménů, od Modrovouse a Krále Ubu přes Frankensteina a Noci oživlých mrtvol až kamsi k fašizujícím tendencím současné pop-kultury (Laibach), zobecněně pak manipulativním tendencím současné společnosti ovládané argumenty peněz, emocemi a zážitky „za každou cenu“.
Kabaret Caligula dokáže s ohromnou pitoreskní nadsázkou a promyšlenými slovními fórky a hříčkami parazitovat na klasických předlohách a pře(z)vracet je k obrazu svému. Představení je od začátku typicky kultovní akcí, na které jsou přítomni vesměs poučení diváci (bylo zcela plno!), kteří se – a právem! – skvěle baví. Přitom se vůbec nehraje o nevážných blbostech a je jasné, že diváci chápou různé citace, prafaráze a odkazy. Atmosférou i obsahově mě napadalo prvorepublikové Osvobozené divadlo Voskovce a Wericha postmoderně křížené s newyorskou Rocky Horror Picture Show. Asi k těmto dvěma fenoménům by se tato produkce dala přirovnat nejspíš. Z nedávné zdejší produkce snad ke Kolečkovým a Svobodovým Pornohvězdám v Roxy/NoD či některým projektům Depresivních dětí toužících po penězích. Je amatérské a profesionální zároveň. Oproti minulým produkcím Kabaretu Caligula přibyl prvek, který dřív citelně chyběl a přebíjelo jej nadšenectví – žánrově přesně nalezené a realizované herectví udržující a v přesné nadsázce zdůrazňující charakter každé postavy (Lukáš Rumlena – Faust, Tadeáš Petr – Wagner, Štěpán Benyovszký – Viktor Frankenstein, Ondřej Gabriel – Mefisto, Michal Hnátek – Lennie Small…). Všichni hrají (a herečky zpívají) s obrovskou suverenitou. Své role formují a interpretují s divokostí a současně noblesou hodnou jejich věku, zkušenostem a (vysokého) intelektu. Aby ne, když základ souboru tvoří bývalí studenti Gymnasia Jana Keplera.
Přes všechnu pitoresknost vidíme na jevišti – v dobrém slova smyslu – intelektuální divadlo. Rázné, razantní, monstrózní. Nechci zde popisovat děj, postačí snad říci jen to, že neúspěšný vynálezce Faust, od studií žijící a tvořící ve staré garáži (eo ipso undergroundu), celý svůj dosavadní život bojuje – spolu se svým asistentem Wagnerem – proti všeovládající globální společnosti Panzern Viktora Frankensteina. Nakonec (když jej Markétka opustí) je jí pohlcen, „investuje“ do podniku svou duši a připisuje se na Mefistův seznam: Hitler, Stalin, Zeman, Klaus… Faust. Vzniká tak nadglobální společnost PanzerFaust. Jeho asistent Wagner a Frankensteinův osobní kouč Mefisto, Nebe a Peklo, však o jeho duši bojují dál… Formou sledujeme činohru, kabaret, muzikál, přístupem výsměšný, showbyznysem nezatížený underground. Výsledkem je osvobozené divé divadlo pro svobodné divé diváky.
Jako důležitý bonus vystupuje v jedné z hlavních rolí – Markétce – okatá Klára Issová. Všechny chlapy suverénně přehrává (a teprv ona ukazuje, co je skutečně profesionální herectví) a je to právě ona, kdo dodává celku nezaměnitelnou pikantnost a adrenalinovou „šmakóznost“. Nebojí se těch nejdivočejších situací včetně líčení a kostýmu. Klobouk dolů před jejími těsnými černými šaty, hlubokým dekoltem a ostrými bradavkami.
PanzerFaust je nesmírně radostná, chytrá, přitažlivě běsná inscenace, která se přesně hodí do rockového prostředí pražské Akropole. Vřele ji doporučuju všem, kdo má rád tvrdý alkohol neředěný vyšumělou sodovkou.
Hodnocení: @@@@
Kabaret Caligula Praha – Štěpán Benyovszký, Ondřej Gabriel, Tadeáš Petr a Lukáš Rumlena: PanzerFaust. Režie Jakub Sommer, dramaturgie Martina Kinská, kostýmy Tereza Rumlenová, hudba Petr Wajsar, scéna Petr Kolínský. Premiéra Palác Akropolis Praha, 22. 9. 2013 (Psáno z 3. reprízy 25. 11. 2013).
Komentáře k článku: Hitler, Stalin, Zeman, Klaus… Faust
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)