Divadelní noviny > Názory – Glosy
Hold ostravskému divadlu
Před padesáti pěti lety jsem coby patnáctiletý chlapec přijel poprvé do Ostravy. Vyrůstaje do té doby na valašských pasekách v dědině nad Vsetínem, ve které končila silnice (do mých osmi let jen polní cesta s hlubokými kolejemi vyjetými koly od žebřiňáků s koňským potahem), nevěděl jsem o divadle vůbec nic.
Navštěvovali jsme se spolužáky povinná školní divadelní představení v tehdejším Státním divadle Ostrava i v Divadle Petra Bezruče. Třetí a poslední divadelní scéna v černém městě, Divadlo loutek, zůstala mimo náš zájem.
Povinně jsme sledovali hry sovětských i našich současných autorů s budovatelskou tematikou, nechyběly inscenace se silným ideologickým akcentem propagující budování socialismu a opěvující pracovní hrdinství úderníků. Podobnou krmi konzumovaly v té době brigády socialistické práce na kolektivních návštěvách divadelních stánků v Mostě, Příbrami, Kladně a dalších baštách komunistické totality. Na jevištích se producírovaly postavy stachanovců a úderníků.
Ostravské divadelní publikum sevřené v železné pěsti dělnické třídy obluzené heslem Já jsem horník, kdo je víc! (co na to místní hutníci, se neví…) o deset let později na začátku osmdesátých let vřelým potleskem přivítalo slova herce sovětského ukrajinského národního divadla z Kyjeva v postavě Lenina ze hry Michaila Šatrova Modří koně v rudé trávě: Rudá armáda překročí hranice jedině v případě obrany sovětského státu! Ideologický tajemník ostravského krajského výboru KSČ Ladislav Brumek hřímal o přestávce v salonku v kruhu funkcionářů: Tož ku..a sudruzi, taku ideologicku diverziu si tu něnecham dovažet ani od sovětských přatel!
Čas oponou trhnul a změněn svět…
Dnes má Ostrava nejen Národní divadlo moravskoslezské s činohrou, baletem, operetou-muzikálem i operou, Divadlo Petra Bezruče a Divadlo loutek. Na počátku devadesátých let vzniká Komorní scéna Aréna (KSA). Po přestěhování KSA do nových prostor se v jejím bývalém sídle rodí alternativní Stará aréna. V roce 2016 zakládá do té doby herec KSA Albert Čuba svoje Divadlo Mír, zaměřené převážně na zábavnou dramatiku bulvárního typu. Divadelní, ale i pohybové a taneční divadlo nabízí multižánrová scéna Cooltour. A v dubnu 2019 v Městské galerii PLATO vzniká divadelní scéna – stage, funkční umělecké dílo Thana Husseina Clarka, která bude využívána na performance, koncerty, přednášky i divadelní představení. Hlavním příspěvkem galerie PLATO do diskuse o současném divadle je především festival Norma, festival autorského divadla a současného umění, který se od roku 2015 koná v Ostravě. Společně ho v dramaturgii Jana Horáka pořádají galerie PLATO Ostrava a pražské divadlo Studio Hrdinů. Dnešní ostravské divadlo má výbornou pověst. Opera Národního divadla moravskoslezského (NDM) patří k nejlepším v Evropě. Opereta-muzikál NDM sbírá ceny Thálie, Komorní scéna Aréna získává ceny za nejlepší inscenace roku, za divadlo roku i za nejlepší herecké výkony roku. Podobně se daří i Divadlu Petra Bezruče, které každoročně nabízí festival Dream Factory – přehlídku toho nejlepšího z produkce nejen českých a moravských, ale i slovenských divadel. Divadlo loutek má svůj skvělý mezinárodní festival Spectaculo Interesse. V hledištích nesedí klimbající muži s černými linkami od uhelného prachu na očních víčkách v rámci plánovaného kulturního vyžití brigád socialistické práce. Je problém sehnat vstupenku, každé ostravské divadlo má inscenace, které jsou vyprodány na měsíce dopředu. Když jsem přivedl bývalé kamarády z ostravských dolů do hlediště Komorní scény Aréna na Ionescovu Plešatou zpěvačku, jeden z nich po představení prohlásil: Tož synku, ja su uplně blby a tyjatru nerozumim. Ale od začatku sem tam seděl s vyvalenyma očima a otevřenu hubu! To bylo tak fajne!
Znáte větší hold divadlu?
Komentáře k článku: Hold ostravskému divadlu
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)