Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Kritika

    Hommage Bergmanovi

    Kolosální slovenská inscenace Fanny a Alexander režiséra Mariána Amslera v bratislavském SND je nejen poklonou Bergmanovu kultovnímu filmu.

    Branislav Bystrianský (Karol Ekdahl), Diana Morová (Lydia Ekdahlova) a František Kovar (Izak Jacob). FOTO archiv DSB

    Jde také o múzický hold světu filmu a divadla, o promyšlenou konfrontaci a cizelované propojení obou tak odlišných světů na divadelním jevišti. K celuloidovému originálu odkazují téměř doslovné obrazové citace některých scén (stačí vzpomenout zvířecí nářek Emílie Ekdahlové nad mrtvým mužem v pootevřených dveřích) i snaha o rekonstrukci jeho atmosféry, jeho geneze, a to v původní stopáži filmu (178 minut).

    Amsler však nechce pouze převyprávět příběh z let 1907–1909 v jistém imaginárním švédském městě. Velká rodinná freska se Amslerovi stává záminkou ke konfrontaci diváka s magií divadelního a filmového světa. Klíčovým prostředkem jsou mu k tomu kamery, s nimiž technika v přímém záznamu přenáší většinou polocelky a detaily hereckých tváří na dvě velké obrazovky či spíše rozměrná plátna stojící po obou stranách jeviště. Na něm stojí dekorace postavená „zády“ do hlediště, odkud se dá dění na jevišti jen obtížně nahlížet. Je tím neustále rušena možná iluze, vše jsou jen kulisy, divadlo, hra. A obrazové reportáže prostřednictvím kamer.

    Milan Ondrik (Gustav Adolf Ekdahl) a Dominika Kavaschová (Maja). FOTO archiv DSB

    S filmařskou technikou se pracuje i po přestávce, ale je demaskována. Ke konci inscenace režisér do hry a jejího snímání vtahuje i technický personál divadla a celé zákulisí, aby publiku ukázal, že na kouzlu divadelního či filmového zázraku pracuje celá armáda lidí, a ne jenom herci.

    I když jsou to právě slovenští herci, kteří inscenačnímu konceptu dávají život. Jejich projev musí být přesně zaseknutý mezi velká gesta na jevišti a pomyslný civilismus před kamerou. Výteční jsou všichni.

    V posledních sezonách Bergmanův kultovní film oslnil v jevištní verzi diváky v národních divadlech v Kodani a Stockholmu. Amslerova verze je však originální a rozhodně přesahuje jen divadelní resuscitaci jedinečného filmu.

    Slovenské národné divadlo Bratislava (Slovensko) – Ingmar Bergman: Fanny a Alexander. Adaptace a režie Marián Amsler, scéna Juraj Kuchárek, kostýmy Martin Kotuček, hudba Ivan Acher. Premiéra 6. dubna 2016. Hudební scéna Městského divadla Brno 12. května 2017.


    Komentáře k článku: Hommage Bergmanovi

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,