Hronovské dny a noci 2019 (No. 3)
Pondělní Hronov byl hodně o pohybu. 130 minutový blok scénického tance a pantomimy pod souhrnným názvem Tanec, tanec… a pantomima obsahoval devět malých představení či scének. I když tento program vzhledem k jisté výlučnosti nepatří na Hronově k nejsledovanějším, do portfolia rozmanitých scénických tvarů bezpochyby patří.
Pokud jde o jednotlivé soubory, ty se většinou na nejvyšším stupni přehlídky objevují opakovaně. Ať je to taneční soubor ToPS Magdaléna z Rychnova u Jablonce nad Nisou či Pantomima neslyšících S.I. z kolínského festivalu Otevřeno. Jistě není náhodou, že oba soubory či skupiny souborů jsou spojeny s pedagogickou a tvůrčí prací dlouhodobých vedoucích. U Magdalény je to Ludmila Rellichová (od roku 1998), u Pantomimy neslyšících pak Jindřich Zemánek (od roku 1981).
Zatímco pantomimu lze do jisté míry poměřovat kritérii divadelními, u tance většina z nás zůstává spíše u pocitové stránky. Míra potlesku u jednotlivých částí, jak bylo patrné, ne vždy oceňovala pouze taneční a herecké výkony, ale i bonusy – kostýmy či charisma jednotlivců či skupin. Patrně i proto mladší generace z Magdalény s Mariinou cestou na píseň Byla cesta, byla ušlapaná získala díky svým průsvitným až průhledným řízám větší porci potlesku než starší děvčata s dvaadvacetiminutovou choreografií V takovém nečase tančící na chmurnou Mahlerovu hudbu.
Příznivce si svým Labyrintem získala parta Flash Dance Company z Jaroměře díky energickému projevu a až akrobatickým pohybovým dovednostem skupiny kluků. Nápaditý byl i Konkurz na diváka ze ZUŠ Klapkova z Prahy 8, ve kterém se skupina dívek rozhodla udělat si legraci z nemilosrdného posuzování umělců na scéně a s patřičnou kritičností dívky naopak zkoumaly diváky, až si nakonec jednoho z nich vybraly.
Živá hmota ze ZUŠ Náchod tančila svižně a vytvářela pozoruhodná skupenství hmoty. Ale část potlesku bezpochyby pocházela od místních patriotů, kteří se přišli podívat na „ta svá děvčata“…
Soubor Grimaso (Daniel Grimm a Roman Manda) z Lidové konzervatoře Ostrava přivezl téměř chaplinovskou klaunérii o dvou socích v lásce, kteří jsou nakonec díky kvalitnímu lepidlu odsouzeni být Navždy spolu.
A tři výstupy patřily už zmiňované pantomimě neslyšících. V etudě Hruška se představil nejmladší člen souboru Ondra Šůna. Dodal pointu i další etudě Krátký výjev ze státní správy, v níž si zahrál jeden z nejstarších členů souboru Antonín Zralý.
Ten se zase společně s Terezou Hromádkovou objevil v hospodských Šipkách. Dobře zkonstruované a s velkou soustředěností provedené etudy sklidily zasloužený ohlas. Ovšem, zde se netleskalo, ale podle pokynů moderátora vrtělo rukama nad hlavou, aby byl potlesk pro neslyšící jimi „slyšen“, ergo vizualizován.
Pražský Taneční soubor Light se tentokrát představil jen v doprovodném programu. Perfektní pohybově pantomimická práce malých tanečníků v představení Hlásná trouba aneb S pravdou ven byla bezchybná a navíc roztomilá. Nicméně následující diskuse se vedly o samotném tématu, které je věnováno novinářské etice minulosti a současnosti, neprodejnosti dobrých zpráv a nutnosti v zájmu prodeje zásobovat lidi takzvanými fake news. Drobný, přemoudřelý Bohoušek kázající o tom, že novinář má říkat výhradně pravdu, působil na mě tak trochu jako karikatura podobná ekologické aktivistce Gretě Thunbergové. Vize jistě chvályhodná, ale představy o jejích realizacích snad až příliš naivistické.
Na místo činu se i letos vrátil soubor Geisslers Hofcomoedianten, jehož členové kdysi začínali – jako studenti z Náchoda – právě na Hronově. Nyní už jsou pevně usazeni v profesionálním světě. Jejich inscenace Tři ženy a zamilovaný lovec, která vznikla loni na podzim k 350. výročí narození barokního malíře Petra Brandla, střídá umné zápletky z malířova života s vizemi jeho šerosvitných obrazů a má faustovský vtip a půvab textů Vratislava Levínského z Olešnice (divadelníci již vědí). Režie Petra Haška a výkony herců v čele s Martinem Bohadlem a Petrem Šmídem dodávala zdařilému dílku barokní lehkost a načechranost.
///
Více o festivalu Jiráskův Hronov na i-DN:
…
Komentáře k článku: Hronovské dny a noci 2019 (No. 3)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)