Hronovské dny a noci 2019 (No. 5)
Ve středu dominovaly programu Jiráskova Hronova české dějiny v tak trochu pokřivené, kabaretně laděné formě.
Už jsem připomínala, že letošním ročníkem se nese vzpomínka na režiséra Františka Zborníka. A tentokrát měli diváci možnost vidět jeho poslední hru a poslední režii zároveň: hudební komedii o tom, jak v Písku vyhlásili republiku o pár dní dříve, než to udělal Rašín a spol. v Praze. Proto název O 14 dní dříve aneb Svoboda nadvakrát,a proto i písecký soubor Pod čarou. Byli to takoví jihočeští furianti v kostce v čele s řezníkem jako vypravěčem událostí, ale i plejádou místních občanů i svérázných úředníčků a koketně přilnavé Španělské chřipky vtělené do španělské tanečnice. Na mě trochu moc laděno do lidova, ale diváci tyhle svérázné postavičky mají rádi.
https://www.facebook.com/jiraskuv.hronov/videos/349873155694759/?t=27
…
V politickém lidovém ztvárnění naší historie pak pokračoval soubor Doveda Sloupnice. Ti vzali českou historii z gruntu a v humorném nadhledu (trochu ála František Ringo Čech) uvařili divácky (nikoli však kriticky) stravitelný gulášek s příměsí lovců mamutů, Cyrila a Metoděje, dekadentně zparchantělé habsburské šlechty i poválečných ruských dobyvatelů pod názvem Český děják. To vše s chytlavými písničkami a spoustou bránice trhajících gagů. Pikantní na tom je, že k tomuto činu je motivoval a režisérem byl Američan Gary Edwards, který si prý k tomu účelu pořídil příručku České dějiny pro cizince.
V stísněném prostoru Myšárny se pak odehrál svérázný konkurs na funkci personálního ředitele. Pouhé čtyři postavy ve hře Grönholmova metoda předvedly napínavé psychodrama s mnoha zvraty. Dnešní doba obtížně hledá témata, která by byla dramaticky nosná. A ukazuje se, že právě existence lidí v prostředí velkých koncernů či nadnárodních podniků je žhavým tématem dneška (viz podobné tituly – Carriérův Konkurs nebo Top Dogs Urse Widmera). Hra Grönholmova metoda Jordi Galcerána je dobře napsaná. V režii Adama Doležala a v provedení Divadelního studia „V“ z Brna udržela diváky v napětí do poslední chvíle. Herectví bylo civilní, autentické a pohrávání si se sympatiemi diváků, které téma nutí rozhodovat se společně s protagonisty, velmi dobře vycházelo.
…
Osvěžujícím zážitkem byl blok obsahující dvě značně rozdílná představení, z nichž jedno bylo nominováno z Loutkářské Chrudimi a druhé ze Šrámkova Písku.
Ruda Hancvencl z jabloneckého Vozichetu je solitér, který suverénně zvládá nejrůznější profese (na inscenacích spolupracuje s manželkou, která vytváří výtvarnou stránku a loutky). V inscenaci Malý, hubený a jednooký zvolil směsku pohádkových motivů a postav, mezi nimiž nechybí senilní král, opuštěný kouzelný dědeček, zimomřivá ježibabka, bezzubý drak, rázná princezna a Honza, který zbloudil v lese. Dokonalé využití všech pohádkových klišé, která jsou obrácena naopak, velké zručnosti a spontánnosti protagonisty tohoto one-man show a jeho schopnosti bezprostředního kontaktu s divákem nabízí hravou, atraktivní podívanou. Hancvencl umí velmi dobře zacházet s češtinou, ať už v písních, tak ve vyprávění či v rozmarně rozhazované kytici rozmanitých gagů. Je podobný potulným středověkým vypravěčům, kteří si stejně dobře rozumějí s kytarou. Jako s loutkami.
Krátká hříčka Postýlka Barbory Hubáčkové líčí svérázným způsobem pocity prvorodičky symbolicky uvězněné za mřížemi postýlky a ubíjené záplavou dobrých rad ze všech stran. Autorka a interpretka se ovšem dokázala na toto období a problematiku podívat se zdravým nadhledem i smyslem pro svéráznou poetiku. A tak v dnešním baby boomu bezpochyby trefila do černého a ztotožní se s ní všechny matky, které mají toto nejkrásnější období ženy za sebou.
…
Na závěr večera jsem nahlédla do off-programu. Mladá herecká skupina La Pardon nabídla ve stanu svého Macbetha za 31 minut. I když svérázné intimní verzi Macbetha rozlehlé prostředí stanu příliš nepřálo, vyrovnali se s ním se ctí. Nicméně, divadelním fanouškům rozhodně odporučuji zavítat do pražské vinárny 3+1, miniaturního prostoru pro 15-20 diváků, kde je zážitek z tohoto dekadentního pohrávání si s macbethovským tématem v dnešní VIP společnosti daleko intenzivnější.
///
Více o Františku Zborníkovi na i-DN:
…
Více o festivalu Jiráskův Hronov na i-DN:
…
Komentáře k článku: Hronovské dny a noci 2019 (No. 5)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)