Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Divadlo Husa na provázku: Bronx i cirkus

    Domov důchodců, brněnský Bronx nebo cirkus. I tam zavede Divadlo Husa na provázku své diváky v nové divadelní sezoně s mahenovským podtitulem 10 000 donkichotů!. Vůbec první sezona pod vedením nové umělecké šéfky Anny Davidové bude na Zelném trhu věnována lidem, které často odsouváme na periferii našeho zájmu, a překvapí nejen pěti inscenacemi režisérů zvučných jmen nebo posilami v hereckém souboru, ale od září také originálním vizuálem.

    Budova divadla Husa na provázku. Foto archv redakce

    Sezona 2019-2020 je první, kterou jsme měli tu čest s dramaturgy Kateřinou Menclerovou
    a Martinem Sládečkem v Brně kompletně připravit. To s sebou přináší nejen velkou radost
    a vzrušení, ale také pocit zodpovědnosti. Vnímáme, jak vysoká očekávání jsou na nás kladena,
    a chceme věřit, že díky skvělým režisérům, kteří kývli na spolupráci s námi, silnému hereckému souboru občerstvenému skvělými herci Sylvií Krupanskou, Terezou Volánkovou a Dušanem Hřebíčkem a pěti pozoruhodným titulům se nám podaří naší vizi Provázku coby scény současných témat a nečekaných forem dostát,
    říká umělecká šéfka Anna Davidová.

    K lehce sebeironickému podtitulu sezony 10 000 donkichotů! inspiroval nové umělecké vedení Jiří Mahen, který prý právě takto v roce 1920 odpověděl na anketní otázku: Co naše republika nejvíc potřebuje? Jeho odpověď je snad ještě výstižnější dnes – v době, které je – v souvislosti se stále bytnějící rétorikou krize – vlastní relativizace pravdy a většiny ideálů. Stejně jako Mahen, z jehož díla vyrůstá i název našeho divadla, nechceme ani my odpovídat další negací, ale upřít pozornost na hodnoty, které mohou spojovat při hledání společné vize, vysvětluje dramaturgyně Kateřina Menclerová, která na Provázek přišla v září z ostravského Divadla Petra Bezruče.

    Jaké inscenace tedy Provázek v sezoně 2019-2020 nabídne? 25. října 2019 se mohou diváci těšit na ´neskutečnou diskusní show o skutečnosti´ s názvem Don Quijote. Půjde o současnou variaci na zřejmě vůbec první světový román – Cervantesova Důmyslného rytíře Dona Quijota de la Mancha v režii kmenového režiséra pražského Divadla Na zábradlí Jana Mikuláška, láká na první premiéru sezony dramaturg Martin Sládeček.

    Dveře podivuhodného domova důchodců, v němž vládne věčné mládí, pak 15. ledna 2020 poprvé otevře Anna Davidová coby režisérka autorské inscenace Domov na konci světa, ohledávající fenomén stárnutí a postavení starých lidí v dnešní společnosti, doplňuje Menclerová. Do ulic a zákoutí jedné vyloučené lokality se následně s provázkovským souborem vydá všestranný a oceňovaný tvůrce Jiří Havelka, loňský nositel Ceny Divadelních novin v kategorii Alternativní divadlo. Jeho divadelní průvodce brněnským Bronxem s názvem Brnox podle stejnojmenné knihy české konceptuální umělkyně Kateřiny Šedé bude mít premiéru 20. března 2020. Sezonu pak 5. června 2020 uzavře temně cirkusová inscenace pozoruhodné prózy autorky rumunského původu Aglaji Veteranyi s tajemným názvem Proč se dítě vaří v kaši v režii Ondreje Spišáka, divadelníka oceňovaného zejména na Slovensku a v Polsku a zakladatele známého Teatro Tatro.

    Na své si ovšem přijdou i děti. 6. března 2020 uvede Anna Davidová ve spolupráci s výtvarníkem Františkem Petrákem na Sklepní scéně dvouaktovku petrohradského surrealisty Daniila Charmse Cirkus Abrafrk určenou právě jim, slibuje Menclerová. Nové umělecké vedení chce diváky oslovit také výraznou proměnou vizuální identity divadla. Do sezony 2019-2020 Provázek vyráží s novou podobou dřívějšího loga, které je nyní ořezáno na svou strukturu, i s výjimečným grafickým konceptem. Autorem obého je známý brněnský grafik a architekt Martin Hrdina, který na provázkovských plakátech a dalších tiskovinách letos pracuje s motivy díla čerstvého absolventa pražské AVU Antonína Sondeje.

    Autorem nové podoby loga a grafického konceptu DHnp je brněnský grafik a architekt Martin Hrdina, který na provázkovských plakátech a dalších tiskovinách letos pracuje s motivy díla čerstvého absolventa pražské AVU Antonína Sondeje.

    Rádi bychom na svých tiskovinách dali každou sezonu prostor jednomu konkrétnímu  výtvarnému umělci na počátku jeho kariéry, který si podle nás zaslouží pozornost, a učinili z Brna, do něhož tyto tiskoviny vstupují, galerii současného mladého umění. Chtěli bychom tím nejen podpořit absolventy uměleckých škol v oboru, v němž jsou začátky snad vůbec nejtěžší, ale zároveň se přihlásit k tradici Provázku jako hnutí spojujícího  tvůrce ze všech oblastí umění, objasňuje koncept pravidelných spoluprací s mladými výtvarníky dramaturg Sládeček.

    Ačkoli je Anna Davidová ve funkci umělecké šéfky teprve od letošního ledna, je proměna Provázku pod jejím vedením znát již nyní. Na první pohled nejviditelnější je v červnu otevřený provázkovský dvůr, který se díky své jedinečné atmosféře, baru Čestmíra Piláta a bohatému kulturnímu programu stal rychle jedním z brněnských hotspotů pro trávení volného času.

    • Autor:
    • Publikováno: 27. září 2019

    Komentáře k článku: Divadlo Husa na provázku: Bronx i cirkus

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,