Hvězdy nad Brnem
Divadlo Husa na provázku je dlouhodobě považováno za jedno z nejmúzičtějších divadel u nás. Většinou se však tím myslí jeho rané období, kdy v něm působila pozdější hvězda world music Iva Bittová se sestrou Idou Kelarovou, perkusista Pavel Fajt a na repertoáru byl muzikál Balada pro banditu či inscenace Evy Tálské vždy plné hudby a zpěvu. Avšak možná ještě větší „přetlak“ hudebních a pěveckých osobností se v Huse na provázku objevilo a stále přichází v období posledních deseti let, kdy se stal jeho uměleckým šéfem Vladimír Morávek. Dokladem jsou nejen samotné inscenace (Balada, Leoš…), ale především aktivity mnoha herců mimo soubor.
Nejvýraznější a nejslavnější je Jan Budař, kdysi Stavrogin v projektu Sto roků kobry, dnes vedoucí pop-rockové skupiny Eliščin band, s níž vyprodává hudební kluby a na podzim vydal „dospělé“ album Lehce probuzený. Došel v něm nejdál ve své cestě za inteligentním jazzem, popem, rockem a různými tanečními směry ovlivněnou písničkou. Jako entertainer využívá svých hereckých a tanečních genů, pěvecky jde cestou té „nejvyšší“ ligy autorských osobností typu Joe Jacksona, Stinga či Elvise Costella. S osobitým humorem a kořeny v táhlé moravské – „bulisovské“ – dumkovitosti a zemitosti.
Ale z provázkovské líhně nevydává alba jen on. Nedávno jsme v DN psali o CD Jessie a Morgana houslistky a hudebnice Gabriely Vermelho, čarodějné Evy z Balady pro banditu či Paní S. z janáčkovského muzikálu Leoš aneb Tvá nejvěrnější.
Vlastní písničky skládá i herečka Anna Duchaňová. Má vlastní divadelní projekt Anička a letadýlko, ve kterém využívá své zkušenosti z KALD DAMU, a pohostinsky vystupuje se skupinou Jablkoň. Před časem vydala CD Království, jež zachycuje scénky a písničky z jejího stejnojmenného pohádkového muzikálu.
Obdobnou cestou jde i herec a osobitý režisér a autor Jiří Jelínek. S hercem Michalem Daleckým vytvořili duo, s nímž vytvářejí kabaretní scény s figurkou Fagi (Život podle Fagi) či zachycují svět soudobých fanynek pop-music (iDolls). A k tomu jak o život interpretují vlastní punkové vypalovačky. Ostatně Michal Dalecký už na CD zachycen je. V listopadu mělo v pražském Divadle Na prádle křest album A kdy už tam budem?, které je součástí divadelně-hudebního projektu Pískomil se vrací, jakési jemnější obdoby dnes populárního Kašpárka v rohlíku. Vystupuje tam vedle multiinstrumentalisty Filipa Nebřenského ze skupiny Hm…, babypankačky Karolíny Dytrtové z Miou Miou či Radka Bangy z Gypsy.cz. Písničky to jsou chytré, hudebně nápadité, v textech v mnohém navazující na tradici Jiřího Suchého.
Na songy a především tradici zpěváků semaforské líhně ale ze současné Husy nejvýrazněji poukazuje herečka Andrea Buršová. Její temný alt i pěvecký projev jako by se ozýval z křesla Hany Hegerové. Tak jako ona i AndRea (jak se ve svém hudebním projektu píše) si vybírá náročné texty a klade důraz na každé slovo, každou barvu tónu i zvuk doprovodné skupiny. Své CD Nůž na ticho si vydali vlastním nákladem a zastřešila je firma Indies Happy Trials. Buršová v něm jde cestou soudobého písničkářského jazzu, který reprezentují jména jako Diana Krall či Norah Jones. Váhu klade na akustický doprovod autora většiny skladeb, klavíristy Zdeňka Krále a smyčcový Indigo Quartet, čímž se dotýká až hranic vážné hudby. Interpretuje texty básníka Jana Skácela, hereckého kolegy Jiřího Jelínka či Vladimíra Morávka, ale především své a – co je největší překvapení a nečekané – rakouského experimentálního básníka Ernsta Jandla v překladech Bohumily Grögerové a Josefa Hiršala. Ostatně jedním z nich – O životě stromů – pravidelně otevírala seriál provázkovských diskusí a setkávání s českými intelektuály Kabinet Havel. I tvrdé černé / pupeny, i liknavé / pupeny otevře jas /…/ i staré mohutné / stromy, i letité / stromy zlomí čas.
Husa na provázku vysílá od svého vzniku na brněnské nebe zářivé hudební hvězdy. Letošní zimní obloha je obzvlášť zářná.
Komentáře k článku: Hvězdy nad Brnem
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Petr Pavlovský
Začátky v Dostojevském:
„Nejvýraznější a nejslavnější je Jan Budař, kdysi Stavrogin v projektu Sto roků kobry“.
Stojí za připomenutí, co bylo o deset let dřív. Ředitelem Městského divadla v Karlových Varech byl v letech 1999 až 2002 Čestmír Kopecký.
Za něj tam zrežíroval V. Morávek Dostojevského Něžnou, s Ivanou Uhlířovou a Jan Budařem v hlavních rolích. Bylo to oslňující dílo!
04.01.2013 (23.37), Trvalý odkaz komentáře,
,