Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Identity, Furianti a Válečná vřava

    Třetí ročník anonymní soutěže o nejlepší původní divadelní hru, kterou vyhlásila divadelní a literární agentura Aura-Pont v návaznosti na 22 ročníků soutěže o Cenu Alfréda Radoka, zná své vítěze.

    35 autorů přihlásilo dohromady 38 textů, z toho 9 psaných slovensky. Porota ve složení Vladimír Fekar, Marta Ljubková a Ilona Smejkalová vybrala osm finálových textů:

     Text číslo  3 – Marek Hejduk: Africká vesnice
    Text číslo 12 – Jan Pytel: Půjdeme za každého počasí
    Text číslo 19 – Kateřina Lužná: Válečná vřava
    Text číslo 23 – Barbora Hančilová: Identity
    Text číslo 26 – Jozef Jenčo: Cicho, bo skajpujem s dzivkou!
    Text číslo 33 – Michal Kadlec: Telecí pečeně
    Text číslo 34 – Hynek Skoták: Konec světa
    Text číslo 35 – Hynek Skoták: Furianti

    Text Jozefa Jenča byl z finálového rozhodování poroty vyřazen, jelikož došlo před vyhlášením výsledků ke zveřejnění jména autora.

    Do letošního ročníku dramatické soutěže přišlo celkem 38 textů, řekla Ilona Smejkalová. Často jde o oblíbené vztahové a milostné historky, někteří autoři tradičně čerpají inspiraci z minulosti. I letos se však objevují hry, které vědomě poukazují na divadelní realitu, respektive si pohrávají s myšlenkou, co je vlastně divadlo. Oproti minulým ročníkům chybí výraznější zastoupení komedií, parodií a grotesek. Zúčastnění (zatím anonymní) dramatici si volí vážnější, depresivnější témata, v mnoha případech se pokoušejí o angažované až agitační divadlo. Politizace, respektive určitá politická frustrace je přítomna zejména ve slovenských textech. Těžko lze všechny zaslané hry zobecnit, nicméně jeden společný rys je na první pohled patrný – nevíra v prosté vyprávění příběhu, rezignace na možnost, že příběh sám o sobě bude dostatečně silný.

    Vítězové dramatické soutěže byli vyhlášeni 20. května 2017 během slavnostního zakončení festivalu Setkání/Stretnutie v Městském divadle Zlín.

    Z finálových textů se porota ve složení Vladimír Fekar – dramaturg Městského divadla Zlín, Marek Pivovar – dramaturg, Miriam Kičiňová – dramaturgyně Slovenského národného divadla v Bratislavě, Ilona Smejkalová – dramaturgyně Národního divadla v Praze a Jaroslava Šiktancová – režisérka a pedagožka na DAMU rozhodla udělit tato ocenění:

    1. místo Barbora Hančilová: Identity
    2. místo Hynek Skoták: Furianti
    3. místo Kateřina Lužná: Válečná vřava

    Se soutěžními texty, u nichž autoři souhlasili se zveřejněním, se můžete seznámit na webových stránkách agentury Aura – Pont: www.aura-pont.cz

    ///

    Více na i-DN:

    Aura-Pont vyhlašuje soutěž o nejlepší divadelní hru

    8 finalistů dramatické soutěže Aura-Pont

    • Autor:
    • Publikováno: 7. června 2017

    Komentáře k článku: Identity, Furianti a Válečná vřava

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,