Divadelní noviny > Názory – Glosy Zprávy
Chceme fotbal, nebo divadlo?
Na dotaz Divadelních novin zdůvodnil odchod šéfa opery Lubora Cukra ředitel Slezského divadla Opava Ilja Racek.
Důvody mého rozhodnutí jsou jasné a já je opakuji od té doby, co jsem v Opavě nastoupil. Opava je nejmenší město, které si tak říkajíc dovoluje provozovat operní soubor. Přičemž čelí několika problémům. Jednak je to konkurence blízkého souboru v Ostravě a asi i Olomouci, jednak periodicky se opakující pochybnosti ze strany politické reprezentace města, jestli na to Opava prostě má a nebude-li volit jiné priority. Jakoby se vznášela paradoxní otázka: chceme fotbal, nebo divadlo?
V takové situaci je strategicky pro divadlo životně nutné mít především podporu v divácké obci, převedeno do jiného jazyka – u voličů zastupitelstva. A tady jsme v poslední době konstatovali trend klesající návštěvnosti. Podle mého a třeba i místního tisku nebo reakcí diváků byl důvod ve výběru titulů, které byly pro našeho běžného diváka příliš náročné až exkluzivní. Opava je malé město a bylo již x-krát konstatováno, že vkus místního publika je jiný než ve větších kulturních centrech a jakýsi mix populárních a náročnějších titulů je třeba s ohledem na to vybírat. Včetně prostředků jevištních.
Kromě diváků vzbudil tento trend i kritiku ze strany některých členů souboru. Týkalo se to především využívání našeho vlastního sólistického ansámblu.
Pokud jde o nového šéfa, měl jsem během prázdnin řadu schůzek na toto téma, ale v tomto okamžiku je předčasné o tom spekulovat. Jasné je, že to musí být poměrně brzy, přičemž dosti limitující je pro mne před časy schválený konkurzní řád divadla z Kolektivní smlouvy, který vyžaduje poměrně složité jednání několika komisí…
Chtěl bych závěrem říci, že mne osobně velmi netěší, že jsem se k tomuto kroku rozhodl. Ale jako ředitel odpovídající za celou organizaci jsem považoval z výše uvedených důvodů za pro soubor životně důležité změnit celkový trend. A to i s opakovaným uznáním některých inscenačních výsledků daného období.
Ilja Racek, ředitel Slezského divadla Opava
/Pro i-DN připravil her/
///
Více na i-DN:
Šéf opavské opery Lubor Cukr rezignoval
Lubor Cukr: V každé rodině musí být jedna hlava
…
…
Komentáře k článku: Chceme fotbal, nebo divadlo?
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Petr KlariN Klár
Vážený pane řediteli Racku,
soustavné podceňování vlastního publika i nekoncepční výměny uměleckých šéfů jsou cestou do záhuby. A to bez ohledu na velikost divadla.
31.08.2019 (19.43), Trvalý odkaz komentáře,
,Vladislav Konečny
Souhlasím s p. Klárem
a navíc si myslím, že šěf opery zde působil příliš krátce na to, abychom mohli hodnotit, zda jeho práce vedla opavskou operu k nižší návštěvnosti, nebo naopak. Je přeci třeba dát čas na to, aby se divák ve Slezském divadle také obměnil (omladil). Například mně je 24 let a nasazení titulů a jejich zpracování mne přímo nadchlo. Ale bohužel ne! Opět se tedy můžeme těšit resp. netěšit na nudně opakující se svým zpracovaním kusy, na které jsme zvyklí např. u režisérky Andělové Pletichové?
01.09.2019 (14.09), Trvalý odkaz komentáře,
,Josef Herman
Chápu,
že opera je v Opavě problém. Ale hrát pro jakési opavské publikum jedině opavský způsobem je přece nesmysl. Vedli jsme s Iljou Rackem debaty, že je nezbytné pro opavskou operu obnovit sólistický ansámbl, nabídnout novou inscenační poetiku a obnovit rozumný provoz. Hlavně změnit pragmatické zavedené pořádky, které z umělecké instituce dělají fabriku na uspokojení jednoho vkusu. Nevím, proč obrátil, pak přece nemusel měnit šéfa. Současné zaměstnance to udrží v zaměstnání, uspokojí to jakési opavské publikum, zcela specifické a odlišné od zbytku operního světa, a až přestane do opery chodit, zhroutí se ten městský podnik jak domeček z karet. Jestli tohle zřizovatel chtěl…
01.09.2019 (15.04), Trvalý odkaz komentáře,
,