Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy Zprávy

    Chceme fotbal, nebo divadlo?

    Na dotaz Divadelních novin zdůvodnil odchod šéfa opery Lubora Cukra ředitel Slezského divadla Opava Ilja Racek.

    Ilja Racek ml. Foto archiv DN

    Důvody mého rozhodnutí jsou jasné a já je opakuji od té doby, co jsem v Opavě nastoupil. Opava je nejmenší město, které si tak říkajíc dovoluje provozovat operní soubor. Přičemž čelí několika problémům. Jednak je to konkurence blízkého souboru v Ostravě a asi i Olomouci, jednak periodicky se opakující pochybnosti ze strany politické reprezentace města, jestli na to Opava prostě má a nebude-li volit jiné priority. Jakoby se vznášela paradoxní otázka: chceme fotbal, nebo divadlo?
    V takové situaci je strategicky pro divadlo životně nutné mít především podporu v divácké obci, převedeno do jiného jazyka – u voličů zastupitelstva. A tady jsme v poslední době konstatovali trend klesající návštěvnosti. Podle mého a třeba i místního tisku nebo reakcí diváků byl důvod ve výběru titulů, které byly pro našeho běžného diváka příliš náročné až exkluzivní. Opava je malé město a bylo již x-krát konstatováno, že vkus místního publika je jiný než ve větších kulturních centrech a jakýsi mix populárních a náročnějších titulů je třeba s ohledem na to vybírat. Včetně prostředků jevištních.
    Kromě diváků vzbudil tento trend i kritiku ze strany některých členů souboru. Týkalo se to především využívání našeho vlastního sólistického ansámblu.
    Pokud jde o nového šéfa, měl jsem během prázdnin řadu schůzek na toto téma, ale v tomto okamžiku je předčasné o tom spekulovat. Jasné je, že to musí být poměrně brzy, přičemž dosti limitující je pro mne před časy schválený konkurzní řád divadla z Kolektivní smlouvy, který vyžaduje poměrně složité jednání několika komisí…
    Chtěl bych závěrem říci, že mne osobně velmi netěší, že jsem se k tomuto kroku rozhodl. Ale jako ředitel odpovídající za celou organizaci jsem považoval z výše uvedených důvodů za pro soubor životně důležité změnit celkový trend. A to i s opakovaným uznáním některých inscenačních výsledků daného období.

    Ilja Racek, ředitel Slezského divadla Opava

    /Pro i-DN připravil her/

    ///

    Více na i-DN:

    Šéf opavské opery Lubor Cukr rezignoval

    Lubor Cukr: V každé rodině musí být jedna hlava

    Slezské divadlo Opava

    • Autor:
    • Publikováno: 31. srpna 2019

    Komentáře k článku: Chceme fotbal, nebo divadlo?

    1. Petr KlariN Klár

      Petr KlariN Klár

      Vážený pane řediteli Racku,
      soustavné podceňování vlastního publika i nekoncepční výměny uměleckých šéfů jsou cestou do záhuby. A to bez ohledu na velikost divadla.

      31.08.2019 (19.43), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Vladislav Konečny

      Avatar

      Souhlasím s p. Klárem
      a navíc si myslím, že šěf opery zde působil příliš krátce na to, abychom mohli hodnotit, zda jeho práce vedla opavskou operu k nižší návštěvnosti, nebo naopak. Je přeci třeba dát čas na to, aby se divák ve Slezském divadle také obměnil (omladil). Například mně je 24 let a nasazení titulů a jejich zpracování mne přímo nadchlo. Ale bohužel ne! Opět se tedy můžeme těšit resp. netěšit na nudně opakující se svým zpracovaním kusy, na které jsme zvyklí např. u režisérky Andělové Pletichové?

      01.09.2019 (14.09), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    3. Josef Herman

      Josef Herman

      Chápu,
      že opera je v Opavě problém. Ale hrát pro jakési opavské publikum jedině opavský způsobem je přece nesmysl. Vedli jsme s Iljou Rackem debaty, že je nezbytné pro opavskou operu obnovit sólistický ansámbl, nabídnout novou inscenační poetiku a obnovit rozumný provoz. Hlavně změnit pragmatické zavedené pořádky, které z umělecké instituce dělají fabriku na uspokojení jednoho vkusu. Nevím, proč obrátil, pak přece nemusel měnit šéfa. Současné zaměstnance to udrží v zaměstnání, uspokojí to jakési opavské publikum, zcela specifické a odlišné od zbytku operního světa, a až přestane do opery chodit, zhroutí se ten městský podnik jak domeček z karet. Jestli tohle zřizovatel chtěl…

      01.09.2019 (15.04), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,