Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Podzemní ambasáda

    Projekt In the Name of Gift vznikl ve spolupráci berlínské skupiny lunatiks production a pražské skupiny Depresivní děti touží po penězích. Německá skupina získala ve své zemi spoustu cen za své projekty na pomezí performancí a instalací, týkající se hlavně zkoumání historie a společenských jevů minulosti a současnosti. Těžko říci, nakolik byl projekt, jejž jsme měli možnost se zúčastnit v žižkovském protiatomovém krytu, dílem Němců a nakolik Čechů. Ale bylo evidentní, že si obě skupiny svou poetikou a viděním světa „sedly“. Neučesaností a stylizovanou nedbalostí tento projekt navazuje na předchozí projekty Depresivních dětí, akcentující zálibu v historických konotacích, hromadění šuntů a bizarních předmětů autentického původu, míchání reality s nadsázkou (především pak silně připomíná Reliquiarum).

    Byla to humorně absurdní prohlídka s audiencí… FOTO KIVA

    Skládací ambasáda státu RPBLK může přistát kdekoli a rozvíjet své pragmatické kontakty se zeměmi, které se mohou v budoucnu hodit. Tato interaktivní prohlídka podzemních prostor divákům nabízela možnost prošmejdit zanedbané komůrky a zákoutí s vystavenými exponáty, které tato jednotka připravila pro své zahraniční přátele, a vyslechnout si výklad, jenž byl při první prohlídce spíš rozpačitý než vášnivě zasvěcený.

    Cíl mystifikačního projektu byl jasný – trefovat se do nešvarů ekonomické expanze nadnárodních společností a hrozivých modelů chování a manipulačních praktik v totalitních zemích různého typu – od Konga přes Sýrii, severní Koreu až po Čínu. A došlo i na Čechy po volbách (okamurovský klip). Tato „humorně absurdní prohlídka“ samozřejmě předpokládala jistou informovanost o obecné politické situaci ve světě, zejména v totalitních zemích. Promíchání reálných faktů, mystifikace a předmětů až cimrmanovského typu (pracovní nástroje do dolů pro děti z Konga, rafinované dotazníky z Google žádající po lidech nejintimnější informace a kontakty, rozpracování projektu společnosti Nestlé, která vymyslela, že používání vody bude v celém světě zpoplatněno…). V závěru prohlídky měli účastníci možnost zúčastnit se fotografování se severokorejským vládcem Kim Čong-ilem za účelem vytvoření falešných vzpomínek a jeho „polidštění“ a také krátké performance názorně dokládající praktičnost společenského oděvu pro manželku syrského prezidenta kombinující elegantní róbu s neprůstřelnou vestou.

    Shrnuto a podtrženo: berlínsko-pražský tým nabídl spoustu nápadů sešitých horkou jehlou. Byla to aktualitka, která se stala vhodně přidanou glosou k hlavnímu programu politicky orientovaných inscenací festivalu.

    lunatiks produktion, Berlín a Depresivní děti touží po penězích, Praha: In the Name of Gift. Autorský tým Jakub Čermák, Viktor Filip, Veronika M. Kyrianová, Janette Mickan, Anna-Katharina Müller, Christine Rollar a další. Premiéra 29. listopadu 2017 v krytu civilní obrany pod Švehlovou kolejí v Praze.


    Komentáře k článku: Podzemní ambasáda

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,