Industra STAGE, Brno
Brněnská Industra sídlící v Masné ulici se jako projekt neziskové organizace Vaizard v čele s Pavlem Stratilem začala rozvíjet v červnu 2012. V dubnu téhož roku se díky otevřenosti ředitele areálu mrazíren Rovner Filipa Rovnera Vaizardu podařilo získat prostory v nepoužívané továrně. V prosinci 2012 se tak komunitní centrum mohlo poprvé otevřít veřejnosti výstavou Abstrakce versus Realismus. Od té doby prošel interiér mnoha stavebními úpravami a Industra rozvinula množství aktivit, jejichž fungování stále leží na bedrech dobrovolníků. V současné době zastřešuje kavárnu, galerii, komunitní zahradu, co-workingový prostor a jeden z posledních přírůstků představuje Industra STAGE věnovaná živému umění.
S nápadem zařadit mezi složky Industry i performativní umění přišli Petr Novák, jenž tu už dříve pomáhal s provozem galerie, a Kateřina Lukáčová, nynější dramaturgyně prostoru. Oba v současné době studují katedru teorie a dějin divadla Masarykovy univerzity. Posledním zakládajícím členem je technik Jakub Kubíček. Tento tým 1. října 2015 slavnostně otevřel sál s kapacitou přibližně 150 diváků. O týden později se odehrálo první představení – Regulace intimity pražského generačního souboru 11:55. Od té doby už Industra STAGE hostila mimo jiné pražské Divadlo LETÍ, studio Damúza, La Fabriku a opakovaně též olomoucké Divadlo na cucky.
Industra STAGE, jediný brněnský industriální prostor se stálým provozem, směřuje k modelu produkčního domu, takže nabízí umělcům stálé zázemí. Aktuálně zde jako rezidenti sídlí divadelní soubor D’Epog a tanečníci Tereza Leopoldová Vejsadová a Lukáš Leopold. D’Epog se věnuje experimentálnímu a pohybovému divadlu s akcentem na herce, prostor a zkoumání vztahu hlediště/jeviště. Manželé Leopoldovi se kromě vlastních choreografií soustředí také na práci s dětmi i dospělými s postižením. Stěžejní činností Industra STAGE nicméně zůstává hostování mimobrněnských souborů. Prostor poskytla také festivalu …příští vlna/next wave… 2015 či se jako off-programové místo zapojila do Divadelního světa Brno 2015.
Rozhovor s Kateřinou Lukáčovou a Petrem Novákem
Máte za sebou v podstatě celou první sezonu. Jak ji hodnotíte?
Petr: První sezonu hodnotíme velmi kladně a pozitivně, projekt vzbudil nečekaný ohlas a rozrostl se do rozměrů, které jsme vůbec neplánovali. Za úspěch považujeme, že se nám podařilo uskutečnit více akcí, než bylo zamýšleno, navázali jsme spolupráci s mnoha organizacemi jak z oblasti kultury, tak i z komerčního sektoru. A v květnu jsme se stali jedním ze zakládajících členů Asociace nezávislých divadel ČR.
Kateřina: Stali jsme se rovněž součástí několika festivalů (Divadelní svět Brno, …příští vlna/next wave…, ProArt) a neustále zlepšujeme naši technickou vybavenost, abychom byli schopni zajistit náročnější produkce. Nedostatky stále ještě vidíme v marketingové komunikaci s našimi diváky. Myslíme si, že je však přirozené postupně hledat co nejlepší komunikační kanály.
Jaké z hostujících představení mělo největší divácký ohlas?
Petr: Co do počtu návštěvníků zaznamenala největší úspěch inscenace Divadla Letí 8 GB tvrdého porna. Představení MUTE pražské Damúzy však sklidilo takový ohlas, že po skončení představení se uskutečnila neplánovaná diskuse s tvůrci, při níž vznikla neopakovatelná interakce mezi slyšícími a neslyšícími, herci a diváky. To pro nás bylo důkazem, že to, co děláme, má smysl.
Nějaké rezidenty už máte. Plánujete přibrat další umělce či soubory?
Kateřina: Momentálně nejednáme o rozšiřování řad stálých rezidentů, nicméně soubory mají možnost nás kdykoli kontaktovat a na stálé rezidenci se domluvit. Naši stálí rezidenti Tereza a Lukáš Lepoldovi právě připravují novou premiéru s názvem ABYSS. Nabízíme také prostory ke krátkodobé rezidenci jednotlivcům i uměleckým seskupením. Spolupracujeme též koprodukčně na některých u nás zkoušených inscenacích, například UN a Výš souboru tYhle či Orbita již zmíněných Leopoldových. Právě UN u nás měla v minulé sezoně úspěšnou brněnskou premiéru. Její příprava nám pomohla posunout možnosti prostorového a technického využití prostoru na novou úroveň. Brněnská premiéra inscenace Výš je naplánována na začátek října.
A co vás vlastně nejvíce omezuje v dalším rozpuku?
Petr: Stejně jako pro většinu kulturních institucí jsou i pro nás nejvíce limitující finance. Rozjezd takového projektu znamená velké investice, proto věříme, že se tato situace bude postupně ustalovat a zlepšovat.
Zaujalo mě, že jste navázali spolupráci se Střední školou knih, jejíž studenti recenzují hostující představení. Co všechno si od spolupráce slibujete a kam ji hodláte směřovat?
Kateřina: V rámci propagace našeho programu jsme kontaktovali vedení SŠ knih, které nám mimo jiné nabídlo i formu spolupráce týkající se recenzování našeho programu. Dále jsme navázali přátelskou spolupráci s Filozofickou, Ekonomicko-správní fakultou MUNI a Divadelní fakultou AMU, v rámci které se snažíme o předávání praktických zkušeností z kulturního provozu.
Co čeká Industra STAGE v nadcházející sezoně?
Petr: Diváci Industra STAGE se mohou samozřejmě opět těšit na to nejlepší z divadelní tvorby celé České republiky. Kromě činoherního a alternativního divadla zůstáváme věrni tanečnímu a pohybovému divadlu. Mimo zmiňovanou premiéru Výš bychom diváky rádi pozvali na představení Staré Arény Ostrava, 420People, VOSTO5, Divadla Letí či produkční platformy ProfitArt. Součástí sezony budou opět i dětská představení. Industra STAGE nebude rovněž chybět na Divadelním světě Brno i na dalších událostech festivalového charakteru. Již nějakou dobu také přemýšlíme o tvorbě vlastní inscenace s některým z českých divadelních režisérů. Mimo jiné k našemu programu připojujeme i hudební koncerty či speciální večerní akce.
Komentáře k článku: Industra STAGE, Brno
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)