Inscenace, jež se vymykají vžitým představám
Ve středu 14. září se hlavním městem divadla ČR stane již podevatenácté západočeská Plzeň. Od 14. do 22. září zde Mezinárodní festival DIVADLO uvede řadu předních zahraničních souborů: letos z Maďarska, Polska, Ruska a Slovenska. Zároveň uvidí diváci výběr z nejlepších domácích inscenací uplynulé sezony. Hlavní – především činoherní – program doplní představení alternativního a pohybového divadla, současného tance a nového cirkusu, diskuse a výstavy.
Národní divadla
Devatenáctý ročník zahájí 14. září slavné moskevské Divadlo Jevgenije Vachtangova s inscenací Strýček Váňa v režii uměleckého ředitele divadla a předního litevského režiséra Rimase Tuminase. Inscenaci, která sbírá nejprestižnější divadelní ocenění jako Mezinárodní Stanislavského cenu 2010 nebo Zlatou masku 2011, uvidí diváci také 12. září ve Státní opeře Praha.
Tuminasův Strýček Váňa je soubojem vášní, rozbitých iluzí a nenaplněných nadějí. Snímek archiv DIVADLO Plzeň
Výtvarně působivé obrazy, přesná souhra celého souboru, působící místy baletně artistním dojmem, impozantní herecký výkon Sergeje Makoveckého v hlavní roli, ale i nebývalý smysl pro sarkastické či absurdní pointování některých výstupů učinily z této inscenace událost moskevské sezony i význačných evropských festivalů.
Velkým, a možná i kontroverzním, zážitkem se stane hostování budapešťského Národního divadla (Nemzeti Színház) s inscenací Led Vladimíra Sorokina, říká Kamila Černá, vedoucí dramaturgické rady festivalu. Inscenace o podivném bratrstvu vyvolených v současné Moskvě, kterou nastudoval režisér Kornél Mundruczó, hvězda současné maďarské kinematografie, v koprodukci se souborem divadla Krétakör, předvádí s neobvyklou otevřeností řadu erotických a násilných scén. Ty ale nepůsobí samoúčelně, odkazují na obskurnost soudobé ruské reality a skládají se v groteskní podobenství o hledání smyslu života v zemi, jejíž historie ani současnost mnohdy smysl nedává. Představení je přístupné od 18 let. Již druhým rokem se dramaturgie festivalu zaměřuje mimo jiné na tvorbu národních divadel. Led je první z titulů tohoto tematického bloku, který chce letos představit inscenace, jež vymykají vžité představě reprezentativního repertoáru velké národní scény, ať už svou provokativností, nebo experimentálním charakterem textu či nastudování. K dalším patří inscenace Hollyroth Slovenského národního divadla, Historický monolog pražského Národního divadla a Korespondence V+W z Reduty, scény Národního divadla Brno.
Zahraniční divadla
Z Polska dorazí do Plzně dva soubory: wroclawský Karbido s inscenací Stůl, fascinující kompozicí pro čtyři hudebníky a jeden stůl. Muži, sedící kolem stolu, na něj bubnují a hrají za pomoci nejrůznějších jednoduchých nástrojů. Jejich produkce má humor i sílu, vtahuje diváky do světa alternativní hudby i dalších možností hudebního divadla, popisuje inscenaci Dora Viceníková, členka dramaturgické rady. Divadelní ústav Zbigniewa Raszewského z Varšavy uvede v Plzni inscenaci Ženský chór autorky a režisérky Marty Górnické, která získala několik nominací v kategorii nejlepší polská hudební inscenace a nejlepší alternativní divadlo.
Ženy nejrůznějších profesí i věku mluví, křičí, šeptají, zpívají a jejich společný hlas se stává hudbou – Divadelní ústav Zbigniewa Raszewského Warszawa: Ženský chór. Snímek archiv DIVADLO Plzeň
Scénář je složen z úryvků z Antigony, citací z děl moderní literatury, filmů a pohádek, ale i z jazykového balastu, který nás dnes obklopuje – reklam, sloganů a bezduchých projevů.
Dvojí zastoupení bude mít na letošním festivalu také Slovensko: do Plzně se vrátí Slovenské národné divadlo, tentokrát s inscenací Hollyroth (režie: Rastislav Ballek), ve které herec Robert Roth originálně vypráví a zpívá o bizarním osudu spisovatele, překladatele a katolického kněze Jána Hollého. Hollyroth byl oceněn jako nejlepší slovenská inscenace sezony a Robert Roth získal „Dosku“ za nejlepší mužský herecký výkon, zdůrazňuje Kamila Černá. Druhým zástupcem našich východních sousedů se stane divadlo P.A.T., které v koprodukci se Štúdiem 12 z Bratislavy uvede inscenaci M. H. L., dokumentární monodrama inspirované životem a dílem první slovenské profesionální divadelní režisérky Magdy Husákové-Lokvencové, bývalé ženy Gustáva Husáka. Autorka, režisérka i herečka Sláva Daubnerová se stala Objevem sezony v prestižní anketě Dosky 2010, inscenace byla nominovaná i jako Inscenace sezony a byla jí udělená Výroční cena Literárního fondu za režii a herecký výkon.
České soubory
V rámci přehlídky českého divadla se letos festival soustředí především na mladou režisérskou generaci, jejímiž zástupci jsou například Jan Frič, Štěpán Pácl, Anna Petrželková a Daniel Špinar.
Divadlo Na zábradlí uvede v Plzni inscenaci Eurípides a kol.: Orestek (režie: Jan Frič), která slavný mýtus přenáší v pojetí mladého tvůrce do panelákového bytu jako příběh dnešních dětí dospívajících bez otce.
Za inscenaci Ibsenovy hry Brand/Oheň pražského souboru Transteatral získal režisér Štěpán Pácl Cenu Alfréda Radoka jako Talent roku. V představení hrají mladí, generačně spříznění herci, a jejich výkony jsou obdivuhodné fyzickou připraveností, hudebním citem i smyslem pro rytmus.
Režisér Štěpán Pácl inscenaci Brand/Oheň pojímá jako partituru propojující hercův hlas, pohyb a sdělení s dynamikou scény a situace. Snímek PAVEL KOLSKÝ
Režisér Jan Borna se souborem Divadla v Dlouhé přepracoval českou klasiku Naši furianti do ostře groteskní inscenace, která drastickou komikou zvýrazňuje rysy a postoje postav a do absurdity dotahuje dané situace. Hlavními „hrdiny“ jsou vesničtí radní, kteří si v ničem nezadají s politickými představiteli našeho dnešního světa.
Ostravské Divadlo Petra Bezruče přiveze do Plzně radikální a nebojácné zpracování hry Romeo a Julie W. Shakespeara režisérky Anny Petrželkové. Panelákové sídliště, jekor, dechovka i kostýmy ušité z televizních dek vytvářejí z tohoto věčně platného, staletého textu konkrétní příběh s ryze současným podtextem a dnešními problémy.
Daniel Špinar, jeden z nejvýraznějších režisérů mladší generace, v inscenaci Čechovova Racka v Městském divadle Kladno, inscenuje klasické drama v mírně groteskní optice, jeho melancholický podtext se ovšem neztrácí.
Přístupem k dramatické látce a inscenační strukturou se Špinar hlásí k slavnému Léblovu Rackovi z Divadla Na zábradlí. Snímek PAVEL KOLSKÝ
Emil Hácha, rozporuplná postava našich dějin, považovaná mnohými za zrádce národa, se stal námětem inscenace Historický monolog autorky Milady Součkové a režiséra J. A. Pitínského v pražském Národním divadle. Emila Háchu, který se snaží vysvětlit své postoje, názory i osudy, ztvárnila Eva Salzmannová, mlčícího TGM, o jehož kamennou tvář se Háchův monolog tříští, Karel Steigerwald.
Plzeňští diváci také budou mít příležitost vidět oceňovanou inscenaci Korespondence V+W Divadla Reduta, Národního divadla Brno. Režisér Jan Mikulášek, který si v posledních letech získal pověst jednoho z nejpozoruhodnějších talentů českého divadla, koncipoval svou inscenaci jako expresivně groteskní divadelní komentář toho, co stojí v dopisech obou mimořádných osobností v době, kdy se jejich cesty po únoru 1948 rozešly. Výsledkem je emotivně silné a divadelně působivé přečtení dopisů i životních osudů V+W, dodává člen dramaturgické rady Jan Kerbr.
Dejvické divadlo přenese v inscenaci Dealer´s Choice režiséra Jiřího Pokorného plzeňské diváky do suterénu jedné londýnské restaurace, kde se odehrává napínavá partička pokeru. Pokorného režie i herecké hvězdy Dejvického divadla skvěle pointují jednotlivé karetní partie a děj posouvají do absurdních a vykolejených poloh, uzavírá charakteristiku českých inscenací Kerbr.
Inscenace hostitelských divadel
V inscenaci detektivního thrilleru Amberville aneb Drsné město hebkých plyšáků, kterou Divadlo Alfa uvedlo letos ve světové premiéře, jsou hlavními hrdiny plyšová zvířátka, která zvládnou vše – od kriminální zápletky až po nestandardní sex.
O slavnostní zakončení hlavní části se postará Divadlo J. K. Tyla s inscenací Verdiho Rigoletta v režii Róberta Alföldiho, maďarského tvůrce a zároveň ředitele Národního divadla v Budapešti. Inscenace je součástí mezinárodního projektu Armel Opera Competition and Festival. Alföldiho pojetí sice výrazně oponuje tradičnímu opernímu divadlu, ale Verdiho neznásilňuje, nechává se jím volně inspirovat k působivému, pro interprety sice velmi náročnému, ale pro diváky přitažlivému modernímu inscenačnímu tvaru.
Epilog
Jak se již stalo tradicí, naváže na hlavní část festivalu epilog, který plzeňským divákům představí zajímavé a divácky úspěšné inscenace pražských divadel: letos Studio Ypsilon s inscenací Jana Schmida T. G. M. aneb Masaryk mezi minulostí a dneškem, Divadlo v Řeznické s inscenací Po zkoušce v režii Martina Huby, Činoherní klub s inscenací Moje strašidlo režiséra Martina Čičváka a již zmíněné Dejvické divadlo s Dealer´s Choice.
Venkovní, alternativní a doprovodný program
Ondřej Lipovský: Jen zem, nebe, já a čára obzoru. Snímek archiv OV-KLUBY.NET
Paralelně s hlavním festivalovým programem se v prostoru železniční zastávky Plzeň – Jižní předměstí uskuteční off-program festivalu zaměřený především na alternativní divadlo, současný tanec, nový cirkus a pohybové divadlo. Sdružení JOHAN v prostoru železniční zastávky Plzeň – Jižní předměstí uvede například soubory Evrybáby, NANOHACH, Cirkus Mlejn, performera Ondřeje Lipovského a běloruské alternativní divadlo Kornyag Theatre. Pod širým nebem pak vystoupí soubor Echt Streets Puppets s obrovskými loutkami a Divadlo Continuo uvede představení Finis Terrae. Festival doprovodí výstava evropského divadelního plakátu, workshopy, diskuse a denně doplňovaná výstava divadelní fotografie.
Více na www.festivaldivadlo.cz
Jiří Sedlák (pro i-DN zpracoval hul)
Komentáře k článku: Inscenace, jež se vymykají vžitým představám
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)