Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Inscenace roku 2022

    Pro letošní anketu Inscenace roku bylo osloveno 200 respondentů, kteří mají nějaké profesionální vztahy k tuzemskému divadlu. Odpovědělo 90 respondentů, „volební účast“ tedy máme 45 %. Málo? Dost? Do statistik započítávám i hlas Petra Oslzlého pro inscenaci Vykouření, který již nebylo možné zařadit do vysázené stránky. Každý respondent mohl dát hlas jedné inscenaci premiérované od prosince 2021 do listopadu 2022, ale mohl upozornit i na další, ve statistikách jsou označeny znaménkem +.

    Herci Divadla v Dlouhé Jan Vondráček a Marie Poulová v inscenaci Michala Vajdičky Konec rudého člověka FOTO MARTIN ŠPELDA

    Opět naléhavě připomínám, že anketa není regulérní soutěž, postrádá jasně stanovená kritéria a definovanou porotu. Dokonce nám nevadí ani střet zájmů. Anketa má zjistit, jaké divadlo a proč oslovení respondenti preferují, tedy slouží ke zmapování siločar uvnitř nejširší divadelní obce, a to jak ve vztahu k inscenacím, divadlům a tvůrcům, tak obráceně ke způsobu, jakým respondenti uvažují o divadle.

    Odpovědělo 62 mužů a 28 žen, což je statisticky příliš malá množina, nicméně o něčem myslím přece jen vypovídá.

    Těžko se dnes určuje profese hlasujících, lidé často pracují ve dvou i více oborech, ale snad mohu s jistou licencí napsat, že počtem 53 převážili publicisté (45 lze označit za kritiky, dalších osm za redaktory), šest respondentů lze zahrnout mezi pedagogy, tři mezi uměnovědce, tři mezi dramatiky či literáty, dva jsou skladatelé, čtyři režiséři, pět výkonných umělců, pět ředitelů divadel, tři šéfové souborů, tři divadelní manažeři, jeden ministr. Mrzí mě malé zastoupení lidí od divadla, kteří se cítili být ve střetu zájmů. Ale také se omlouvali, že nestíhají pravidelně navštěvovat produkce kolegů, a tudíž si nejsou jisti svým soudem. Je to další doklad přehřáté divadelní produkce, o které jsme v DN opakovaně referovali.

    Drtivě převažují respondenti ze tří divadelních center: z Prahy (62), Brna (15) a Ostravy (4), ostatních devět je z různých dalších míst. Samozřejmě to koreluje s absolutním počtem nominací směřujících do jednotlivých měst, i když už ne tak přímočaře s uměleckými výsledky: do Prahy směřovalo 51 + 37 hlasů, do Brna 24 + 33, do Ostravy 9 + 3, tři do Znojma a Uherského Hradiště, dva do Českých Budějovic, jeden do Českého Těšína, Hradce Králové a Liberce.

    Nahlíženo z pozice divadel: 14 + 5 nominací získalo Národní divadlo Brno, 6 + 2 Divadlo v Dlouhé, 5 + 2 Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě, 4 + 7 Národní divadlo v Praze, 4 + 1 Dejvické divadlo, 3 + 2 Městské divadlo Brno, HaDivadlo a Městská divadla pražská, 3 + 1 Slovácké divadlo, 2 + 4 Divadelní spolek Jedl, 2 + 3 Divadlo Petra Bezruče, 2 + 2 Husa na provázku, 2 + 1 Divadlo Na Jezerce, MHF Znojmo, A studio Rubín a Depresivní děti touží po penězích, dvě nominace pak Švandovo divadlo a Lachende Bestien. Dalších 19 divadel získalo po jedné nominaci a je to pestrá společnost.

    Převedeno na režiséry inscenací: 12 + 4 hlasy získal Jiří Heřman, 8 + 3 Michal Vajdička, 3 + 3 Ivan Buraj, 3 + 1 Michal Zetel, po dvou nominacích pak získali Calixto Bieito, Jakub Čermák, Petr Gazdík, Michal Hába, Ondřej Havelka, Jan Holec, Jan Nebeský, Jiří Nekvasil, Tomáš Ondřej Pilař, choreograf Jiří Pokorný, po jedné nominaci pak dalších 35 režisérů.

    Konečně to hlavní, a sice hlasy pro jednotlivé inscenace: 9 + 2 nominace získala inscenace opery Alcina v režii Jiřího Heřmana a v hudebním nastudování Václava Lukse, 6 + 2 inscenace Konec rudého člověka v režii Michala Vajdičky v Divadle v Dlouhé, 3 + 2 inscenace Humanismus 2022 v režii Ivana Buraje v HaDivadle a operní projekt Glagolská mše / Z mrtvého domu režiséra Jiřího Heřmana a dirigenta Jakuba Hrůši v Národním divadle Brno, 3 + 1 Tři sestry v režii Michala Zetela ve Slováckém divadle, po dvou nominacích získaly inscenace Bratři Karamazovi v režii Jana Holce v Divadle Petra Bezruče, Carmen v choreografii Jiřího Pokorného v NDM v Ostravě, Každý má svou pravdu v režii Michala Vajdičky v Dejvickém divadle, Kohlhaas v režii Michala Háby v Lachende Bestien, Návrat Tobiášův režiséra Tomáše Ondřeje Pilaře na festivalu ve Znojmě, Opera Ibsen/Přízraky v režii Jana Nebeského od Jedlu a Vykouření v režii Jiřího Havelky v Huse na provázku. Dalších 44 inscenací získalo po jedné nominaci, tedy polovina respondentů se vzájemně neshodla!

    Proč? Zvažte sami. Jen dodám, že jsem do statistik samozřejmě nezahrnul nominace zahraničních inscenací a inscenací vzniklých mimo vymezené období. A rád konstatuji, že získalo na důležitosti politické divadlo, zvláště projekty směřované k okupaci Ukrajiny.


    Komentáře k článku: Inscenace roku 2022

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,