Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Inscenací roku 2015 je Slyšení

    Josef HermanInscenace roku není soutěž! Je to anketa, kterou jsme vyhlásili už po třiadvacáté. Nemá porotu, která by zohledňovala sledovaná kritéria a (marně) narovnávala nespravedlnosti při měření umění. Je přesným součtem nedostatečně definovaných a co do počtu málo průkazných statistických dat – prostě každý rok oslovíme necelé dvě stovky lidí, většinou úžeji spojených s Divadelními novinami, s divadelní kritikou i tvorbou, ale i osobnosti někdy s divadlem související jen volně, pokud vůbec. Letos odpověděla rovná stovka respondentů a prostý součet jejich hlasů určil Inscenaci roku. Nic víc, nic méně.

    Výsledky ankety poněkud zhrubly, protože na rozdíl od let minulých jsme každému tipujícímu striktně poskytli jen jeden hlas pro jednu inscenaci. Další hlasy, případně delší komentáře, mohl každý přidat jen do internetové verze ankety a nezapočítávaly se do výsledků.

    Ze stovky možných stačilo na vítězství sedm hlasů (Slyšení z KS Aréna), na pomyslnou druhou dělenou pozici pět hlasů (Kauza Schwejk ve Studiu Hrdinů, Lidská tragikomedie v Divadle v Dlouhé, Z mrtvého domu v ND Praha) a na třetí čtyři hlasy (Bratři Karamazovi v Činoherním klubu, Othello, benátský mouřenín v ND Praha). Na bramborovou čtvrtou pozici stačily tři hlasy (Báby a Hamleti v Divadle Na zábradlí, Je třeba zabít Sekala v ND Brno, Mutus Liber Handa Gote Research & Development, Něco za něco KS Aréna, Upokojenkyně amatérského souboru V. A. D. Kladno). Po dvou bodech získalo jedenáct nominovaných, po jednom bodu dalších dvaatřicet.

    Opět se potvrdil velký rozptyl názorů a preferencí, kdy se víc než třetina hlasujících neshodla na jediné nominaci s nikým dalším. Započítáme-li sem i dvouhlasé nominace, nadpoloviční většina tipujících jsou zatvrzelí individualisté – konstatuji vlastně radostně. Víc než estetické příbuzenství tipujících lze odhalit spříznění místní (ostravské, brněnské) nebo generační. Snad jen obhajoba starého dobrého hereckého divadla je letos patrnější: ve skupině „vítězných“ nominací převažují herecko-režijní interpretace podstatných textů a témat, tedy divadlo, které se snaží vést debatu o současném světě. I chvála tradičně chápaných „hereckých výkonů“ se v anketě objevila! Úspěch jediné operní inscenace, myslím, deklaruje podobné hodnoty a vedle nich na zdejší poměry nebývalou preciznost provedení.

    Událostí ankety se staly hned čtyři nominace sdružení Handa Gote Research & Development. Posílila Národní divadla v Praze i v Brně, naopak oslabilo Divadlo Na zábradlí či Husa na provázku. Překvapivě se ani jediné nominace nedočkaly Činoherák Ústí, Divadlo P. Bezruče Ostrava, Divadlo na Vinohradech – důvody budou různé.

    Za nejcennější považuji mezigenerační komentáře, do nichž zase trochu víc přispěli mladí přemýšliví lidé. Většinou se preferuje chytré a umné interpretační divadlo a hovoří se o dobrých tendencích: třeba o znovuzrození činohry ND v Brně, o proměně pražského ND, o Dušanu D. Pařízkovi v souvislostech českého a německého divadla, o průzkumu historických traumat v KS Aréna. Z ankety vystupuje docela plastický obraz divadla za poslední rok. Počtěte si!


    Komentáře k článku: Inscenací roku 2015 je Slyšení

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,