Divadelní noviny > Burza Zprávy
Inscenací roku je Maryša brněnského HaDivadla
Loňský rok v českém divadle potvrdil tendence toho předloňského. Žádná z inscenací se výrazně neprosadila a ta vítězná má méně než deset bodů. Ani počet tipujících se výrazně nezměnil (každý z tipujících má jeden hlas/bod, uvede-li víc projektů, vydělíme jej jejich počtem).
Hlasování se v naší anketě letos účastnilo 106 osobností. Své tipy rozdělily mezi 65 inscenací či inscenačních projektů. Více než polovina jsou pražské (37), osm brněnských a pět vzniklo v Ostravě. Toto spektrum bývá každoročně zhruba stejné, letošní ročník je lehce výjimečný rovnoměrnějším rozložením hlasů do více divadel a regionů. Hlasy dostaly inscenace a divadla ve Zlíně, Uherském Hradišti, Hradci Králové, Liberci, Olomouci či Kladně, byť kromě Naivního divadla Liberec a Slováckého divadla Uherské Hradiště šlo vždy o maximálně dva či – spíš – jeden hlas. I když je to dáno jistě širokým okruhem tipujících, vypovídá to i o stále výraznějším vstupu progresivních divadelníků do regionálních divadel a mimo centra. O tom svědčí i první místa v naší anketě, kdy podruhé za sebou nezvítězila pražská inscenace (loni to byla Ruská zavařenina KS Aréna se 7 1/2 bodu). Letos je dokonce nepražská inscenace i na druhém místě a další na třetím až pátém.
Je lákavé zobecňovat anketní výsledky, zkušenost mě však učí být obezřetný. Přesto se snad o jisté zobecnění mohu pokusit. V Praze výrazně boduje současný tým Divadla Na zábradlí. V anketě měl 5 inscenací a byly uváděny i starší, které jsme nezapočítávali (navíc by se mohl připočítat i Orlando skupiny Masopust, která vystupuje ve studiové scéně DNz – Eliadově knihovně). Nestane-li se něco nepředvídaného, je jen otázkou času, kdy se některá z Mikuláškových inscenací „utrhne“ tak jako kdysi práce Léblovy. Výraznou stopu již několik let v anketě zanechává mladší režisérská generace, vedle Jana Mikuláška především Daniel Špinar (jeho vstup do Národního divadla je tedy logický), Martin Františák (totéž v rámci Národního divadla Brno), Jiří Havelka, Jan Frič, Anna Petrželková či Jiří Adámek. Vítězem se letos dokonce stal předloni ještě (doktorský) student režie bratislavské VŠMU Lukáš Brutovský. Výrazný byl ústup stálých „účastníků“ ankety v minulých letech: Vladimíra Morávka, Davida Drábka, J. A. Pitínského a Jana Nebeského (ten aspoň částečně uspěl inscenací Tartuffe Impromtu! s 2 1/2 hlasu). Nicméně z jejich, kritikou i diváky stále sledovaných, aktivit a z pozvání na prestižní scény soudím, že poslední slovo ještě zdaleka neřekli.
Zajímavý je i ústup pražských inscenací z předních příček ankety. Ten ale je, myslím, dán historicky nevídanou šíří pražského divadelního provozu a čím dál větším zaměřením mnoha pražských scén a souborů na konkrétní – někdy velmi specifické – divácké skupiny.
Jako přívržence nezávislé a taneční scény mě mrzí letošní menší zastoupení těchto souborů a projektů. Jeden hudebně-vizuálně-performanční projekt však v anketě výrazně uspěl: Pustina Miroslava Bambuška! Pro něj – a snad i pro Pavla Zajíčka – je to potvrzení, že jejich vyhraněná estetika s osobním ručením může mít a má i silný divácký a kritický ohlas. Je úspěchem jejich dlouholetého neústupného směřování k syrovému, industriálnímu, autentickému umění vytvářenému a interpretovanému s absolutním nasazením.
Česká divadelní krajina dnes tvoří jakousi Mendělejevovu tabulku různě těžkých a lehkých, různě stálých a přechodných prvků a je jen na divákovi (a kritikovi), jaký prvek si vybere a jaký mu je blízký. K této úvaze mě inspirovalo původních 104 účastníků naší ankety, kteří poslali své tipy včas. Vždyť přesně tolik prvků měla původní Mendělejevova tabulka. Dnes je těch prvků ale známo již 118. A právě tolik respondentů měla loňská anketa. Těch čtrnáct „navíc“ je však – jak každý chemik ví – „velmi těkavých“… Asi proto nám některé hlasy dorazily až po uzávěrce a ty nejtěkavější vůbec. Některé jsme stačili zařadit, pár již ne. Výsledky by však výrazně nezměnily.
…
Výsledky
1. A. a V. Mrštíkové: Maryša, režie Lukáš Brutovský, HaDivadlo Brno – 8 bodů (10 tipujících)
2. J. Havlíček, M. Velíšek, I. Rajmont: Petrolejové lampy, režie Martin Františák, Divadlo Petra Bezruče Ostrava – 5 5/6 bodu (7 tipujících)
3.–5. M. O. Štědroň: Velvet Havel, režie Jan Frič, Divadlo Na zábradlí Praha – 5 bodů (7 tipujících)
W. Shakespeare: Hamlet, režie Daniel Špinar, Švandovo divadlo Praha – 5 bodů (6 tipujících)
V. Peřina a kol.: O beránkovi, který spadl z nebe, režie Michaela Homolová, Naivní divadlo Liberec – 5 bodů (5 tipujících)
6. P. Zajíček: Pustina, režie Miroslav Bambušek, Studio Hrdinů Praha – 4 1/2 bodu (5 tipujících)
7. N. V. Gogol, Š. Otčenášek, H. Burešová: Mrtvé duše, režie Hana Burešová, Městské divadlo Brno – 4 1/3 bodu (5 tipujících)
8. Z. Fibich, A. Schulzová: Pád Arkuna, režie Jiří Heřman, dirigent John Fiore, Národní divadlo Praha – 3 5/6 bodu (5 tipujících)
9. K. Steigerwald: Cena facky aneb Gottwaldovy boty, režie Břetislav Rychlík, Slovácké divadlo Uherské Hradiště – 3 1/3 bodu (4 tipující)
10. D. Charms: Báby, režie Anna Petrželková, Divadlo Na zábradlí Praha – 3 body (4 tipující)
Divadla
1. Národní divadlo Praha – 12 1/2 bodu pro 7 inscenací (4 činoherní + 3 operní)
2. Divadlo Na zábradlí Praha – 11 1/2 bodu pro 5 inscenací (plus 1 1/2 bodu pro Masopust, o. s., hrající v Eliadově knihovně)
3. HaDivadlo Brno – 9 bodů pro 2 inscenace
Města
Praha 54 bodů pro 26 divadel či souborů a 37 inscenací
Brno 18 1/3 bodu pro 6 divadel či souborů a 8 inscenací či inscenačních projektů
Ostrava 9 2/3 bodu pro 3 divadla a 5 inscenací
Ostatní 21 bodů pro 13 inscenací
(Tři účastníci ankety neuvedli žádnou divadelní inscenaci.)
Komentáře k článku: Inscenací roku je Maryša brněnského HaDivadla
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)