Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Inscenací roku je Polední úděl

    Podevatenácté jsme vyhlásili anketu našich přispěvatelů, divadelních publicistů, divadlu a Divadelním novinám blízkých osobností Inscenace roku. Odpovědělo nám 110 tipujících, jejichž hlasy můžete číst v celém tomto čísle. Ač každého vyzýváme k uvedení pouze jedné inscenace, jež měla premiéru od předloňského prosince do data uzávěrky tohoto čísla, většina jich uvádí titulů víc. Snažíme se to respektovat, neboť si myslíme, že anketa je především přehledem inspirativních inscenačních počinů a událostí nahlížených různou optikou a zkušeností tipujících, než soutěží s přísně dodržovanými pravidly. Každý hlas pak dělíme počtem uvedených titulů.

    Nejvíce bodů, a tedy Inscenací roku 2011 se v naší anketě stal Claudelův Polední úděl režisérky Hany Burešové připravený v pražském Divadle v Dlouhé. Ve svém tipu jej uvedlo třináct účastníků ankety, vzhledem k dělení některých hlasů získala inscenace celkem 10 5/6 bodu. Na druhém místě je postmoderně dekomponovaný a kontroverzně přijímaný Král Lear režiséra Jana Nebeského v pražském Národním divadle, kterého uvedlo deset tipujících a získal 8 5/6 bodu. Třetí je Uhdeho, Štědroňův a Morávkův opus Leoš brněnského Divadla Husa na provázku, který uvedlo osm tipujících a získal 6 5/6 bodu. Na čtvrtém místě s počtem 6 bodů od osmi tipujících je Mikuláškova Europeana inscenovaná v brněnské Redutě podle textu Patrika Ouředníka. Tyto čtyři inscenace se od ostatních mírně oddělily, nicméně se zdá, že mezi loňskými inscenačními počiny – byť Polední úděl zvítězil jednoznačně – nebyl žádný jasným favoritem, jako tomu bývalo v minulosti.

    Pro úplnost uveďme další pořadí: Pátá se v anketě umístila inscenace opery Phila Glasse Les enfants terribles (Příšerné děti), kterou s inscenačním týmem Národního divadla připravila v bývalé vývařovně PL Bohnice režisérka Alice Nellis a dirigent Petr Kofroň (první operní titul – získal 4 body od šesti tipujících). Následují Poslední chvíle lidstva, jež podle dramatické ságy Karla Krause inscenoval v pražském Divadle Komedie mezinárodní režisérský tým Katharina Schmitt, Thomas Zielinski a Alexander Riemenschneider (3 ⅓ hlasu od čtyř účastníků). Se třemi body (vždy od čtyř tipujících) jsou na děleném osmém místě ostravský Gottland režiséra Jana Mikuláška a plzeňský Amberville (první loutkářská produkce) režiséra Radovana Lipuse. Zajímavostí je, že obě prozaické předlohy zdramatizoval Marek Pivovar. Více než dva body, které lze považovat za jakousi pomyslnou hranici obecněji vnímané pozornosti či úspěchu, získali ještě Naši furianti Jana Borny v Divadle v Dlouhé, kteří mají 2 5/6 bodu od čtyř tipujících, a česká premiéra hry Blecha americké dramatičky Naomi Wallace režiséra Petera Gábora v KSA Ostrava (2 ½ bodu od 3 tipujících).

    Letos výrazněji než kdy jindy se tipy rekrutují z městských kulturních center. Mimo Prahu, jež „stáhla“ 68 ½ bodu, Brno s 19 ⅓ a Ostravu s 12 ½, bodovala výrazněji pouze plzeňská Alfa s drsnou plyšákovou groteskou Amberville (3 body od 4 účastníků ankety). Dvakrát uvedli tipující ještě projekt Ambrosia pražsko-kukských Geisslers Hofcomoedianten (2 body) a Radokovu inscenaci Jak se vám líbí připravenou s herci JD České Budějovice pro Otáčivé hlediště v Českém Krumlově (1 ¹/6 bodu). Jeden hlas získala Drábkova úprava Beaumerchaisovy Figarovy svatby v KD Hradec králové a ½ bodu Fe-érie o Kladně místního amatérského seskupení V.A.D. 

    Ani nezávislá scéna loni téměř nebodovala. Jedině loutkářský Back to Bullerbyn uvedli tři tipující (1 ⅔ bodu), dva plnohodnotné hlasy získali Geisslers a brněnští D’EPOG, zbytek (nepočítáme-li Disk a Divadlo v Řeznické) projektů paběrkoval maximálně jedním bodem (B+L, Stodolová, Depresivní děti, La Fabrica), spíš však děleným, vždy od jediného tipujícího.

    Z divadel se na prvním místě – tradičně – ocitlo pražské Národní divadlo se 7 tituly, jež získaly 20 5/6 bodu. Následují pražská Divadlo v Dlouhé (4 tituly s celkem 15 ⅔ body) a Divadlo Komedie (4 tituly se 7 ½ body), za kterými jsou v těsném závěsu brněnská Husa na provázku (2 tituly – 7 ⅓ bodu), NDMS Ostrava (4 tituly se 6 body) a Reduta Národního divadla Brno (2 tituly rovněž se 6 body). Nejvíce inscenací – čtyři – má v anketě režisér Jan Mikulášek (Europeana, Gottland, Láska a peníze a Trapná muka), jež získaly celkem 10 ½ bodu. Nikdo další nemá víc než dvě.


    Komentáře k článku: Inscenací roku je Polední úděl

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,