Divadelní noviny > Názory – Glosy
Internetová kasička
Nedostává-li se státních prostředků, zaskočí – podobně jako při výstavbě Národního divadla – drobní přispěvatelé. Peníze se už nestřádají do pokladniček, ale přes elektronické sbírky na tzv. crowdfundingových portálech (Hithit, Startovač, Fundlift). Na Hithitu byly donedávna aktivní hned tři divadelní projekty: thriller Figarova svatba od spolku Run OpeRun, realizace kulturního centra v režii olomouckého Divadla na cucky a renovace webu Tanečních aktualit, které chtějí pro uživatele spustit diskusní platformu.
Ne všechny projekty mají čistě divadelní obsah, objevila se zde i úniková hra. Nejúspěšnější v kategorii byla iniciativa na opravu nástěnných maleb hradu Karlštejna, jejíž sbírku podpořil inscenační tým Noci na Karlštejně. Množství projektů má dobročinný přesah: Národní divadlo Brno spustilo přes Hithit sbírku pro děti z místní SOS vesničky, organizace Revitalizace Kuks se chystá uspořádat autentickou barokní slavnost za účelem obnovy Braunova Betléma. Projekt od The Tap Tap byl čtvrtým nejúspěšnějším za dobu fungování portálu, organizátoři vybrali 223 % žádané částky. Vůbec nejvýdělečnější byla iniciativa Nakopni Jatka! multifunkčního prostoru Jatka 78, jež umožnila v dubnu 2015 jeho další fungování. Umělecký ředitel získal na nákup technického vybavení a stavební úpravy téměř dva a půl milionu korun.
I nynější projekty mají velkou šanci být úspěšně dokončeny. Run OpeRun vybral během prvních pár dnů třetinu částky potřebné k tomu, aby mu Hithit peníze proplatil – jestliže v časově omezené kampani projekt nezíská požadovanou sumu, vrací se peníze přispěvatelům. Úspěšný projekt platí firmě Hithit, s. r. o., 9 % konečné částky a transakční poplatky.
Na Hithitu je momentálně aktivních přes 60 projektů, nejčastěji uměleckého zaměření. Během let 2013–2017 zprostředkoval portál na 1550 kampaní, z nichž 98 mělo divadelní charakter. Celková úspěšnost kampaní se konstantně pohybuje kolem 55 %, od roku 2016 nevybralo požadovanou částku 14 kampaní oproti 18 úspěšným, mezi něž patří mj. projekt na zprovoznění ostravského improvizačního divadla od O2Z a přehlídka studentského divadla pražské DAMU. Pozitivně hodnocený mezinárodní projekt Anne, beze strachu hledět na nebe vybral pouhé 1 % ze 120 000 Kč, dle iniciátorů potřebných na realizaci představení. Přesto se inscenace měsíc po oficiálním ukončení kampaně v pražském DISK realizovala.
O úspěšnosti projektů rozhoduje jejich atraktivita, kvalita propagačního videa a také nabídka odměn – nejčastěji tematické pohlednice s podpisy herců, vstupenky, taneční workshopy, pěvecká školení, ale také společné večery s hvězdami oboru. Přispěvatelé rovněž mohou vybírat jména postav a rozhodovat o podobě kulis a kostýmů. Například.
Přispívají především mladí lidé, kteří se chtějí podílet na přeměně kulturního prostoru, ale větší investice si nemohou dovolit. Vzniká otázka, nakolik do úspěšného projektu mohou zasáhnout. V zahraničí je běžné, že výrazně: producenti Lucasfilmu na přání fandomu údajně přepsali scénář druhé trilogie Star Wars. Na tamějších crowdfundingových portálech se točí velké peníze: Jan Švankmajer prostřednictvím INDIEGOGO vybral na svůj chystaný film Hmyz přes šest milionů korun. Hithit může vést k diverzifikaci umělecké scény, ale také může začínající umělce nasměrovat k mainstreamu. U nás je to poprvé, co se do takového proudu zapojila i operní produkce, tedy „nejvyšší“ druh umění dosud odkázaný jen na „důstojné“ veřejné zdroje.
Komentáře k článku: Internetová kasička
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)