Proč skládat nové opery?
Festival Janáček Brno hodlá pokaždé uvést operní novinku. Správně! Jiří Najvar pro něj napsal neoklasicistickou operu Falstaff na prastarý překlad (autorskoprávně volný!) libreta Arriga Boita Verdiho opery z pera Václava Judy Novotného. Chyběla mu v něm láska, tak připsal nesmyslné sblížení vdané paničky Alice (!) s Falstaffovým sluhou Bardolfem (!). Proč? Daniel Šimek pojal Neznámou podle Alexandra Bloka jako tři lyrické vidiny tajemné krásky – hvězdy spadlé z nebe, s níž se mine zamilovaný básník. Nedělní chvilka poezie.
Obě kompozice jsou nanicovaté, protože nepočítají s ničím víc než školním představením a nimrají se v nepodstatném. Jsou námětem i kompozičně spořádané a poslušné, a zůstanou sedět v koutě, kde je nikdo ani nebude hledat. K čemu je velké úsilí dobrých skladatelů bez drzé snahy prosadit se? Přijít s něčím, co všechny ohromí? Režisérka na jevišti kouzlila, pěvci se nechali rozhýbat a dobře zpívali, pěkně hrál orchestr. Promyšlená produkce. Jenže pak se zatleskalo a šli jsme domů.
Komorní opera JAMU Brno, Festival Janáček Brno – Jiří Najvar: Falstaff, Daniel Šimek: Neznámá. Dirigent Jiří Habart, režie Natálie Gregorová, výtvarnice Kateřina Doležalová. Premiéra v Divadle na Orlí 18. listopadu 2018.
Komentáře k článku: Proč skládat nové opery?
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)