Jak se z lenocha státi dobrým hercem
Tak jsem dostal pozvánku na odborný seminář:
Lean-ou“ [línou] cestou k výkonnosti!
Přednášející: Ivo Spilka, certifikovaný systemický kouč, Český rozhlas
Obsah semináře
1. Účastníci si prakticky vyzkoušejí, jak velmi rychle zakreslit hodnotový tok v procesu finančního controllingu a jak pomocí facilitace identifikovat i skryté procesní ztráty a plýtvače.
2. Poté pod vedením facilitátora sami přijdou na to, jaké principy do tohoto procesu zavést tak, aby se výrazně snížil jeho celkový lead time, odstranily se všechny plýtvače a proces začal být autokorektivní.
3. Po tomto brainstormingu si zakreslí budoucí stav procesu s využitím nalezených 9 „štíhlých“ principů v business procesech.
4. Na konci si prakticky odzkouší, jak efektivně postavit reálný implementační plán na dosažení budoucího stavu pomocí restrospektivy a aplikování kaizen principů.
Pokud tomu nerozumíte, je to znakem toho, že v divadelnictví jsme zaspali objevy v řídících procesech. Proto prosím přijměte toto malé školení:
Ad 1. Pokud se sejde činoherní soubor na zkoušce a Zbrojnoš čeká na svůj výstup dvě hodiny, je to jasná „skrytá procesní ztráta a plýtvač“. V zásadě jsou dvě řešení: buď zkoušku organizovat tak, že každý přijde přesně na svůj výstup a za odpracovaný čas bude honorován, nebo sezvat činoherní soubor celý a v případě, že někdo nemá zrovna výstup, pověří se náhradní prací (vytírání, výměna žárovek, doplňování WC papíru apod.), kde se výsledná měsíční mzda (za herectví 100 Kč/hod., za výměnu hajzlpapíru 95 Kč/hod.) bude počítat podle denních výkazů.
Ad 2. Facilitátor – pokud to nevíte – je osoba, která řídí procesy řešení problémů. Na divadle to bývá většinou režisér, někdy rekvizitárna. „Lead-time“ je doba od první čtené do premiéry. Z tohoto hlediska se jeví jako neefektivní, aby herci chodili na zkoušky pouze na své výstupy – je to organizačně náročné a jejich výsledná mzda je chabá. Taktéž se nejeví jako ekonomické střídat Hamleta s žárovkou, neboť se tím nezkracuje lead-time k premiéře. Nejkratší lead-time by nastal, kdyby se věci zkoušely paralelně – na jedné zkušebně chůva s Julií, na druhé Hamlet s lebkou, na třetí hrobníci s lopatou.
Ad 3. „Štíhlý princip“ znamená, že se odbourá vše, co nevede přímo k cíli. Jedním z projevů je také to, že se vyrábí v halách, kde je možná jakákoliv mobilita. Sesuneme tedy všechny týmy do jednoho prostoru – matku na zadní jeviště, Hamleta do portálu a hrobníky na jeviště. Hrobníky facilituje režisér, matku místní milovník a Hamleta vrátný. Aby se v tom nikdo neztratil, musí se to namalovat a připíchnout na portál.
Ad 4. „Kaizen“ znamená: týmová práce, osobní disciplína, vysoká morálka, kroužky kvality, zlepšovací návrhy. Týmová práce a osobní disciplina jsou celkem na divadle běžné, zlepšovací návrhy nějakého příliš důležitého herce zaberou někdy i polovinu zkoušky, horší je to s vysokou morálkou. Té docílíme oněmi „kroužky kvality“, když do malých hereckých skupinek vždy implantujeme nějakého kněze, který již ukončil svou duchovní činnost pro nějaký ten škraloupek.
Cena za dvoudenní seminář 11.000 Kč + 20 % DPH. Více na www.controlling.cz.
Komentáře k článku: Jak se z lenocha státi dobrým hercem
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)