Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Jaká byla divadelní devadesátá léta?

    Jak se proměnila společenská funkce divadla a jeho vztah k politice po pádu komunistického režimu? Touto otázkou se bude zabývat mezinárodní kolokvium 1990s Revisited: Central European Theatre and the Political organizované katedrou teorie a kritiky (KTK) na DAMU 14. listopadu 2024. Odborná debata se zaměří na srovnání situace v českém, slovenském a polském divadle 90. let 20. století. 

    Foto: archiv redakce

    Považujeme za velmi důležité, aby byly proměny českého divadla vnímány v evropském kontextu, vysvětluje pořádající pedagožka KTK, Radka Kunderová, srovnání byť jen s vybranými sousedícími divadelními kulturami přináší inspirativní pohledy na domácí dění. Kolokvium se zaměří mj. na vztah politické a estetické roviny v divadle 90. let a úlohu tzv. postmodernismu.

    Nový výklad nedávné historie polského divadla představí Anna R. Burzyńska z Jagellonské univerzity v Krakově, která více než dvacet let vedla významný polský divadelní časopis Didaskalia. Teatroložka představí reakci starších tvůrců, Andrzeje Wajdy, Tadeusze Kantora a Krystiana Lupy, na politický převrat v kontrastu s pojetím nastupující mladé generace, zejména Grzegorze Jarzyny a Krzysztofa Warlikowského.

    Proměnou vnímání politična ve slovenském divadle 90. let se bude zabývat divadelní vědkyně Jana Wild, působící na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. Mezinárodně uznávaná znalkyně Shakespeara a slovenského divadla se zaměří na inscenování jinakosti, pronikání nových myšlenkových směrů včetně feminismu, vznik „alternativních” souborů a publik nebo na (re)formování divadelních institucí.

    České divadlo 90. let bývá často paušálně označováno jako apolitické. S odstupem více než třiceti let se ukazuje, že je nutné tento pohled přezkoumat, protože nacházíme řadu dokladů o tom, že není přesný, doplňuje Radka Kunderová. Na kolokviu vystoupí s analýzou nového pojetí politična v českém tzv. postmoderním divadle 90. let na příkladu inscenace Naši naši furianti režiséra Petra Lébla.

    Akce se koná v rámci aktivit DAMU k 35. výročí Sametové revoluce, které probíhají pod záštitou Festivalu svobody. Ten dlouhodobě zastřešuje připomínkové aktivity vážící se k roku 1989 a podporuje občanskou společnost napříč regiony ČR.

    Mezinárodní kolokvium se uskuteční na Divadelní fakultě AMU v Karlově ulici 26 od 14h v anglickém jazyce, bez tlumočení.

    Program kolokvia


    Přednášející

    Anna R. Burzyńska je docentkou Jagellonské university v Krakově. Specializuje se na současné evropské divadlo, hudbu a nová média v divadle a na vztah mezi literaturou a vědou. Je autorkou řady monografií, mj. Mechanika cudu: Strategie metateatralne w polskiej dramaturgii awangardowej (2005), The Classics and the Troublemakers: Theatre Directors from Poland (2008), Atlas anatomiczny Georga Büchnera (2022) a kolektivní monografie Joined Forces: Audience Participation in Theatre (2016). V letech 2000–2024 byla šéfredaktorkou divadelního časopisu Didaskalia. Jako dramaturgyně spolupracovala např. se Stefanem Kaegim z Rimini Protokoll. V letech 2022–23 byla hostující výzkumnicí na Ludwig-Maximilians-Universität v Mnichově.

    Radka Kunderová je odbornou asistentkou Katedry teorie a kritiky na pražské DAMU. Ve své výzkumné a pedagogické činnosti se dlouhodobě zaměřuje na vztah divadla a společnosti. V letech 2019–2022 působila na Institutu divadelní vědy Freie Universität Berlin, kde vedla výzkumný projekt “Redefining the Agency: Post-1989 Crisis of the Czech and Former East German Theatre” udělený Evropskou komisí v rámci Marie Skłodowska-Curie Fellowship. Publikovala řadu studií o českém divadle 20. století, které vyšly v češtině, angličtině a slovinštině. Přednášela na konferencích a vysokých školách mj. ve Velké Británii, Švédsku, v Německu, Maďarsku, Estonsku, Litvě, Brazílii, na Islandu a na Slovensku. Byla externí redaktorkou časopisu Svět a divadlo a vedoucí Kabinetu pro výzkum divadla a dramatu na DIFA JAMU.

    Jana Wild je profesorkou divadelní vědy na Divadelní fakultě Vysoké školy múzických umění v Bratislavě. Její výzkum a publikační činnost se zaměřují především na uvádění Shakespearových děl ve slovenském divadle. Napsala několik shakespearovských monografií a byla editorkou mezinárodní publikace o Shakespearovi ve střední Evropě. V Bratislavě organizovala mezinárodní konference. Je překladatelkou z němčiny (romány, hry, naučná literatura) a odborných titulů z angličtiny. Od roku 2017 je členkou předsednictva Evropské shakespearovské výzkumné asociace (European Shakespeare Research Association, ESRA). V 90. letech spolupracovala jako editorka s týdeníkem Kultúrny život, s revue Divadlo v medzičase a českým časopisem Svět a divadlo.

    • Autor:
    • Publikováno: 25. října 2024

    Komentáře k článku: Jaká byla divadelní devadesátá léta?

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,