Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Zprávy

    Jaké divadelní světy dokáže vykouzlit loutka?

    Talíře a misky jako akrobaté a divoká zvířata, balet Louskáček pro česnek, zázvor, lilek, šest vlašských ořechů a jednu krysu na hudbu P. I. Čajkovského nebo absurdní povídky Daniila Charmse… Jaké divadelní světy dokáže vykouzlit loutka? Co všechno může v rukou herců ožít? Jak se dá vytvořit příběh a magická atmosféra z nejobyčejnějších předmětů? Nejen to ukáží na mezinárodním festivalu Nekropolis přední evropští loutkáři z Belgie, Itálie, Francie, Slovinska, Španělska a České republiky. Sedmý ročník festivalu, který od svého založení ukazuje, že loutková představení nemusí být pouze pohádky pro děti, ale že dokáží tématy a poetikou oslovit i dospělé, proběhne od 20. do 23. října v pražském Paláci Akropolis.  

    Foto: archiv festivalu

    Zatímco v loňském roce jsme se snažili představit šíři témat, která může loutkové divadlo pro dospělé zpracovávat, letos se budeme věnovat spíše formě – co se všechno může dnes stát loutkou. Formou myslím například výtvarné zpracování inscenací, kdy v současném loutkářství můžete vidět jak klasické loutky nebo marionety, tak i jakýkoliv předmět, který se v rukou herce stává loutkou, říká na úvod dramaturg festivalu a zároveň známý slovinský loutkář Matija Solce a dodává: Letos budete moci vidět jak tzv. objektové divadlo, kdy se předmět stává loutkou – jako v podání belgického souboru Tof, italského souboru CTA nebo v mé nové inscenaci Za všechno může Charms – tak naopak klasické loutkové představení francouzského souboru Cie Pelele.

     Vedle těchto zkušených světových loutkářů představíme i mladé talenty, absolventy nebo studenty DAMU, doplníme je o world music koncerty a také o dva workshopy pro performery a scénografy. I když název festivalu vznikl spíše z období, kdy se festival koná, tedy okolo dušiček, tak vždycky se téma smrti festivalem prolíná a určitě si ho tam každý divák najde, doplňuje k programu ředitelka festivalu Zuzana Cajtlerová.

    Belgický soubor Tof Théâtre v osmnáctiminutovém bláznivém představení V dílně vypráví příhody rozestavěné loutky, která se rozhodne, že si práci dokončí sama. V těch osmnácti minutách postava bojuje s živly, s materiálem, s předměty a někdy i se samotnými manipulátory, až je tyranizuje, líčí Matija Solce. Po jeho skončení si budou moci diváci vyzkoušet výrobu vlastní loutky.

    Foto: archiv festivalu

    V představení Circus italského souboru CTA (Centro Teatro Animazione e Figura di Gorizia) se talíře a misky promění ve svět akrobatů a divokých zvířat. Inscenace hudbou a multimédii oživuje dílo známého holandského designéra Marcela Wanderse a odvypráví příběh v dokonalé syntéze světa designu a světa loutek, přibližuje dalšího zahraničního hosta Matija Solce.

    Španělsko-francouzský soubor Cie Pelele v představení Katastrofální námluvy Dona Cristobala pozve pomocí klasických loutek návštěvníky do světa plného překvapení, magie a absurdních situací. Hudba a všechny zvukové efekty vznikají naživo, dodává Matija Solce.

    Festival Nekropolis uvede také českou premiéru nové inscenace Matiji Solceho a jeho souboru Teatro Matita nazvané Za všechno může Charms, která kombinuje objektové divadlo absurdity s živým koncertem. Stejně jako jeden z posledních představitelů ruské avantgardy Daniil Charms ztělesňoval idealistický umělecký boj, provokujeme o sto let později současné stereotypy absurdními situacemi padajících babiček. Poetikou objektového divadla, groteskními hlasovými pasážemi i rafinovanou animací měkkých, částečně realistických loutek hledáme humorné situace, které ironickým a jemným způsobem sdělují problémy současné doby, vysvětluje režisér Matija Solce.

    Ruská výtvarnice a scénografka Daria Gosteva žijící v Praze ukáže v inscenaci Louskáček: zeleninový balet, tedy jak může vypadat balet na ikonickou hudbu P. I. Čajkovského pro česnek, zázvor, lilek, šest vlašských ořechů a jednu krysu.

    České tvůrce bude na festivalu reprezentovat studio Damúza s představením Sólo Matches, které je inspirované světem starých zápalek, H. Ch. Andersenem a sny, které přicházejí a odcházejí. Hřejivý a mrazivý zimní příběh, kde setkání a samota jsou dvě strany jedné mince, uvádějí tvůrci. Soubor Fekete Seretlek se na festival vrátí s kabaretem EXIT, který nedávno na festivalu v Bulharsku získal dvě ocenění. EXIT kombinuje živou folk-elektronickou hudbu v kombinaci se zvukem materiálů: Prázdná místnost, svícen, loutka, papír, hračky, Andersen. Loutkový kabaret EXIT je odvážným souzněním živé lidové a elektronické hudby, předmětů a materiálů, příběhů a jejich ozvěn, přibližuje šéf souboru Matija Solce.

    Každý festivalový večer zakončí v Paláci Akropolis koncerty zahraničních kapel, které míchají každá jinak balkánskou hudbu, swing, folk nebo flamenco – například slovinští Trio Zajtrk Duo Aritmija, britsko-rakouští Tiny Tall Tales nebo právě Fekete Seretlek.

    V rámci festivalu proběhnou dva workshopy zaměřené na divadelní práci s papírem a přírodními materiály vedené slovinskými a španělskými umělci.

    • Autor:
    • Publikováno: 10. října 2023

    Komentáře k článku: Jaké divadelní světy dokáže vykouzlit loutka?

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,