Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kontext Zprávy

    Jakub Hrůša získal podruhé prestižní ocenění

    Dirigent Jakub Hrůša je absolutním vítězem cen International Classical Music Award v kategorii Symfonická hudba. Prestižní ocenění v oblasti klasické hudby si světově úspěšný český dirigent odnáší už v řadě podruhé za sebou po minulém ročníku.

    Jakub Hrůša. Foto: Marian Lenhard

    Šéfredaktoři světových hudebních časopisů a zástupci mezinárodních kulturních institucí vybrali nahrávku Jakuba Hrůši, kterou pořídil s Bamberskými symfoniky u společnosti Deutsche Grammophon, jako nejlepší v kategorii Symfonická hudba. V nejužším finále se nahrávka hudby Hanse Rotta, Gustava Mahlera a Antona Brucknera, ocitla v konkurenci dalších dvou nominovaných nahrávek: Filharmonie Oslo a jejího Sibelia také České filharmonie se Semjonem ByčkovemPátou Mahlerovou symfonií.

    Oceněné CD obsahuje Symfonii č. 1 E dur Hanse Rotta a Mahlerovu skladbu zvanou „Blumine“. Ta původně sloužila v Symfonii č. 1 D dur jako druhá věta a Brucknerovo Symfonické preludium.

    Hans Rott za svůj krátký život napsal pouze jednu symfonii, která byla po jeho smrti v roce 1884 byla téměř zapomenuta, upozorňuje oficiální odůvodnění poroty: Jakub Hrůša a Bamberští symfonikové sice Rottovu symfonii E dur přímo neobjevili – jiní ji nahráli dříve – ale jejich interpretace je tak přesvědčivá, že můžeme říci, že nikdo jiný zatím nezprostředkoval Rottovu hudbu v tak hluboké podobě jako interpreti na této nahrávce. Díla Brucknera a Mahlera, kteří oba obdivovali Rottovu práci, skvěle doplňují toto skvělé CD.

    Prezident cen International Classical Music Awards, Remy Franck, který je také šéfredaktorem odborného magazínu Pizzicato, k tomu uvedl: Upřímně blahopřeji Maestru Jakubu Hrůšovi a Bamberským symfonikům. Svým velkolepým provedením Rottovy symfonie zvítězili na ICMA již podruhé za sebou poté, co loni vyhráli s Brucknerovou 4. symfonií. Loni Maestro Hrůša dirigoval na ICMA Gala koncertu v Lucembursku a ohromil publikum provedením Dvořákova Karnevalu. V roce 2021 byl finalistou ICMA se svou vynikající nahrávkou Smetanovy Mé vlasti. To vše ukazuje, jaký je skvělý a opravdu charismatický dirigent.

    Letos byl Jakub Hrůša v semifinálových kolech nominován v kategorii Symfonická hudba dokonce se třemi nahrávkami a vlastně si sám sobě konkuroval.

    Soutěž International Classical Music Awards (ICMA)  je každoročně otevřena všem audio a audiovizuálním nahrávkám vydaným v daném období ke komerčním účelům s mezinárodní distribucí. Členy poroty jsou šéfredaktoři prestižních hudebních časopisů a zástupci významných kulturních institucí z Německa, Turecka, Belgie, Maďarska, Chorvatska, Velké Británie, Itálie, Švýcarska, Ruska, Lucemburska, Polska, Finska, Rakouska a Španělska (Crescendo, Andante, Musica, Pizzicato, Das Orchester, Scherzo, Musik & Theater ad.). Ceny se udělují celkem v šestnácti kategoriích. Ceny International Classical Music Awards (ICMA) jsou udělovány pravidelně od roku 2011 poté, co nahradily ocenění MIDEM.

    Jakub Hrůša, který se od září 2025 stane novým hudebním ředitelem Královské opery v Covent Garden, je jedním z nejaktivnějších a nejvlivnějších reprezentantů české hudební kultury a české dirigentské školy ve světě. Pravidelně hostuje u předních orchestrů v Evropě i USA. V současné době působí jako šéfdirigent Bamberských symfoniků, hlavní hostující dirigent České filharmonie i hlavním hostujícím dirigentem Accademia Nazionale di Santa Cecilia. V letech 2009 až 2015 působil jako hudební ředitel a šéfdirigent orchestru PKF – Prague Philharmonia. Z jeho nejdůležitějších angažmá lze jmenovat opakovaná pozvání k Vídeňským filharmonikům, Berlínským filharmonikům, do filharmonie v New Yorku, Orchestre de Paris, lipského Gewandhausu či k Symfonickému orchestru Bavorského rozhlasu. Pravidelně hostuje na BBC Proms a velké úspěchy slaví i na Salcburském festivalu. Stejně blízko jako ke koncertnímu repertoáru má Hrůša i k operní tvorbě.  Pravidelně hostuje na Glyndebournském operním festivalu, ve Vídeňské státní opeře, v londýnské Královské opeře, v Opéra national de Paris nebo Frankfurtské opeře a příležitostně na českých operních scénách. Za nahrávku skladeb Dvořáka a Martinů, ale také za DVD záznam opery Vanessa z festivalu v Glyndebourne, získal ocenění BBC Music Magazine Award. Za nahrávku Mahlerovy 4. symfonie v říjnu 2021 Cenu německé hudební kritiky. Aktivní zájem o osobnost Josefa Suka, zetě Antonína Dvořáka, se promítl do jeho loňského působení na festivalu Dvořákova Praha i do uplynulé sezóny České filharmonie. Sukovo kompletní orchestrální dílo je nyní jeho prioritním nahrávacím projektem. Společným jmenovatelem jeho činnosti v zahraničí je vytrvalé prosazování především děl českých autorů. Za tuto činnost mu v roce 2020 udělila Akademie klasické hudby Cenu Antonína Dvořáka.

    • Autor:
    • Publikováno: 19. ledna 2023

    Komentáře k článku: Jakub Hrůša získal podruhé prestižní ocenění

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,