Nové logo aneb Jak vznikl název JAMUJAMU
Spolupráce Janáčkovy akademie múzických umění v Brně a NMDS začala po zrušení výběrového řízení. Studio NMDS bylo osloveno s tím, že JAMU potřebuje najít cestu z nesourodé diskuse, která nemá vyhlídky na řešení.
Začáteční spolupráce byla postavena na vstupní analýze, sestavení týmu, nastavení očekávání a jeho kultury. Následně jsme se věnovali detailnímu rozboru cílových skupin a z jejich úhlu pohledu jsme hledali klíčové pozitivní i negativní insighty.
Jakou roli má plnit sjednocený projev Janáčkovy akademie? Jaká pozitiva má přinášet? S jakými negativy se musí potýkat a jakým negativům se musí vyhnout?
Z těch jsme získali jasná témata, která posloužila jako debrief. Z těchto pravd jsme pak skládali dohromady návrh řešení. S ohledem na finanční možnosti brněnské instituce jsme se dohodli pouze na řešení konceptu, prototypování, grafického návrhu loga a jeho konstrukce. Z vlastní iniciativy jsme si testovali aplikace loga a jeho funkčnosti. Na plný vizuální styl bude JAMU vypisovat výběrové řízení, uvedl kreativní ředitel a partner NMDS Martin Kermes.
NMDS
Na straně studia se tým skládal z kreativního ředitele Martina Kermese a designérů Martina Jedličky a Petra Skaly. O komunikaci dbala Jana Brázdová a projekt řídila Kateřina Černá.
Klientská strana byla zastoupena účastníky, kteří prošli interním výběrovým procesem:
Divadelní fakulta
Doc. Mgr. Petr Francán – děkan fakulty, vedoucí ateliéru audiovizuální tvorba a divadlo, fotograf, Doc. MgA. Marek Hlavica, Ph.D. – proděkan pro výzkum, Doc. v Ateliéru rozhlasové a televizní dramaturgie a scenáristiky, scenárista, MgA. Tomáš Gruna – odb. asistent Ateliéru audiovizuální tvorba a divadlo, technolog a designer mnoha tiskovin DIFA, MgA. Ondřej Vodička – tajemník, MgA. Daniela Zarodňanská – děkanátní referentka pro vnější vztahy, manažerka a studentka dokt. studia
Hudební fakulta
Prof. MgA. Jindřich Petráš – děkan fakulty, profesor hry na lesní roh, MgA. Jurij Likin – proděkan pro zahraniční styky, profesor hry na hoboj, Ing. MgA. Lucie Šilerová – odb. asistentka Katedry hudební produkce, manažerka, Ing. Zdeňka Vlachovská – odborná asistentka Katedry hudební produkce, manažerka projektů HF a komorní opery v Divadle na Orlí
Rektorát
Prof. MgA. Ing. Ivo Medek – rektor, profesor skladby a multimediální kompozice na HF, Doc. Mgr. Richard Fajnor – prorektor pro zahraniční styky a zajišťování a hodnocení kvality, profesor multimediální kompozice na HF
Nový vizuál
Společně se dospělo k několika zásadním bodům, které bylo potřeba zohlednit. Projev Akademie nebyl jednotný. Škola samotná kromě svého loga používala pro každou svou aktivitu vlastní značku, která s JAMU nijak nesouvisela. Docházelo tak k ředění komunikace, kdy si odborná i laická veřejnost často neuvědomovala, že jde o aktivity školy. Navíc každá z fakult komunikovala na vlastní pěst. Zevnitř i zvenku však všichni svorně skloňovali pouze JAMU. Tedy nejde primárně o divadelní fakultu JAMU a hudební fakultu JAMU, ale o JAMU a zase JAMU. Zde byly postaveny základy konceptu JAMUJAMU, který se navíc zopakováním snaží distancovat od vnímání JAMU jen jako “brněnské pobočky” AMU.
Škola samotná a její další aktivity mají rostoucí tendenci, bylo tedy nezbytné přijít s generickou platformou, která pomůže základní logo rozvíjet a vytvářet z něj další podznačky tak, aby byly na první pohled s logem JAMU slučitelné. Zde cítíme analogii s maximálním možným rozvojem talentovaného studenta, který by měl jít SVOU CESTOU, aby došel poznání. Akademie vytváří pomyslný grid, síť možností, po které se může vydat svou cestou. dodává Kermes.
A nakonec, jde o múzickou instituci pojmenovanou po Leoši Janáčkovi. Jeho postavu tvůrci nevnímali pouze historicky, ale vrátili se s ním do dob studií a tvorby, kdy sám sebe nemusel brát tak vážně. Vznikl nepovinný doprovodný prvek POLIBEK MÚZY, jehož jediným úkolem je odlehčení konceptu. Připouštíme a doufáme i v jeho nahrazování za jiné symboly.
Nový vizuální styl není „re-brandem“, ale re-designem původní sedmdesát let budované značky. Vychází ze zaměření školy na vzdělávání v oblastech dramatické a hudební tvorby, zohledňuje silnou autonomii obou fakult a jejich rovnocenně hrdé postavení je důvodem výsledného zdvojení a povýšení široce známého a používaného zkráceného názvu školy na JAMUJAMU, uvedl prorektor JAMU Richard Fajnor.
Praha, 20. 12. 2017
Kateřina Černá, project leader, studio NMDS
Více informací na http://nmds.cz/projekty/jamu-x-nmds
Přílohy (všechny podklady taktéž zde https://we.tl/qq8vWYOrnn)
- popis kauzy_video (https://vimeo.com/247978894)
- řešení_video (https://vimeo.com/247979036)
- barevné řešení_video (https://vimeo.com/247979054)
- polibek múzy_video (https://vimeo.com/247981154
- ukázka gridu_video (https://vimeo.com/247979072)
- ukázka aplikací_video (https://vimeo.com/247979093)
Komentáře k článku: Nové logo aneb Jak vznikl název JAMUJAMU
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Jiřina Šulcová
Mohl byste mi,
prosím, někdo vysvětlit, co znamená „Nový vizuální styl není „re-brandem“, ale re-designem původní sedmdesát let budované značky“? A především, že „zohledňuje silnou autonomii obou fakult /tedy zřejmě DiFa a HF JAMU/ a jejich rovnocenně hrdé postavení je důvodem výsledného zdvojení a povýšení široce známého a používaného zkráceného názvu školy na JAMUJAMU“?
To bude nyní Janáčkova akademie mít „zkrácený název“ JAMUJAMU?!
Děkuju.
21.12.2017 (16.03), Trvalý odkaz komentáře,
,