Odstupte včas!
Prof. MgA. Jan Vedral, PhD. požádal Divadelní noviny o publikování následujícího veřejného dopisu:
Vážená paní Mgr. J. Horváthová,
včera ležely v sekretariátu DnV tři obálky s Vaším dopisem, jímž jste mne (a také mé kolegy T. Töpfera a J. Deáka) přesvědčovala k účasti v komisi pro výběrové řízení na místo uměleckého šéfa příspěvkové organizace města Ústí nad Labem Činoherní studio.
Mýlím se, když předpokládám, že podle adresáře pracovníků v českých divadlech a možná i jiných kulturních organizacích, jste stejnou výzvu poslala ještě několika desítkám kolegyň a kolegů? Protože ve svém dopise uvádíte nepravdivé informace, považuji za vhodné odpovědět Vám otevřeným dopisem, o jehož zveřejnění požádám web Divadelních novin. Divadelní noviny ve svých minulých číslech otiskly několik materiálů, které líčí situaci administrativně zlikvidovaného Činoherního divadla o.p.s. objektivně, takže všichni Vámi případně rovněž oslovení divadelní odborníci si v nich mohou sami ověřit, že Váš výklad událostí je nejen zkreslující a tendenční, ale že se mýlíte i v tom, jak traktujete samotná fakta.
Píšete: V zájmu zachování tradice kvalitní ústecké činohry, přistupuje Statutární město Ústí nad Labem k budování Činoherního studia jako příspěvkové organizace. Vzhledem k tomu, že členové souboru a někteří zaměstnanci odmítli, v návaznosti na právní zánik Činoherního divadla, podepsat smlouvu s nástupnickou příspěvkovou organizací, je třeba začít od začátku.
Necháme-li stranou fráze, zastírající skutečnou podstatu brutálního děje, jemuž bylo malé divadlo vystaveno, musím rozhodně nesouhlasit s tvrzením, že zaměstnanci odmítli podepsat smlouvu s nástupnickou organizací. Návrh takové smlouvy byl, jak si nelze nevšimnout při respektování faktů, předložen jen některým členům uměleckého souboru a zaměstnancům doslova na poslední chvíli, s řadou právních chyb, které oslovení připomínkovali. Vyslovením připomínek k návrhům smluv jednání skončilo, ze strany města jako zřizovatele příspěvkové organizace už dál nikdo nereagoval.
Podstata příběhu však tkví v tom, že čtyři členové uměleckého souboru, kteří se mocným statutárního města znelíbili, totiž herci Maryško a Haidler, režisér a umělecký šéf Nuckolls a ředitel a dramaturg Čepek, s nabídkou přejít do nové příspěvkové organizace osloveni nebyli a další členové souboru byli různými cestami ujištěni, že jako persony non graty do nové organizace ani přejít nemohou.
Toto kádrovácké řízení metodou „rozděl a panuj“ připomíná bolševické lámání charakterů, prováděné například za normalizace nejen mezi členy KSČ při stranických prověrkách, ale i mezi bezpartijními v kulturních organizacích při tzv. nomenklaturních řízeních. Momentální vládnoucí politici ve městě nic nového nevymysleli, vrátili se ke starým špinavým postupům, kdy ředitele, uměleckého šéfa, režiséra i dramaturga divadla jako Činoherní studio musel schvalovat stranický orgán městské partajní organizace.
Jsem hrdý na své bývalé kolegy a bývalé studenty v souboru i na jeho nové posily, že takový návrat k normalizačním manýrám odmítli.
Činoherní soubor v Ústí nad Labem existuje, od 20.5. bude pravidelně ve městě hrát na lodi Tajemství, na jeho provoz se koná sbírka, která za tři týdny shromáždila téměř milion a půl korun. Není tedy pravda, že je třeba začít od začátku, je třeba jen začít se chovat rozumně a odpovědně.
Dovolím si ještě dodat, že výběrové řízení je vypsáno na uměleckého šéfa, který je ovšem ve všech příspěvkových organizacích podřízen řediteli divadla. Ten má za organizaci odpovědnost a k jejímu výkonu má i pravomoce, které umělecký šéf nemá a z podstaty věci mít nemůže. Ředitel příspěvkové organizace Činoherní studio však znám není a není také známo, jakým způsobem jej rada města hodlá vybrat. Jít dělat šéfa neznámému řediteli může jen hazardér či podvodník. Kdyby bylo výběrové řízení vypsáno na místo ředitele, uvažoval bych o tom se do něj přihlásit a navrhnout jako svou podmínku, že zpátky angažuji celý soubor včetně čtyř „černých ovcí“, jmenuji F. Nuckollse uměleckým šéfem a obnovím repertoár divadla.
Žádám Vás proto, abyste znovu uvážila, zda Vaše účast na takovém podniku skutečně není tím, co v prvním odstavci dopisu označujete s emocioní expresivitou a výmykem ze slovní vazby za mravní prohřešek a podání ruku ďáblu, který Vám vezme duši. Uvažte, zda by i pro Vás a Vaši firmu nebylo etičtější odstoupit včas od spolupráce s politiky, kteří svůj postup budou muset veřejně obhájit při podzimních komunálních volbách.
Z výše uvedeného je tedy snad jasné, že s účastí ve výběrové komisi nesouhlasím a že věřím, že podobně budou reagovat i další Vámi oslovení.
V Praze 6. 5. 2014
Prof. MgA. Jan Vedral, PhD., dramaturg, dramatik a divadelní pedagog
Komentáře k článku: Odstupte včas!
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Vladimír Hulec
Jak mi minulý týden
(po premiéře Wilsonovy inscenace 1914) řekl, nabídku k účasti v téže komisi dostal a odmítl režisér Ivan Rajmont.
07.05.2014 (5.22), Trvalý odkaz komentáře,
,Josef Herman
Když odhlédnu od etické stránky věci,
že ústečtí strejci odkopli divadelní veřejnost a teď si ji předvolávají prostřednictvím agentury, zarážející je nekompetence v základních otázkách.
Jak už napsal Jan Vedral, radní nejsou ze zákona (rozpočtových pravidel) oprávněni obsazovat post šéfa souboru, ale jen ředitele své příspěvkové organizace, ergo celé řízení je od počátku nesmyslné a divím se agentuře, že takovou práci přijala – zřejmě ani ona o věci nic moc neví a stejně jako městští radní funkce šéfa a ředitele nerozlišuje.
Ústečtí radní se nesmyslně snaží shora obnovit typ souboru, který z logiky věci vzniká jaksi zdola, z umělecké potřeby, místo aby v Severočeském divadle zřídili běžnou městskou činohru, tedy instituci vznikající shora pro zajištění určité kulturní služby, bez které se žádné velké divadlo dlouhodobě neobejde. Pokračují v umíněné normalizaci divadla, které jim nebylo po vůli, místo aby věcně řešili podstatné divadelní problémy svého města. Ergo nejde jim o věc, ale o vlastní ego. Protože nepřišli k rozumu, doufejme, že je k němu přivedou na podzim ústečtí voliči, pokud dřív do ústeckých poměrů nezasáhne státní zastupitelství.
Coby studijní literaturu k poučení bych ústeckým radním doporučil knihu Vinohradský případ, popisující poměry mezi vinohradskou radnicí a divadlem po roce 1900. Zvláště epizodu, kdy se jeden z vlivných otců města rozhodl ukázkově zprodukovat jednu inscenaci metodami své stavební firmy – nedopadl dobře.
07.05.2014 (11.08), Trvalý odkaz komentáře,
,Jan Tošovský
Bravo, Herr Professor!!
07.05.2014 (12.59), Trvalý odkaz komentáře,
,Jan Drbal
Klobouk dolu pane Profesore,
zatím nejvěcnější komentář k situaci ČS co jsem zaznamenal – Dobře
07.05.2014 (14.06), Trvalý odkaz komentáře,
,Nataša Gáčová
Pane Vedrale,
děkuji Vám, opravdu bravurně a přesně jste vystihl svými slovy momentální neutěšenou situaci. Díky.
Nataša
07.05.2014 (14.31), Trvalý odkaz komentáře,
,Blanka Bendlová
Dnes jsem i já
obdržela písemnou žádost o přijetí účasti ve výběrové komisi předmětného výběrového procesu. Moje odpověď odešla okamžitě. Odmítám.
07.05.2014 (14.36), Trvalý odkaz komentáře,
,Karel Lála
Lidská blbost a drzost nezná mezí…
opravdu si vážně myslí, že najdou nějakého pitomce, který by se angažoval v novém souboru písní a tanců ústeckého magistrátu??? Snad jen možná Rychtář s Macurou…
07.05.2014 (17.06), Trvalý odkaz komentáře,
,FjF
Krásné, věcné, úderné 🙂
07.05.2014 (17.18), Trvalý odkaz komentáře,
,Jiří Novák
Děkuji
za přesný a věcně trefný komentář, který nepostrádá hlavu a patu. Hanba současnému vedení města Ústí n. L.
07.05.2014 (17.51), Trvalý odkaz komentáře,
,Lída Vlášková
Děkuji, Honzo!
Jsem potěšena, že většina dávných známých neslevila ze svých zásad. V ústeckém marastu je to velmi potěšitelné zjištění.
07.05.2014 (18.41), Trvalý odkaz komentáře,
,krystof rimsky
Pane profesore dekujeme.
Tu dablovu ruku jsem pani Horvathove pripominal, neb jsem s ni nikdy nemel jakykoliv pracovni problem a vzdy to byla profesionalni spoluprace, takze jeji role v teto nechutnosti mne znacne prekvapila. Nejak to nepadlo na urodnou pudu. Lide se zrejme meni s ohledem na tragedii okolniho sveta. Jako ve vsech vyhrocenych dobach. Nicmene jsem ji odpustil.
Krystof Rimsky
07.05.2014 (19.45), Trvalý odkaz komentáře,
,Jana Pavlíková
Vážený pane profesore,
děkuji Vám za všechny slušné Ústečáky. Doufám, že další oslovení odborníci budou následovat Vašeho příkladu a pomohou nám překonat hluboké znechucení nad tím, jak se vybarvila naše městská politická garnitura.
07.05.2014 (22.46), Trvalý odkaz komentáře,
,pavel frost
z těch radních
tam nikdo žádný divadlo nechce. i proto nejspíš udělali výběrový řízení takovým způsobem, aby to celý krachlo a pak ještě do podzimních komunálek ten barák rychle „prodali“ tomu, s kým jsou už dávno domluvený…
:-/
08.05.2014 (7.52), Trvalý odkaz komentáře,
,Jiří Žák
Honzo,
naprosto s tebou souhlasím. Postup města Ústí nad Labem je skandální a skutečně připomíná komunistické manýry. Něčemu takovému se podvolit nelze.
08.05.2014 (14.46), Trvalý odkaz komentáře,
,Václav Klemens
Vážený pane profesore,
děkuji za pregnantní formulace postoje, který plně sdílím – minulý týden jsem doporučeným dopisem odmítl účast v téže výběrové komisi. A tiše předpokládám, že castingové agentuře paní Horváthové se tuto opovrženíhodnou hru obsadit zástupci odborné veřejnosti nepodaří.
08.05.2014 (20.45), Trvalý odkaz komentáře,
,Jana Hauskrechtová
Moc vám děkuji!
Jsem ráda, že se ukázalo, že tady neni tolik hrbáčů…
09.05.2014 (10.48), Trvalý odkaz komentáře,
,Petr Michálek
Tak se přidávám do řady oslovených.
Zcela souhlasím s tím, jak to pan profesor Vedral napsal. NESOUHLASÍM s účastí ve výběrové komisi!
10.05.2014 (16.39), Trvalý odkaz komentáře,
,Michal Lang
Poslali to asi všem. Moje odpověď:
Přeji dobrý den,
a potvrzuji, že jsem obdržel Vaši výzvu k účasti v komisi pro výběrové řízení na obsazení postu šéfa činohry v příspěvkové organizaci Činoherní studio města Ústí nad Labem.
Dovolte mi pár slov. Opravdu nesouhlasím, že se odstupující soubor snaží snahy o obnovení činohry v Ústí dehonestovat. To nemusí. Současná politická garnitura města Ústí nad Labem se o to postarala sama. V Ústí jsem působil několik divadelních sezon a leccos si pamatuji. Metodu (na hraně zákona), kteroužto bylo Činoherní studio zlikvidováno, podle mého názoru zdejší zastupitelé léta pilovali v neetických politických bojích a ve výběrových řízeních veřejných zakázek. Konkrétní snahy o likvidaci divadla existují ze strany ústeckého magistrátu již několik let. Ve světle obecně známých faktů se tedy nemůžete divit nedůvěře českých divadelníků v tento Vámi navrhovaný projekt, který zaštiťují stejní lidé, kteří tuto situaci zavinili.
Domnívám se, že jste vstoupili na půdu, kterou neznáte. Česká divadelní obec je v této záležitosti jednotná a Vaše úsilí je marné. Neseženete relevantní divadelní osobnosti. Alespoň do voleb ne. Až poté se může situace podle mého názoru změnit.
Z výše uvedeného tedy vyplývá, že Vaši nabídku být členem výběrové komise odmítám.
S pozdravem
13.05.2014 (13.02), Trvalý odkaz komentáře,
,Vojtěch Bárta
Pane profesore,
i já moc děkuji!
20.05.2014 (2.05), Trvalý odkaz komentáře,
,DN
S opožděním zařazujeme reakci ředitelky Divadla Kladno Blanky Bendlové:
Za společnost Divadla Kladno
vyjadřujeme plný souhlas s otevřeným dopisem Jana Vedrala k situaci Činoherního studia Ústí nad Labem. Ředitelka Blanka Bendlová také obdržela pozvánku k účasti na výběrovém řízení na post uměleckého šéfa příspěvkové organizace města Ústí nad Labem Činoherní studio. Protože s postupem ústecké radnice nesouhlasí, účast rázně odmítla.
02.06.2014 (19.23), Trvalý odkaz komentáře,
,