Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Rozhovor

    Janek & Natálka: Náš divadelní Top Gear

    Janek Lesák a Natálie Preslová již pět let umělecky vedou divadlo NoD v centru Prahy. Nyní se rozhodli založit Youtube kanál, který popularizuje současné české divadlo.

    Janek Lesák a Natálie Preslová. Foto: archiv NoDu

    Vašimi profesemi je režie a dramaturgie. Jak vás napadlo, že se stanete youtubery?
    Právě díky našim profesím. V posledních letech má divadlo hodně ztížené podmínky pro tvorbu i reprízování, ale lehké to nemá ani propagace a marketing se zaplňováním hledišť. Chtěli jsme přispět k tomu, aby se diváci do divadel začali zase vracet. Navíc nám přijde české divadlo pořád hodně zajímavé a různorodé (patříme mezi evropské země s největším počtem divadel na kilometr čtvereční), a čeští diváci jsou podle nás skvělí, protože si ročně koupí šest milionů vstupenek do divadla. Protože se toho ale u nás vytváří tolik, může být pro někoho složitější se v té scéně orientovat, a tak jsme začali dělat náš divadelní Top Gear – tipy na skvělé inscenace pro různé cílové skupiny. Nechtěli jsme dělat další kanál, který bude propagovat jen jedno konkrétní divadlo, ale který bude propagovat divadlo obecně. A děláme to vlastně i pro všechny naše kamarády, kteří se nás občas ptají, na co mají koupit babičce lístky k Vánocům.

     

    Většina divadelních tvůrců s video formáty přišla na začátku pandemie, vy jste začali před půl rokem. Co vás k založení kanálu vedlo?
    My jsme během pandemie dělali jiné online projekty (NoDflix, NoD academy) spolu s dalšími tvůrci působícími v NoDu. Tenhle YouTube kanál vlastně s pandemií tolik nesouvisí, asi bychom ho udělali i kdyby žádná neproběhla, ale pravděpodobně bychom se k tomu dokopali až za pár let. Teď jsme nějak cítili, že by se mohl hodit – divadelním tvůrcům i divákům. Tak uvidíme, jak nám to půjde.

    Na jaké publikum cílíte?
    Nejraději bychom oslavili diváky, které divadlo zase tak moc nezajímá a pomohli jim najít typ divadla přímo pro ně, který je přesvědčí, že má cenu to se zábavou v podobě návštěvy divadla zkusit. K těmto odběratelům se ale pochopitelně hůř dostává, takže zatím cílíme vysloveně na lidi, které divadlo zajímá a doufáme, že nám s touhle výzvou pomůžou.

     

    Dokážete být v obsahu objektivní?
    My nejsme divadelní kritici a nevytváříme recenze na jednotlivé inscenace, takže úplně objektivní být nemusíme. Prostě zveme lidi na to, co nás samotné v divadle bavilo, co nám přijde něčím výjimečné. Snažíme se ale být objektivní v tom smyslu, že se nesoustředíme jenom na Prahu a jenom na divadla, do kterých sami často chodíme, ale chceme referovat i o žánrech, které předtím naše srdcovky úplně nebyly – a i tam nacházíme super věci, na které potom rádi zveme. Je to vlastně osvěta i pro nás samotné.

    Máte ohlasy od diváku?
    Zatím nám píšou hlavně z nejrůznějších festivalů o tipy na zájezdovky. Tímto vyzýváme tvůrce zájezdových inscenací, aby nás začali uplácet.

     

    Jaká je geneze každého dílu?
    Nikdo nás za to neplatí, takže naše technika čítá dva klopové mikrofonky připojené k mobilu. Ale díky tomu můžeme hned natočit, co nás zrovna napadne. Prakticky nejvíc času ale zabere dohledávání informací a střih.

    Na Facebooku vašeho kanálu jsem zaznamenala diskusi o nejhorších recenzích, mají se kritici třást?
    Jenom pokud napsali nějakou opravdu velkou blbost. Stejně jako když my tvůrci uděláme nějakou opravdu velkou blbost na jevišti.


    Komentáře k článku: Janek & Natálka: Náš divadelní Top Gear

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,