Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Jednou větou

    Ministerstvo kultury oznámilo, že by mělo příští rok hospodařit s rozpočtem asi o 870 milionů korun vyšším než letos, tedy se zhruba 12‚6 miliardy: svým příspěvkovým organizacím hodlá poslat 5‚9 miliardy korun (meziročně asi o 900 milionů víc), z nichž miliarda korun – stejně jako letos – půjde na program péče o národní kulturní poklad, zatímco na obnovu kulturních památek by mělo mít ministerstvo v rozpočtu 658 milionů korun (položka by tedy vzrostla oproti rozpočtu na letošek o 31 milionů), skoro o 54 milionů (na 742‚3 milionu korun) by se měl zvýšil objem peněz na kulturní služby a podporu živého umění, z toho by se zhruba z 91‚7 milionu na 160 milionů měla zvýšit podpora profesionálních divadel a stálých profesionálních symfonických orchestrů a pěveckých sborů; naopak asi o 14‚4 milionu korun klesne rozpočet na kulturní aktivity, má činit 522‚3 milionu Kč (návrh celé kapitoly podpořil sněmovní kulturní výbor beze změn).

    Nadace Dagmar a Václava Havlových VIZE 97 připravila ve dnech 29. října – 17. listopadu v prostorách kostela sv. Anny (Pražské křižovatce) výstavu fotografií Alana Pajera, oficiálního fotografa prezidentské kanceláře, připravenou k nedožitým 80. narozeninám Václava Havla; vedle Pajera na ní byly i fotografie Bohdana Holomíčka, Oldřicha Škáchy, Tomáše Berana a Jany Pertákové, expozice nového díla multimediálního vizuálního umělce Daniela Pešty a duplikát busty Václava Havla, jejíž originál se nachází v budově Kongresu v USA, od akademického sochaře Lubomír Janečky.

    Činoherní studio města Ústí nad Labem přichystalo tříletý projekt scénických čtení Překročit hranice, na kterém se podílí studenti vysokých škol: studenti katedry germanistiky Filozofické fakulty Univerzity Jana Evangelisty Purkyně přeloží současné německé dramatické texty a posluchači uměleckých vysokých škol – DAMU v Praze a JAMU v Brně zrealizují jejich scénické čtení; akce tak nepřímo navazuje na projekt scénických čtení Kovárny a Ústecká nej, na nichž se podíleli především zaměstnanci Činoherního studia, kteří zpracovali do scénického tvaru témata úzce související se severočeským prostředím nebo četli svoji vlastní tvorbu; první veřejná čtení se konala 28. a 29. října v Činoherním studiu a 6. listopadu v rámci festivalu Cargo Theatre na lodi Cargo v Litoměřicích.

    Po pěti letech se pražské Branické divadlo dočkalo 3. listopadu slavnostního znovuotevření; novým nájemcem je společnost BCD CZ a. s., která zaštiťuje divadelní společnost Pakliže divadlo herce, režiséra a producenta Václava Čížkovského.

    Ve dnech 4.–9. listopadu se v Obecním domě v Praze konal 2. ročník mezinárodního Sympozia KP DAMU, který katedra produkce DAMU připravila ve spolupráci s Obecním domem a organizacemi CECE a IESL a věnovala jej – za účasti hostů z České republiky, Velké Británie, Polska a Německa – tématu rozvoje publika a bezpečnosti při práci a organizaci kulturních akcí.

    Minulost i přítomnost pražského Studia Ypsilon mapuje devítidílný dokumentární cyklus režiséra Aleše Kisila Legenda Studio Ypsilon, jehož první dvě části uvedla Česká televize na programu ČT art 4. listopadu a pokračuje každý pátek až do 23. prosince; jednotlivé díly doplňují záznamy divadelních inscenací Ypsilonky, případně televizních pořadů, ve kterých členové divadla účinkovali.

    Deset představení nabídl 16. ročník Festivalu divadel Moravy a Slezska, který se konal ve dnech 8.–12. listopadu; hlavní cenu za nejlepší inscenaci festivalu udělila odborná porota inscenaci Něco za něco ostravské KSA, studentská porota udělila cenu za nejlepší herecký výkon festivalu Robertu Fintovi za roli Christophera v inscenaci Podivný případ se psem ostravského NDM.

    O víkendu 12. a 13. listopadu se v pražském KC Zahrada konal první český festival pro batolata a jejich rodiče nazvaný KUK! – v zahraničí velmi oblíbený žánr theatre for the very young, tedy divadlo pro ty nejmenší, se vyznačuje odlišným přístupem k divákům, nesnaží se o předání příběhu, jedná se spíše o nabídku ke hře, pozornost se soustředí na barvy, zvuky a hudbu, různé materiály a další vjemy, které se u dětí v daném věku rozvíjí a které je fascinují.

    • Autor:
    • Publikováno: 30. listopadu 2016

    Komentáře k článku: Jednou větou

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,