Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Jednou větou

    Divadlo Komedie bude od 1. července opět součástí Městských divadel pražských; rada hlavního města rozhodla koncem dubna o změně zřizovací listiny, změnu 26. dubna schválilo pražské zastupitelstvo: podle nového šéfa MDP Daniela Přibyla by se Komedie měla zaměřit zejména na tvorbu pro mládež nad 12 let; město do dvou let plánuje rekonstrukci divadla.

    Sjednocená Evropa by měla stát na smysluplné spolupráci konkrétních evropských regionů, na konkrétních zdůvodněných kontaktech měst a krajů, které povedou k vzájemnému užitku… stojí v deklaraci podepsané v červnu 2012 – konkrétním výsledkem bylo 12. května slavnostní představení Bizetovy Carmen ve Slezském divadle v Opavě, jež dirigoval italský dirigent Fabrizio da Ros a které vzniklo spoluprací kraje benátského s moravskoslezským.

    A studio Rubín oslavilo 11. a 12. května padesáté výročí uvedení prvního divadelního představení ve svém prostoru, ve středověkém sklepení domu U Tří korun na Malostranském náměstí v Praze.

    Výtvarník Jakub Nepraš se po deseti letech vrátil ke spolupráci s pražskou Laternou magikou: v rámci oslav šedesáti let od jejího vzniku vytvořil na piazzettě Národního divadla – Náměstí Václava Havla instalaci inspirovanou jejím vznikem a existencí – svou skleněnou videosochu nazval Kulturní Roj; vernisáž se uskutečnila 22. května po představení Laterny magiky Cube.

    Nadace Asia-Europe Foundation (ASEF) a Institut umění–Divadelní ústav (IDU) uspořádaly 30. května v Pražském kreativním centru na Staroměstské náměstí setkání věnované kulturní spolupráci mezi umělci a kulturními pracovníky z Evropy a Asie, jehož záměrem bylo vytvořit platformu pro sdílení informací, nápadů, trendů a zkušeností české kulturní a umělecké scény v oblasti mezinárodní spolupráce s vybranými asijskými zeměmi; setkání bylo také příležitostí pro prezentaci nadace Asia-Europe Foundation (ASEF), která z prostředků získávaných z rozpočtů 51 evropských a asijských zemí včetně ČR, EU a Asociace jihovýchodních asijských národů (ASEAN) podporuje spolupráci umělců a uměleckých organizací z obou kontinentů, nadaci ASEF na setkání reprezentovala ředitelka její kulturní části, paní Anupamou Sekhar.

    Cenu Marka Ravenhilla za nejlepší českou inscenaci nové hry získal Jiří Havelka za inscenaci Společenstvo vlastníků, již připravil se svým domovským divadlem Vosto5; ve čtvrtek 31. května v prostorách Divadla Petra Bezruče v rámci festivalu Dream Factory Ostrava cenu představitelům souboru předala polská dramatička Anna Wakulik.

    Činohru Divadla J. K. Tyla v Plzni od sezony 2019/2020 už nepovede Natália Deáková; mění se i složení umělecké rady, oznámil 4. června po jednání umělecké rady DJKT ředitel divadla Martin Otava.

    Ve středu a čtvrtek 13. a 14. června se v Obecním domě v Praze uskuteční koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK se zpěvákem José Curou; slavný tenor zazpívá latinsko-americké písně a uvede v české premiéře symfonii Znovuzrození polského skladatele Mieczysława Karłowicze.

    Jedenáctý ročník plzeňského open-air festivalu Divadelní léto pod plzeňským nebem se letos uskuteční od 18. června do 19. července, hlediště pro více než 400 diváků vyroste v oblíbené Proluce; premiérou festivalu bude Cyrano z Bergeracu v režii Ivana Řezáče s Michalem Dlouhým v titulní roli.

    V pátek 22. června se brněnské CED na Alžbětinské scéně Domu pánů z Fanalu (domovské scéně DHNP) slavnostně rozloučí se spoluprací s Františkem Derflerem, který touto sezonou uzavírá éru svého Divadla U stolu.

    Pražský Institut umění – Divadelní ústav (IDU) a Pražské Quadriennale se připojily k divadelním organizacím v Evropě, jež iniciativou nazvanou #save stage lighting now vyjadřují znepokojení nad plánovanou směrnicí EU zaměřenou na snižování spotřeby elektrické energie: chystaná směrnice EU, jež má vstoupit v platnost v roce 2020, si dává za cíl snížit spotřebu elektrické energie v domácnostech, kancelářích a v průmyslu a oproti předchozím zahrnuje i divadelní, televizní, koncertní, architektonická a eventová osvětlení, která by tak již nepodléhala výjimce, což by znamenalo, že nejen staré divadelní osvětlení a tungstonové lampy, ale i nejnovější profesionální LED osvětlení nově navrhovaným regulacím nevyhovují.

    Rada města Brna stáhla 5. června na návrh brněnského primátora většinou hlasů z projednávání všechny body týkající se hodnocení působení ředitelů čtyř kulturních příspěvkových organizací (Filharmonie Brno, Městské divadlo Brno, Národní divadlo Brno, Dům umění města Brna) ve funkci; má se to prý řešit po volbách…hul

    Podrobnější informace a další aktuality z divadelního dění u nás i ve světě najdete na i-DN

    • Autor:
    • Publikováno: 11. června 2018

    Komentáře k článku: Jednou větou

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,