Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Jeepem do Štědré doliny

    Po hvězdně obsazených Komediantech s José Curou letos převládla na otáčivém hledišti v Českém Krumlově činohra (o Nelidovi jsme už referovali) a muzikál. Lidovější zábava, rekněme, a nic ve zlém, výnosy z letního hraní jsou důležitou součástí celoročního rozpočtu Jihočeského divadla v Českých Budějovicích. Nakonec je stejně nejdůležitější, nakolik inscenace najde svou dobu a prostor, svou funkci, a to provedení muzikálu Divotvorný hrnec naplnilo.

    Pokud vím, tuto muzikálovou klasiku v úpravě V+W tu ještě nehráli, přitom příběh odehrávající se důsledně v exteriéru Štědré doliny kdesi na fiktivním americkém středozápadě se zdá být pro možnosti točny v zámeckém parku předurčen. Zkušený režisér Josef Průdek také nevymýšlel žádné umělé konstrukce, ale přímočaře naaranžoval barvité obrazy kolem celé točny, jak se na americkou barnumskou podívanou sluší. Přitom naivně kolektivistický příběh nahlédl mezi řádky s jistou ironií jako svého druhu pohádku, které by zase u nás tolik lidí rádo věřilo. Důkladně diváky povozil na“kolotoči”, což je pro letní návštěvníky samo o sobě atraktivní, Průdek však připomněl zdejší starou praxi, kdy diváci z pohybující se točny sledují herce na pochodu, akce v pohybu, což bylo jedním z cílů původních vizí tvůrce točny Joana Bremse. A nutno přiznat, že je to působivé. Průdek sám se po parku v roli šerifa projížděl americkým jeepem, opásán koltem, svým kolegům ale předepsal fyzicky hodně náročné pohybové akce a přesuny v širokém pásu parku kolem točny. Zvlášť postavu Zuzany proháněl po trávníku, Taťána Kupcová to však zvládla s lehkostí. Nečekal bych právě jí v postavě z větší části taneční a pohybové v obsazení složeném ze členů operního a činoherního souboru. Nečekal bych ani operního barytonistu Pavla Klečku v převážně činoherní werichovské postavě Čochtana – nic nového do ní nevymýšlel, ozvláštnil ji svou osobitostí a smyslem pro přímočarou až trochu drastickou komiku, zcela v logice Průdkovy režie. Inscenaci ozdobil čerstvý nositel muzikálové Ceny Thálie Jan Kříž, ale role Woodyho Rychtarika v Průdkově pojetí mu neumožnila ukázat vše, co umí. Tady vládly osvědčené herecké šarže, s jakou zahrál Miloslav Veselý Josefa Maršálka coby bodrého drobného podvodníčka pod heslem účel světí prostředky. Ostatně tohle přísloví může vůbec charakterizovat produkci, která si nehraje na víc, než čím je – dobrou divadelní zábavou provedenou poctivě na dobré úrovni. I takové produkce jihočeská točna potřebuje, když se zase jiné pokusí hledat něco nového.

    Jihočeské divadlo České Budějovice – Burton Lane, E. Y. Harburg, Fred Saidy‚V+W: Divotvorný hrnec. Hudební nastudování Martin Peschík, režie Josef Průdek, scéna Jaroslav Milfajt, kostýmy Tomáš Kypta, choreografie Sergej Škalikov. Premiéra 26. června 2013.


    Komentáře k článku: Jeepem do Štědré doliny

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,