Divadelní noviny Aktuální vydání 18/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

18/2024

ročník 33
29. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Jen tak cestou z divadla (No. 13)

    Plánovaný rodinný výlet se sklízením jeřabin se zhatil. Celý strom byl jeden tmavý fllek plný zcvrklých černých plodů. Naštěstí mě naše starší dcera Josefína v těch volných chvílích poučila, jak a kde hledat Stream a na něm internetový seriál Kancelář Blaník!

    Kancelář Blaník útočí! FOTO Kancelář Blaník

    Kancelář Blaník útočí! FOTO Kancelář Blaník

    V pozdním večeru jsem nažhavila internet a Blaník!! Neodtrhla jsem se, dokud jsem neztláskala všechny dostupné díly, které byly k dispozici. Já vím, řeknete si POZDĚ, a já říkám, ALE PŘECE. Věděla jsem o tom, ale než se přiměju hledat na internetu… Tím víc mě to zasáhlo. Áách! Do toho bych taky šla!

    Už u přehrávání jsem musela tlumit svůj hlasitý smích! Ne, to se k asociacím Blaník nehodí – tady to byl spíš řev! Lobista Tonda Blaník pod heslem Náš zákazník, náš pán! dokáže zázraky ihned. Od toho jsme tady, říká. Když jsem se konečně nabažila a uondala, nemohla jsem usnout a stále jsem propukala v huronský smích. Dokonce jsem se musela vystěhovat ze společné ložnice, neboť hrozil rozvod.

    Ne, nebudu všechny díly vyjmenovávat. Toto jsou ty části, které mi uvízly v hlavě.

    Prohibice
    Lobbisti
    Životní role Martina S.
    Dovolená na Krymu
    Teambuilding
    Nadsobotka
    Narozeniny
    NE pro Prahu

    Tnout do černého! FOTO Kancelář Blaník

    Tnout do černého! aneb Michal Dalecký, Marek Daniel, Halka Třešňáková. FOTO Kancelář Blaník

    Režizéři Marek Najbrt a Bohdan Sláma. Námět většinou Robert Geisler, Benjamin Tuček, Marek Hodan, Marek Najbrt. Dívala jsem se opravdu obdivně a vzpomněla si na Protektora.

    Nakonec, proč to nepřipomenout. Jenom to dokumentuje schopnost všimnout si toho podstatného. Být přesný! Tnout do černého. Šlo o stejného režizéra i herce. ‚Protektor‘ mě taky dostal! Psala jsem o něm do DN, ale nakonec právě tato část vypadla, neboť se nevešla do stopáže.

    Tady dominuje dokonalý herecký výkon Marka Daniela, který vede tým Blaníku, ale také dokonalá souhra celého týmu, Halky Třešňákové a Michala Daleckého. Toto je pravá politická groteska, ta se má vysílat v televizi místo nablblejch seriálů!

    Tady dominuje dokonalý herecký výkon Marka Daniela. FOTO Kancelář Blaník

    Tady dominuje dokonalý herecký výkon Marka Daniela. FOTO Kancelář Blaník

    Další víkend jsem ještě stihla Na zábradlí premiéru Požitkářů a poté jihlavský Festival dokumentálních filmů.

    Během sledování Požitkářů jsem měla takový podivný pocit, že tento divadelní tvar vnímám pouze jako dvourozměrný obraz. FOTO archiv DNz

    Během sledování Požitkářů jsem měla takový podivný pocit, že tento divadelní tvar vnímám pouze jako dvourozměrný obraz. FOTO archiv DNz

    Během sledování Požitkářů jsem měla takový podivný pocit, že tento divadelní tvar vnímám pouze jako dvourozměrný obraz. Převažovalo výtvarno – scénografie, kostýmy. Uvědomovala jsem si sice, že je to spojovací prvek s ostatními kulturními prezentacemi, jako jsou výstavy, happenningy, filmy, alternativní projekty, ale pro toto divadlo to bylo málo. Líbí se mi jejich myšlení, úvahy, směřování. Myslím, že mi momentálně nejvíce konvenuje, a tak mám na něj větší nároky. Třetí rozměr mi chyběl.

    To není dokument, to je Art!!! FOTO archiv

    K oblakům zhlížíme: To není dokument, to je Art!!! FOTO archiv ČT

    To u dokumentu Martina Duška a Josefa Krajbicha K oblakům vzhlížíme se toto dokonalé obrazové až snové ztvárnění přesně doplňovalo s bezvýchodným stylem života nezařaditelných jedinců, s detailním popisem prostředí a s přesnou charakterizací nejen hlavních aktérů. Jakoby to ani nebyl dokument… Copak lze takovéhle přesně vylisované, vtisknuté obrázky předkládat v dokumentu? Výpověď o ztracencích v tak přesných konturách? Ta kombinace je vzrušující a zdánlivě nemožná.

    To není dokument, to je Art!!!

    Doku + dokonale precizně vymalovaný obraz. FOTO archiv ČT

    Doku + dokonale precizně vymalovaný obraz. FOTO archiv ČT

    Doku + dokonale precizně vymalovaný obraz.
    Pevnou čarou vedené kontury, vystupující z malby, z prostoru (výborná kamera, výborný střih).
    Ohromující světelný part, který se podílí na měsíčním vnímání,
    Člověk se pohybuje téměř v sci fi – je mimo čas i prostor i mimo reálný život
    – mimo vztahy
    – mimo život
    – JE SÁM!

    Hlavní motto tohoto filmu bych mohla vyjádřit takto: VYSTAVENÁ SAMOTA! FOTO archiv ČT

    Noc, tma, osvětlený vnitřek kabiny auta. FOTO archiv ČT

    Ta výrazová složka byla fantastická – vypovídající o člověku, který žije ‚zástupně‘ – v tomto případě tuningem – na víc nemá. Je to příznačné, signifikantní, a charakteristické pro vykořeněnou generaci mladých lidí: Nejen v severních Čechách.

    Hlavní motto tohoto filmu bych mohla vyjádřit takto: VYSTAVENÁ SAMOTA! – to je ten obraz, který vidím před sebou. Noc, tma, osvětlený vnitřek kabiny auta a v ní dva ztracenci. Prezentovaná samota.

    V noci jsem dojela domů. Ještě dnes to vidím v ostrých konturách ve své duši.

    Tento film přesahuje mantinely. FOTO archiv ČT

    Hlavní motto tohoto filmu bych mohla vyjádřit takto: VYSTAVENÁ SAMOTA! FOTO archiv ČT

    Tento film přesahuje mantinely.

    /Psáno 12. 12. 2014/


    Komentáře k článku: Jen tak cestou z divadla (No. 13)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,