Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Jen tak cestou z divadla (No. 33)

    V současné společnosti rezonuje téma bezhlavé agresivity! Je plná závisti, hostility a nenávisti. A dnešní mladí lidé tuto agresi cítí, berou za své témata čtyřicátých let a aktualizují je do svých prožitků.

    Divadelní festival Od svědectví k podobenství na nádraží Praha-Bubny přímo vybízí k zamyšlení nad touto hrozbou. Já měla možnost na této přehlídce zhlédnout dvě představení pražského Gymnázia Přírodní škola a také divadelní inscenaci Základní školy Otevřeno z Benátek nad Jizerou.

    Terezínské zvony

    Gymnázium Přírodní škola představilo obnovenou inscenaci Františka Tichého Terezínské zvony nově nastudovanou se současnými studenty. 

    Oceňuji dlouhodobé úsilí profesora Františka Tichého zprostředkovat studentům výjimečné životní příběhy z prostředí Terezínského ghetta. Pan profesor čerpal z dochovaných  matriálů, časopisů a také z vyprávění pamětníků. Právě tato osobní zkušenost je schopna nás přenést do skutečného života mladých kluků, kterým osud vytáhl tuto kartu. A tak je úžasné sledovat, jak jsou pro toto divadlo a jeho svědectví zapáleni dnešní studenti. Jak jsou schopni zprostředkovat ojedinělé příběhy tehdejších mladých lidí a jak ti, kteří se dívají, je stejně zapáleně sledují. 

    Hudební zpracování Víta Novotného je skvělé. Foto Bára Lockefeer

    Hudební zpracování Víta Novotného je skvělé a upřímně řečeno mít 27 studentů-herců na jevišti je skutečný zázrak. I jejich improvizace ve chvíli ztracených not svědčí o tom, jak hluboce se pohybují v tématu.

    Snad bych mohla jen doporučit, že by bylo dobré více směřovat ke konci – tedy “použít nůžky” – zeštíhlit některé scény, a tím zdůraznit dramatické momenty, které  chlapci z terezínského domova Nešarim v ghettu zažili. 

    Skutečný zážitek hodný site-specific performance byl pro mne okamžik výstřelu spolu s použitím vlajky v opačném konci prostoru, tedy za zády diváků. Tento moment překvapení silně zesílil účinek a vyznění představení. Stalo se to totiž za našimi zády!

    Hoši dívky a psi

    V druhém představení se představili studenti Základní školy Otevřeno z  Benátek nad Jizerou. Foto Bára Lockefeer

    V druhém představení se představili studenti Základní školy Otevřeno z  Benátek nad Jizerou inscenováním hry Paula Vandenberghera Hoši dívky a psi. Studenti si hru vybrali sami, jak nám prozradil pan profesor Marek Fajfr, a cíleně se vrací k představení z roku 1940. Tehdy místní spolek Sokola dostal sice ke hraní povolení od gestapa – ovšem s tím, že Židům je vstup zakázán!

    Velmi oceňuji jejich nápad přerušit představení v půli! To je výjmečný inscenační fór. Velmi ojedinělý! Ve chvíli, kdy je z obecenstva násilím vyveden divák, je hra přerušena. Právě tento zvrat studenti využili k promyšlenému hledání skrytých souvislostí. Formou inscenovaných otázek vysvětlovali situace ve městě, odkryli lokální příběhy související s antisemitismem. Postupně se dozvídáme, kolik investigativního úsilí vynaložili, aby našli všechny spojitosti se hrou a dokonce i s událostmi odehrávajícími se v devadesátých létech devatenáctého století. Je třeba zabývat se okolnostmi, které se odehrály u nás “za rohem“. Více se nás to dotýká. 

    Křížový kříž

    Za největší devizu považuji výběr hry Bertolda Brechta Strach a bída třetí říše. Foto Bára Lockefeer

    Ve třetím představení se představili studenti Gymnázia Přírodní školy a musím zdůraznit, že téma a text si také vybrali sami. Za největší devizu považuji výběr hry Bertolda Brechta Strach a bída třetí říše. Ze čtyřiadvaceti částí si studenti vybrali Křížový kříž, který zrežíroval ji Franta Prokop. Tato hra právě poukazuje na jemný a pomalý plíživý vzestup totality. Na pomalé prorůstání do společnosti, do rodiny, do nejužších vztahů. Napřed jsou to jen drobné manipulace, slabé náznaky, ale postupně se ta chobotnice přisaje a ve výsledku nás drží všechny v klinči. Je dobré vidět dnes mladé lidi přemýšlet v těchto intencích, vidět, jak vnímají tuto chobotnici. Právě na tato nebezpečí je potřeba upozorňovat.

    Hra je o jemném rozplétání totalitního netvorku. Pomáhá nám uvědomit si dnešní rizika, upozorňovat na ně a nepodceňovat je! A právě proto jsou při hraní důležité myšlenkové postupy, situace, mizanscény. Tak bych ráda přidala jedno herecké rčení – Myslete u toho a posloucejte se! Když se budete poslouchat, uvědomíte si, co říká partner, a také budete mluvit pomaleji a srozumitelněji.

    Být u toho, když se to děje, je významné… Autorka textu Hana Frejková (sedící v šále druhá zleva) během představení Křížový kříž. Foto Bára Lockefeer

    Od svědectví k podobenství – je název této divadelní přehlídky. Výběr her a jejich uchopení zcela naplnil toto poslání. Ano, dnešní doba je plná závisti a nenávisti. A dnešní mladí lidé tato témata otevírají. Cítí rizika, která ve čtyřicátých létech vedla k holocaustu, a vyrovnávají se s nimi prostřednictvím těchto představení.

    Být u toho, když se to děje, je významné.


    Komentáře k článku: Jen tak cestou z divadla (No. 33)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,