Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Rozhovor

    Jiří Kylián: Lidský pohyb nemá hranic

    Jiří Kylián se po čerstvě uděleném členství ve Francouzské akademii ukázal na skok v Praze. Trojicí představení East Shadow Otevřel 30. ročník festivalu Tanec Praha. Cestou vlakem domů si pak našel chviličku, aby odpověděl na pár mých všetečných otázek výhradně na konto této inscenace. Poslala jsem mu je e-mailem a i tak mi odpověděl.

    Jiří Kylián. FOTO ANTON CORBIJN

    Jak se zadané téma Samuel Beckett a tsunami prolnulo do výsledného tvaru produkce East Shadow?

    V inscenaci East Shadow se jedná jak o tsunami jako přírodní katastrofu tak o tsunami soukromé lidské krize, která se někdy v lidech provalí, hlavně ve vyšším věku. Samuel Beckett je mistrem absurdní literatury a dramatu. Proto se tento text velmi hodí právě k vyjádření takovéto zdánlivě bezvýchodné situace.

    Proč jste se rozhodl pro formu “pohybového dramatu beze slov”? Byl tentokrát, v rámci vaší ideje choreografické zkratky, tanec přebytečným materiálem?

    Tanec je všudypřítomný. I v nejsubtilnějších gestech, která jsou často výmluvnější než slova. Je dobré si uvědomit, že bohatý jazyk jako čestina má asi osm tisíc slov, ale lidský pohyb včetně gestikulace nemá hranic.

    Výtvarná složka – scéna, svícení, pohybová stylizace, filmové dotáčky – silně ovlivňuje atmosféru díla. FOTO archiv TP

    Výtvarná složka – scéna, svícení, pohybová stylizace, filmové dotáčky – silně ovlivňuje atmosféru díla. Na povrch výrazně vystupuje expresivní výraz dvou interpretů. Jak se liší (spolu)práce s členy NDT 3, neboli s tanečníky nad hranicí čtyřiceti let, od spolupráce s mladšími tanečníky?

    Vždy je důležité, aby všechny režijní složky večera byly rovnocenné a na stejné urovni. Oba protagonisté East Shadow jsou tanečníci, jimž se život nesmazatelným způsobem vepsal do jejich obličejů. NDT 3, které jsem založil v roce 1991, bylo založeno právě na tom interpretačním umění starších tanečníků.

    Hudba je zde částečně improvizovaná. Jak hudba ovlivnila či ovlivňuje výsledný tvar?

    Neobyčejně nadaná japonská pianistka měla zásadní vliv na stmelení celé inscenace. Úžasný tok zvuků, které vyluzuje z klavíru, je vlastně symbolem vše zaplavujícího tsunami.

    Oba protagonisté East Shadow jsou tanečníci, jimž se život nesmazatelným způsobem vepsal do jejich obličejů. FOTO archiv TP

    V inscenaci mě upoutaly ozvuky východních myšlenkových směrů. Byl to záměr?

    V “normálních” tanečních představeních se interpreti prezentují publiku. V East Shadow interpreti “dovolují” publiku, aby se účastnilo velmi intimních okamžiků jejich života. Celý děj je jen naznačen, což vyžaduje aktivní účast publika.

    Když se něčeho dosáhne, je nejlépe jít od toho hned pryč, to jsou vaše slova. Kam?

    Pryč.

    ///

    Více o Tanci Praha na i-DN:

    Světla a stíny Tance Praha 2018 (No. 1)

    Světla a stíny Tance Praha 2018 (No. 2)

    Světla a stíny Tance Praha 2018 (No. 3)


    Komentáře k článku: Jiří Kylián: Lidský pohyb nemá hranic

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,