Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Joan Brehms se vrací domů

    Joan Brehms (1907–1995) je v České republice respektovaným umělcem. Je mimo jiné spoluautorem konceptu českokrumlovského Otáčivého hlediště. V rodném Lotyšsku byl však do této chvíle zcela neznámý. Pokouší se to změnit výstava Národního muzea s názvem Joan Brehms – scénograf, architekt, malíř, která byla otevřena 16. září v Brehmsově rodném městě Liepāja za účasti lotyšské ministryně kultury Dace Melbārde.

    Výstava představuje Joana Brehmse jako komplexní uměleckou osobnost. Ukazuje jeho scénografie pro divadla v Lotyšsku, Polsku, Německu a v neposlední řadě pro Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích, kde strávil druhou polovinu svého života. Charakteristická je pro jeho tvorbu práce s původně nedivadelním prostředím, zaujmou také vrcholné realizace z šedesátých let, využívající dynamické, osově vychýlené kompozice a kontrastní svícení.

    Architektonický oddíl výstavy seznamuje návštěvníky s Brehmsovými experimenty s divadelním prostorem. Ty jsou ojedinělým průnikem mezi dvěma výraznými trendy první poloviny 20. století. Na jedné straně to jsou variabilní divadla, propagovaná avantgardou v čele s Bauhausem, jenž Brehmse během jeho studií v Německu výrazně ovlivnil. Na druhé straně jsou to přírodní amfiteátry řeckého typu. Vrcholem Brehmsovy tvorby je projekt Polydimensionalu z konce šedesátých let upomínající na Gropiovo Totální divadlo.

    Výstava představuje Joana Brehmse také jako malíře a grafika. Snad i proto, že musel několikrát změnit domov, zaměřuje se Joan Brehms ve své volné tvorbě na více méně realistické krajinomalby, které vypichují podstatné rysy a atmosféru konkrétního prostředí. Jako by se pokoušel ohledat a pochopit místa, která navštívil. Časté jsou výjevy z jižních Čech či ze Šumavy.

    Objevná nebyla výstava pouze pro lotyšskou stranu, ale práce na ní přinesla řadu nových poznatků i nám autorům. Za pomoci Brehmsových příbuzných a jejich obsáhlého archivu se podařilo rekonstruovat první polovinu umělcova života, která není u nás příliš známá. Vystaveny byly jeho práce z třicátých a čtyřicátých let pro divadla v Liepāji, Rize, Vratislavi, Gdaňsku, Břehu či Brandenburgu. Podařilo se vypátrat také Brehmsův liepājský rodný dům.

    Výstavu ve foyer Koncertního sálu Velký jantar je možné navštívit do 31. října, poté se přesune do Divadelního muzea Eduarda Smiļģise v Rize a na jaře roku 2018 snad i do České republiky.


    Komentáře k článku: Joan Brehms se vrací domů

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,