Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kontext

    Jubilejní pirátská Flora

    Dvacátý ročník Divadelní Flory Olomouc trval tradičních deset dní – konal se od 13. do 22. května. Dramaturgie se zaměřila na přehlídku inscenací z progresivních pražských divadel – Divadla Na zábradlí a Studia Hrdinů, nechyběla ani tradiční, silně zastoupená taneční sekce, uveden byl také projekt adaptovaný pro festivalový prostor (v Olomouci už známá nizozemská skupina United-C představila divadelní instalaci Burn v Domě u parku) a v neposlední řadě byla prezentována premiéra inscenace Godt Og Ondt trojice známých performerek Kozubkové, Křivánkové a Krausové. Ani letos nebyli diváci ochuzeni o to, čím je Flora známá a jedinečná, o festivalovou atmosféru, která pohltí celé (nebo alespoň „divadelně smýšlející“) město. Jako vždy bylo epicentrem šapitó, v němž probíhaly noční koncerty, víkendové pohádky i nezbytná setkávání.

    Pařízkovi Staří mistři dorazili z Vídně do Moravského divadla Olomouc  FOTO ONDŘEJ HRUŠKA

    Pařízkovi Staří mistři dorazili z Vídně do Moravského divadla Olomouc FOTO ONDŘEJ HRUŠKA

    Vrcholem však byla třídenní prezentace inscenací Dušana Davida Pařízka. Vše začalo Směšnou temnotou z vídeňského Burgtheateru, poté následovalo Sebeobviňování a Staří mistři, obě inscenace má na repertoáru vídeňský Volkstheater. Tváří letošního ročníku byla herečka Stefanie Reinsperger, kterou Pařízek obsadil do role somálského piráta ve Směšné temnotě. Tato inscenace (kterou jsme již měli příležitost zhlédnout na Pražském divadelním festivalu německého jazyka) obdržela několik ocenění v anketě Theater heute, Reinsperger se například stala Herečkou a Objevem sezony 2014/2015. A právě pirátskou stylizaci Reinsperger, tedy maskování bahnem, festival využil pro svůj provokativní vizuál.

    Jubilejní Flora přinesla také jednu novinku – byla zde udělena Cena Marka Ravenhilla. Adam Svozil ji obdržel z rukou mladé dramatičky Katji Brunner (která je autorkou hry O moc krátkých nožičkách, její inscenaci se Stefanií Reinsperger a Bettinou Ernst režíroval Calle Fuhr a diváci ji samozřejmě mohli na Floře také vidět!). Svozil byl oceněn za inscenaci hry Denisse Kellyho Rituální vražda Gorge Mastromase, kterou vytvořil s dramaturgyní Kristýnou Kossovou pro divadlo DISK.

    Tím vším se Divadelní Flora Olomouc zařadila po bok nejprestižnějších českých festivalů. A jak vidí další dvacetiletku ředitel festivalu Petr Nerušil? Za dvacet let už možná nebudu na světě, takže v horizontu dvou dekád nic neplánuji a nedávám si ani žádná ambiciózní předsevzetí. Myslím, že bude fajn, když se vůbec podaří festival do budoucna v Olomouci realizovat. Je otázka, zda v době, kdy bude Floře čtyřicet, budou vůbec lidé chodit do divadla… Pokud ano, pak bych si přál, aby se na festivalu bavili stejně dobře jako letos.

     

    (Denní zpravodajství z festivalu naleznete na i-DN, rozhovor s Adamem Svozilem na s. 3 a se Stefanií Reinsperger na s. 12.)


    Komentáře k článku: Jubilejní pirátská Flora

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,