Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Jubilejní ročník Cen Thálií je výzvou

    V pondělí 21. ledna oznámila Herecká asociace na tiskové konferenci ve foyeru I. galerie Národního divadla v Praze nominace na letošní herecké Ceny Thálie, jež se budou za interpretační výkony v oborech činohry, opery, baletu a tance, operety a muzikálu letos – 23. března v Národním divadle v Praze – vyhlašovat již podvacáté.

    Ceny Thálie. FOTO archiv Cen Thálie

    Nejvíce nominací  mají umělci z Národního divadla moravskoslezského z Ostravy. Nominováni byli sedmkrát. Brněnské scény získaly pět nominací, plzeňské Divadlo Josefa Kajetána Tyla dvě. Devět nominací nasbírala pražská divadla a kolektivy. Dvě z nich díky výkonům na jevišti Státní opery Národního divadla, jednu má přímo pražské Národní divadlo, které však už celý loňský rok fungovalo ve svazku se SOP. Další získaly Divadelní společnost Masopust, divadla Ungelt a Dejvické, již neexistující soubor Pražského komorního divadla, Hamlet Production a Divadlo na Vinohradech.

    Jubilejní ročník je pro nás výzvou, abychom se pokusili vyhodnotit minulé ročníky a abychom se pokusili nastartovat novou etapu, uvedl k výročí Cen Thálie Jiří Hromada, prezident Herecké asociace, jež je vyhlašovatelem ocenění.

    V činohře

    mohou Thálii získat Gabriela Míčová (Romi v inscenaci Odpad, město, smrt již neexistujícího Pražského komorního divadla), herečka Husy na provázku Ivana Hloužková (za titulní postavu inscenace DHnP Tichý Tarzan) a ostravská herečka Tereza Vilišová hostující v brněnské inscenaci Divadla Reduta Anna Karenina. V mužské kategorii petří mezi „vyvolenou“ trojici Miloslav König, který byl nominován za ztvárnění prince Fernanda inscenaci Vytrvalý princ v produkci společnosti Masopust hrající v Divadle v Celetné. Konkurenci mu dělají Richard Krajčo v novince Divadla Ungelt Deštivé dny a Ivan Trojan v roli – poněkud bizarního – Boha v inscenaci Ucpanej systém v Dejvickém divadle.

    Ivana Hloužková v roli Miroslava Tichého v inscenaci Anny Petrželkové Tichý Tarzan v DHnP Brno. FOTO archiv DHnP

    Chápu, že ženy toho už měly dost, a ujaly se role mužů, okomentovala nominace v kategorii činohreních hereček předsedkyně činoherní poroty Jana Paterová s poukazem na to, že v maskulinním světě psali autoři velké role hlavně pro muže. Komentář náleží především Ivaně Hloužkové, která v inscenaci Tichý Tarzan Divadla Husa na provázku (režie Anna Petrželková) ztvárnila podivínského „fantoma erotické fotografie“ Miroslava Tichého. Je to výkon vynikající, bez sebemenší karikatury. Myslím, že žádný muž by tak skvěle mužskou postavu nezahrál, domnívá se Paterová. Ke zvláštnostem letošního ročníku patří podle ní i nominace Gabriely Míčové. Ještě nikdy se nestalo, že bychom nominovali herečku, kterou už v té roli nikdo vidět nemůže, podotkla. Jde o postavu Romi v inscenaci Odpad, město, smrt, kterou nastudovalo v létě rozpuštěné Pražské komorní divadlo v Divadle Komedie (režie Dušan D. Pařízek). Gabrielu Míčovou lze v této roli vidět už jen ve stejnojmenném filmovém zpracování této inscenace režisérem Janem Hřebejkem.

    Třetí nominovanou je Tereza Vilišová hostující v brněnském Národním divadle (Divadle Reduta) v dramatizaci Tolstého románu Anna Karenina režiséra Jana Mikuláška. Velice často se šíří po krajích českých pověra, že ve stylizované inscenaci nemohou herci vytvořit velký herecký výkon, že jsou jen figurky na šachovnici, kterými posunuje režisér. Tereza Vilišová dokazuje, že to vůbec není pravda, poznamenala k jejímu výběru Jana Paterová.

    V muzikálové a operetní kategorii

    vybrala porota Jana KřížePomádě pražského Divadla Kalich, Michala Novotného v novince Divadla na Vinohradech Jak udělat kariéru snadno a rychle a Igora Orozoviče v roli Faraona v inscenaci Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť v NDM Ostrava. Z jejich kolegyň mají naději Soňa Hanzlíčková Borková za titulní roli Evity Peronové v DJKT Plzeň, Hana Holišová jako Jana v inscenaci Papežka v Městském divadle v Brně a sólistka souboru operety a muzikálu v NDM Ostrava Martina Šnytová za roli Heleny Zarembové v Nedbalově Polské krvi.

    Úspěch NDMS Ostrava

    Celkem sedm užších nominací na Cenu Thálie získalo Národní divadlo moravskoslezské Ostrava, což komentuje ředitel NDM Jiří Nekvasil: Jde o historický úspěch Národního divadla moravskoslezského. Rekordní počet nominací vnímám jako ocenění práce všech souborů a rád bych všem nominovaným ze srdce poblahopřál. Už dnes je jasné, že minimálně jednu nominaci ostravští umělci v Thálii promění. Všechny tři nominace v kategorii opera – muži se totiž sešly v ostravské opeře. Je to náhoda, která vyšla z hlasování. A navíc, aby toho nebylo málo, všichni tři nominovaní jsou tenoristé, doplnil předseda operní poroty Zdeněk Brabec. Jedním z nich je italský pěvec Luciano Mastro, který už řadu let působí především v Ostravě. Jeho výkon v Janáčkově Kátě Kabanové byl úžasný po pěvecké i herecké stránce. Zároveň jsme ocenili jeho českou jevištní výslovnost, která by mohla být leckterému českému pěvci příkladem, zdůvodnil výběr poroty.

    Luciano Mastro (Váňa Kudrjáš) a Ondrej Mráz (Savjol Prokofjevič Dikoj) v ostravské Kátě Kabanové režiséra Jiřího Nekvasila. FOTO MARTIN POPELÁŘ

    Mastrův kolega Tomáš Černý si nominaci vysloužil za roli rytíře Rinalda v Dvořákově opeře Armida. A do třetice všeho dobrého ostravského se může radovat i Aleš Briscein a také jeho partnerka z opery Charlese Gounoda Romeo a Julie Jana Šrejma Kačírková, oba za role veronských milenců.

    Není zvykem, aby čtyři z šesti nominací putovaly za umělci z inscenací jednoho souboru, řekl hudební ředitel ostravské opery Robert Jindra. I pro mne to bylo překvapující a o to více potěšující, že tyto čtyři nominace putují právě do Ostravy. Stvrzuje to smysluplnost a hodnotu regionálního kulturního života, který i v mnohem složitější rozpočtové situaci dokáže svými produkcemi konkurovat i velkým divadlům. Všem nominovaným upřímně blahopřeji a děkuji za spolupráci a výkony, které upoutaly pozornost odborné poroty a výrazně tak napomohly popularizaci ostravské opery. Ani ostatní soubory NDM Ostrava nepřišly zkrátka: z užších nominací získal dvě soubor opereta/muzikál a jednu balet. V širších nominacích se navíc objevili další členové NDM Ostrava: mezzosopranistka Jana Sýkorová za roli Varvary v Janáčkově Kátě Kabanové, Tomáš Novotný za roli Josefa v muzikálu Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť, Filip Staněk za roli Adama v baletu Poslední samuraj a členka ostravské činohry Renáta Klemensová za roli Olgy v Kuřačkách.

    Kategorie Opera-ženy

    V kategorii opera – ženy získala dále nominaci Kateřina Jalovcová za roli Panny Rózy ve Smetanově Tajemství v natudování Divadla J. K. Tyla v Plzni. Živé, dynamické představení, které zapomíná na všechny konvence a klišé, a zároveň českou klasiku nepoškozuje, popsal inscenaci předseda poroty Brabec. Třetí nominovanou je Pavla Vykopalová za výkon v roli Míly Válkové v Janáčkově opeře Osud v Národním divadle Brno. Vytvořila nesmírně oduševnělou ženu, která prožívá svou životní lásku s tragickým koncem, charakterizuje jej předseda poroty.

    Kategorie balet, pantomina a jiný tanečně-dramatický žánr

    V nomancích se objevilo mnoho nových tváří. Výjimkou je Ivona Jeličová, sólistka Národního divadla v Brně, která doma již jednu Thálii má – za titulní roli Maryši v plzeňkém divadle J. K. Tyla v roce 2009. Tentokrát ji může získat za roli dívky, která se musí vydávat za chlapce, v inscenaci Lucidor a Arabella. Skleněné ocenění si může odnést i Lucie Skálová. Mockrát jsme o ni uvažovali, jsem rád, že teď v nominacíh je, přiznal přeseda poroty Vladimír Nečas. Porotce tanečnice z Národního divadla moravskoslezského oslovila svým účinkováním v Posledním samurajovi.

    Ivona Jeličová v choreografii a režii Youriho Vàmose baletu Lucidor a Arabella v Národním divadle Brno. FOTO archiv NDB

    Nomince dále náleží Aleně Nanu „za baletní roli náročnou na souhru s partnerem a techniku“. Nominován je i její kolega z baletu Don Quijote ve Státní opeře Praha Ondřej Vinkát. Kromě něho má na Thálii za rok 2012 šanci Adam Zvonař, princ Desiré v klasickém baletu Šípková Růženka, a Roberts Skujenieks alias Jim Morrison v baletní „výpovědi nejen jedné generace“ The Beatles – The Doors v Severočeském divadle Ústí nad Labem.

    Předání Cen Thálie za rok 2012

    Vyhlášení se bude v přímém přenosu ČT konat tradičně na scéně Národního divadla v Praze, a to v neděli 24. března večer. Připravili jsme několik překvapení. Oslovujeme všechny držitele Thálie, především za celoživotní mistrovství, ale i jednotlivých oborů, a pokusíme se, aby všechny ceny předávali tito Mistři, prozradil o slavnostním večeru jubilejního ročníku jeho režisér Ondřej Kepka.

    Grafickou podobu diplomů, pozvánek a dalších tiskovin Cen Thálie tradičně připravuje výtvarník Adolf Born. Repro archiv Cen Thálie

    Letos poprvé bude udělena cena za celoživotní mistrovství i v oboru operetně-muzikálovém a v oboru loutkového divadla. Na návrh činoherní poroty může být udělena i Cena Thálie činoherečce nebo činoherci za dosavadní výkony. Podmínkou je, že v hodnoceném období dosáhli nanejvýš 33 let. Kolegium může udělit Zvláštní cenu za mimořádný umělecký přínos českému divadelnímu umění v kterémkoli z oborů.

    /z více zdrojů – především ČT24, Divadlo.cz a Divadlo.cz-ostravští umělci – převzal a pro i-DN zpracoval hul/

    • Autor:
    • Publikováno: 22. ledna 2013

    Komentáře k článku: Jubilejní ročník Cen Thálií je výzvou

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,