Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Reportáž

    Karlovy a KlariNovy Vary (No. 2)

    Prestižní filmově festivalová událost kategorie A na samém začátku letní sezony samozřejmě nabízí možnost výletu daleko za hranice všedních dní – a já se na tomto nesporném lákadle s radostí mnohokrát svezu.

    Koprodukční film Minulé životy (Past lives, USA/Jižní Korea, 2022), jenž vznikl pod pozorným dohledem renomované nezávislé mediální společnosti A24, a do tuzemské distribuce jej zakoupila má oblíbená společnost Aerofilms, mi nicméně tentokrát mnoho potěchy nepřinesl. Civilní, úmorně pomalá romance režisérky Celine Song je vzdáleným příbuzným Linklaterovy trilogie (Před úsvitem, Před soumrakem, Před půlnocí), jen okořeněna mezikontinentálním komunikačním přenosem pomocí populárních aplikací. Hlavním představitelům ústřední (skoro)milenecké dvojice nechybí vzájemná chemie pod sterilně vycíděným vizuálem, jemuž vévodí ladná kamera Shabiera Kirchnera. Ta zejména v newyorských scénách dynamicky kouzlí s místním géniem loci, z díla však dlí kalkul a stereotypní konverzační ezo hlušina. Nezáživné žvanění naštěstí svou neokázalou přítomností a nepovrchním židovským humorem vhodně okysličuje John Magaro v roli třetího vrcholu vztahové triády – manžela Nory (Greta Lee) Arthura. Vysoká očekávání však zůstala nenaplněna, žánrové milníky nedobyty.

    Podstatně šťavnatější zážitek nabídl film Omen (Belgie / Nizozemsko / Konžská demokratická republika / Francie / Jihoafrická republika 2023, 90 min) režiséra Baloji Tshianiho. Vizuálně virtuózní exkurz do současného Konga, kde se přežívající tmářské tradice ostře střetávají s moderními společenskými trendy, je vzrušujícím zážitkem. Úderná, komplexně platná a nesmírně vtahující úvaha o (ne)možnostech dialogu mezi etniky i generacemi. Maso, krev, extáze a magie.  Několik zúčastněných osob sice bezbřehost režisérovy imaginace donutila k urychlenému odchodu, ti zbylí v závěru freneticky tleskali. Se mnou v čele. První letošní zásah na odkrytou komoru. Závratné blaho!

    Finišoval jsem zdivočelou půlnocí v biografu Čas projekcí filmu Kapitán Teplomet zachraňuje univerzum (Captain Faggotron Saves the Universe, Německo, 2023). Svérázná queer pocta umělecké tvorbě gurua undergroundového filmu Johna Walterse je nekorektní campovou komedií, z níž se zastáncům tradičních hodnot i tzv. dobrého vkusu nejspíš budou motat makovice, já se ovšem bavil královsky, byť pro omezené herecké schopností řady zúčastněných umělců je skrovných 72 minut snímku horní udržitelná hranice stopáže. Vynikající byl rovněž odborný úvod bujaré noci ozdobený osobní přítomností zjevně dojatého režiséra Harveye Rabbita, který zdůraznil, že jeho dílo je reakcí na násilné činy vůči členům LGBTQ+ komunity. Groteskou proti utlačování. Potěšení sdílet!

    ///

    Pokračování příště!

    ///

    Karlovy a KlariNovy Vary (No. 1)


    Komentáře k článku: Karlovy a KlariNovy Vary (No. 2)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,