Divadelní noviny Aktuální vydání 22/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

22/2024

ročník 33
24. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Kdo dostal kožich?

    Cena Marka Ravenhilla za nejlepší inscenaci nového textu byla udělena už po desáté. K vytvoření originální ceny v podobě „kožichu“ je vždy osloven některý z českých scénografů a kostýmních výtvarníků; letos jej vytvořila Linda Boráros.

    Divadlo LETÍ – Centrum současné dramatiky (sídlí v pražské VILE Štvanice) se soustředí na podporu vzniku nové dramatiky a seznamování odborníků i veřejnosti se současnými texty, autory i divadelními tvůrci. Součástí je i udělování Ceny Marka Ravenhilla, o níž rozhoduje odborná rada, v roce 2019 ve složení: David Košťák, dramaturg Divadla LETÍ; Luděk Horký, dramaturg České televize; Jana Slouková, šéfdramaturgyně MDP Praha; Jana Soprová, divadelní kritička a redaktorka Divadelních novin; Tomáš Suchánek, manažer Divadla Petra Bezruče a dramaturg festivalu Dreamfactory; Jitka Šotkovská, dramaturgyně, teatroložka a divadelní kritička; Jitka Pavlišová, překladatelka a divadelní kritička; Alena Zemančíková, dramaturgyně ČRo a kritička. Členové rady v loňském roce zhlédli více než sedmdesát inscenací nových textů v divadlech celé republiky a do finále nominovali tyto inscenace: Bezruký Frantík Tomáše Dianišky a Igora Orozoviče (Studio PalmOFF, Malá scéna Divadla pod Palmovkou, Praha, režie kol.); Transky, body, vteřiny Tomáše Dianišky (Divadlo Petra Bezruče, Ostrava, režie Tomáš Dianiška); Don Quijote Jana Mikuláška a Martina Sládečka (Divadlo Husa na provázku, Brno, režie Jan Mikulášek) a Hadry, kosti, kůže Pavla Jurdy (Švandovo divadlo, Praha, režie Martin Františák).

    Jubilejní ročník se do historie zapíše tím, že veškeré nominované texty napsali čeští autoři, což se v dosavadní historii stalo poprvé (i když inscenace původních českých her figurují ve výběru pravidelně). Druhá historická výjimečnost souvisí s pandemickými opatřeními – cena byla poprvé udělena pouze v mediálním prostoru, a to v rámci vysílání ČT24 dne 2. května 2020, získala ji inscenace Hadry, kosti, kůže a za vítězný tým ji na dálku převzal režisér Martin Františák. Předtočený ceremoniál z „domácnosti“ moderovali herci Nataša Mikulová a Michal Bednář, spolupracující s Divadlem LETÍ. Rada se shodla na velmi dobré kvalitě všech nominovaných inscenací (umístily se na předních místech i v nedávných Cenách divadelní kritiky), volbu vítězné inscenace Švandova divadla zdůvodnila Alena Zemančíková: Inscenace Hadry, kosti, kůže sugestivně evokuje čas a prostor soužití dvou významných a diametrálně odlišných umělců 20. století: národních umělců Jana Wericha a Vladimíra Holana. Tématem hry je frustrace protagonistů české poválečné kultury z reglementovaného socialisticko-realistického umění. Představitelé obou hlavních postav jsou ukázáni v gestu odporu, které odpovídá jejich povahám: Holan je nesmiřitelně negativistický, Werich privátně požitkářský. Text Pavla Jurdy objevuje v postavách dramatické momenty nejen ve vztahu k vnějším poměrům, ale zejména v hloubi jejich osobnostního založení. Inscenace se díky vyrovnanému ansámblového hraní dokáže vystříhat hodnotících klišé. Velké výkony protagonistů (Miroslav Hanuš a Luboš Veselý) se neobejdou bez dalších, zejména ženských postav, které teprve artikulují celou hloubku tragédie jak jednotlivých rodin, tak i zobrazovaného nesourodého soužití. Vzniklo dílo mimořádné hloubky a působivosti, tematicky zpřítomňující konflikt umělce se světem.


    Komentáře k článku: Kdo dostal kožich?

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,