Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Kdo si od inži odpálí klejku?

    V neděli 19. února se snad po dvaceti a možná i více letech setkali na jednom divadelním jevišti původní aktéři Hledačových dobrodružství a Dne s Tomášem Mácou, dvou nejslavnějších, ve své době – v polovině osmdesátých let – kultovních inscenací legendární skupiny Pražské 5 – R. S. (rozuměj Recitační skupiny) Vpřed Lumíra Tučka.

    Lumír Tuček v heroických dobách R.S. Vpřed. Foto archiv

    Na scéně Malostranské besedy v Praze si „střihli“ oba kusy v jednom večeru. Stalo se tak v rámci oslav kulatého výročí 41 let a 62 dní od vzniku souboru.

    Bylo plno. Lumír svižně rapoval, Radek (Dočekal) tesknil jako ta chladnička, jako ta žehlička a Jana (Tučková), Věra (Víchová) a Lenka (Vychodilová) v chudých diskokostýmcích diváky stíraly jak pravé úči z osmdesátek. Inža kouřil klejky, Hledač šel tam, nevěděl kam a hledal to, nevěděl co. Své „já“ si utvrzovala sekretářka, co je referentka, zatracená lhářka. Halou zněl problém výrobní a Tomáš Máca odjel zase někam na Moravu…

    Vidět tehdejší hry a slyšet jejich texty, především ty rapované, v podání původních, byť dnes již životy notně otřískaných performerů, je nenahraditelné. Voskovce a Wericha nejlíp zpívali Voskovec s Werichem. Suchého a Šlitra nejlíp zpívá Suchý, Pilarová a Hegerová. A Lumíra Tučka nejlíp rapuje Lumír Tuček a jeho R. S. Vpřed. Kdo chce znát český kabaret a humor, kdo se zajímá o osmdesátky a o to, co a jak to tehdy na nezávislé scéně dunělo, neměl by si taková setkání nechat ujít. Je to jako zahlédnout záblesky zlatých nuggetů, které už současné řeky na povrch nevynášejí.

    Jde o první české postmoderní muzikály – tehdy jim ve Sklepě říkali rytmikály. Objeví je nastupující česká divadelní avantgarda? Napojení na linii Osvobozené divadlo – Semafor – Pražská 5 tu totiž hodně chybí.


    Komentáře k článku: Kdo si od inži odpálí klejku?

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,