Divadelní noviny > Burza Kritika
Kdyby tisíc klarinetů (kritické teze)
Režijní debutant Jan Vondráček obstaral v inscenaci hry Kdyby tisíc klarinetů v Divadle pod Palmovkou skoro všechno: kromě režie i scénickou hudbu, hudební úpravu písní, spolupracoval na inscenační úpravě i na hudebním nastudování. Nic z toho ale není dobře.
Vondráček pojal původně leporelo a posléze filmovou estrádu jako drama, které je třeba vážně odehrát. Tudíž řinčel tezemi, dramatickými replikami a snažil se přesvědčit o škodlivosti vojny a války. S patetickou opravdovostí vyhrával příběh o záchraně revue, kterou se snaží zlikvidovat váleční štváči a zkorumpovaný mediální magnát. Ano, v textu se to píše, ale copak mu lze tak přímočaře povrchně věřit? Copak ta hra dnes není víc třeba o Semaforu a jeho tvůrcích? Nebo o době, v níž vznikla a existovala a proměňovala se? O sporu kolem estrádního filmu? O možná o dalších věcech? Když už bylo třeba hrát o něčem a nestačilo vrátit se nově k principu leporela jako ke šňůrce, na které jsou navlečeny legendární písničky.
Také hudební úpravy (aranžmá) semaforských písniček jsou příliš podřízeny snaze učinit z nich „dramatickou“ součást příběhu. Jo to jsem ještě žil jako přímočaře míněný a jevištně rozehraný protestsong s postupně sílícím dramatizovaným doprovodem je mimo rozumné kategorie. Podepsala se na tom i humpolácká zvuková režie, zvukaři na premiéře nedokázali dlouhé vteřiny odstranit hlučnou zpětnou vazbu.
Kateřina Šildová, Radek Valenta, Radek Zima a nakonec i Magdalena Zimová odzpívají, co mohou, ovšem jen tak, jak upravovatel a režisér dovolil. Pěkné hudební číslo podali i Jan Teplý s Janem Konečným a zahráli si na Suchého se Šlitrem poměrně decentně a po svém. Ostatním nezbývá než přehrávat, co to jde, včetně lascívních narážek a gest, které bez semaforského vtipu zůstaly přioplzlé. Když se jen zpívalo, bylo ještě dobře.
Místo aby Vondráček z existujících scénářů seškrtal stylovou svižnou hravou inscenaci, zbytnělo mu pod rukama tříhodinové naivisticky podané drama. Debutanti zpravidla chtějí ukázat něco závažného a do svého díla vměstnat vše, co je napadne, s podivem se ale nenašel nikdo, kdo by to Vondráčkovi v průběhu zkoušek rozmluvil.
Komentáře k článku: Kdyby tisíc klarinetů (kritické teze)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Petr Pavlovský
Dojem ze druhé reprízy:
První půle nádherná zabava, druhá půle zoufalství.
Myslím, že investované úsilí lze ještě zachránit, a to docela jednoduše: škrtat, škrtat a škrtat „protihru“ až na „existenční minimum“!
K tomu jim dopmáhejž duch Jiřího Šlitra!
30.10.2012 (3.26), Trvalý odkaz komentáře,
,