Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Když někdo vyčouhne z řady

    Hana Strejčková charakterizovala ve Slovu na protější straně Divadelek jubilejní 30. ročník světového kongresu Mezinárodní asociace divadelních kritiků AICT/IATC a přidruženou kafkovskou konferenci. Osobně se o ni zasloužila a byla zvolena do Executive Commitee a jmenována na pozici Chair of Young Critics’ Workshops AICT/IATC. Gratulujeme!

    Uspořádání kongresu v brněnské Redutě v rámci festivalu Divadelní svět Brno je vyjádřením renomé, které Národní divadlo Brno získalo. Není to tak dlouho, co se tu v rámci dalšího velmi ceněného festivalu Janáček Brno sešli členové organizace Opera Europa. Nelze nevidět, že Martin Glaser prostě dovedl Národní divadlo v Brně do té kýžené a tolikrát slibované Evropy, spíš rovnou do velkého světa. Pražské Národní divadlo se o to pokouší až pár posledních let – předtím se spíš jen vedly řeči – a také boduje novými festivaly a projektem Musica non grata. Brněnské Národní se muselo vymanit z provincionalismu, pražské Národní zrovna tak, co si budeme nalhávat, a navíc musí překonávat jaksi programově nastavenou službu národu.

    Jestliže rozletu pražského Národního divadla podle mne brání jeho vlastní tvorba, která se jen ztěžka zvedá do mezinárodního kontextu, případně ve zmíněném projektu Musica non grata staví na okrajových autorech, brněnské Národní zaskočilo Brno, které se myslím nemůže vzpamatovat z toho, že najednou má mezinárodně ceněnou instituci. A že ji holt musí adekvátně zaplatit. Připočtěme politické a osobní averze, které maloměstem cloumají, nedobrou stranickou kulturní politiku primátorky Markéty Vaňkové a její arogantní chování – a narůstá velký problém. Brněnské Národní možná opravdu přerůstá ekonomické a mentální možnosti Brna, které možná neví, jestli něco takového opravdu chce. Kdybychom měli dobrou státní kulturní politiku, postaraly by se o z řady vyčouhlé divadlo kraj a stát. Ne že se to vůbec neděje, ale systémové to není. Pomůže přijetí zákona o VKI? Změní něco obecní volby?


    Komentáře k článku: Když někdo vyčouhne z řady

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,