Když Olomoucí zarachotí kýč
Moravské divadlo Olomouc na startu nové sezony hned nadvakrát zatápalo v archivech, když uvedlo Nezvalovu poetickou divadelní adaptaci Prévostovy novely Manon Lescaut, navíc s hudbou a texty Karla Plíhala. Ty vznikly před více než třiceti lety, původně pro Národní divadlo moravskoslezské. Už ošuntělost slavnostní opony i neumyté jeviště při premiéře zvěstovaly, že k závodu se chystá značně zanedbaný kůň. Plakát se sice snaží lákat na rozpustile rozmařilou, současně dravou zábavu, ale z decentního disko-dekadentního provedení čiší konzervativnost. Doprovodné texty nejedenkrát míří vedle, když nesprávně lokalizují děj do období počátku romantismu, nebo drama diskutabilně označují za jeden z nejvýraznějších a nejzvukomalebnějších tuzemských příběhů lásky, či dokonce „bibli“ všech milenců, a navíc se ani nejsou schopny shodnout na počtu předchozích inscenací na půdě MDO. Tisková zpráva uvádí tři, internetové stránky divadla jednu.
Prvotním kamenem úrazu je vágní dramaturgická koncepce Michaely Doleželové, jež neumí, anebo nechce číst mezi řádky. Příběh byl vyrván z historických i společenských kořenů, takže existuje zcela mimo prostor i čas. O ustrojení světa, v němž rodiče své děti zavírají do klášterů a vilní soudci po hostincích lačně loví nočňátkovou zvěř, se nedozvíme nic. Zbyla jen telenovelová situační veteš a nefunkční slepenec důvěrně známých veršů.
Na vachrlatých základech nemůže stavět ani jindy v žánru hudebního divadla sebejistá režisérka Hana Mikolášková. Mizanscény působí unyle, nebo jsou zahlceny naivními pózami, jejichž kontury navíc permanentně rozpíjí z kouřostrojů se valící dým. Chudá scénografie Davida Janoška, jíž vévodí v rámci možností variabilně používané rudé dvojlůžko, bohužel nezvládá dynamicky přesvědčivě odlišit proměny místa děje. Eklektické kostýmy jsou jen neobratnou nápodobou Luhrmannova nadčasového čtení Romea a Julie a z postav definitivně snímají poslední zbytky tajemství.
Kristína Herz v titulní roli sice velmi slušně zvládá stylizovanou mluvu, jevištní pohyb i zpěv, vzhledem ke svému věku i fyzické konstituci však postrádá dráždivou kombinaci dětské naivity a protřelosti. Její Manon, která vzhledem připomíná Marylin Monroe, je povrchní zlatokopka, hédonisticky se ženoucí za vysněnými cingrlátky. Castingovým přestřelením je Marek Pešl v roli rytíře Des Grieux, obsazený totálně proti typu. Režie ho zcela zbytečně nechává máčet se ve vlastní nezkušenosti, potu a bohužel i částečné nahotě. Hrozivá postava morálně zkaženého Duvala je v podání Lukáše Červenky degradována na rádoby vtipně slintajícího sexuálního loudila a úzkost jímá nejen ze slapstickové jevištní existence Ivany Plíhalové, ale i z nasazení Venduly Novákové, jejíž komplexní gestická ladnost zde oddaně slouží druhořadé komice a stupidnímu přehrávání. Projekt nekompromisně táhnou vzhůru Lenka Kočišová, která je sugestivní i na malé ploše genderově fluidní trojrole, a Jan Ťoupalík, jenž v roli Tiberge z původně nesympatického charakteru suverénně upřede přesvědčivou studii jedné zničující lásky.
Na inscenaci je nakonec nejcennější vklad Karla Plíhala, jehož písně si i po více než třech dekádách uchovaly svěžest a kreativně, s elegancí i vtipem pracují s hudebními odkazy na Prévostovu domovinu i výrazovým rejstříkem sentimentálního básnického dramatu. Škoda jen, že většinu hudby sterilizuje záznam.
Moravské divadlo Olomouc nevtančilo do sezony 2022/23 příliš jistě. I proto bude jistě zajímavé následovat jeho další kroky.
Moravské divadlo Olomouc – Vítězslav Nezval: Manon Lescaut. Režie a úprava Hana Mikolášková, dramaturgie Michaela Doleželová, scéna a kostýmy David Janošek, hudba Karel Plíhal, hudební nastudování Filip Tailor, pohybová spolupráce Hana Achilles. Premiéra 2. září 2022.
Komentáře k článku: Když Olomoucí zarachotí kýč
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)