Když popel krvácí – Divadelní noviny
Divadelní noviny Aktuální vydání 3/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

3/2025

ročník 34
27. 3. 2025
Můj profil

Divadelní noviny > Burza

Když popel krvácí

Intenzita a délka plamene lidské pochodně jménem Jan Palach není měřitelná. Přestože bezprostřední důvod jeho sebeobětování již naštěstí pominul, každoročně je v den jeho činu vhodné – a myslím i očistné – vzdát jeho oběti úctu. 

1969-banner

Stigma národního svědomí je stále přítomné stejně jako je nevymazatelný krvavý popel na jednom z děl Jiřího Sozanského, jež byly součástí scénického večera k poctě Jana Palacha 1969 – Doba ledová na Nové scéně Národního divadla přesně v den 46. výročí Palachova činu. Zatímco se výtvarníkovy variace zjevovaly v projekci nad přesvíceným bílým piedestalem, zneklidňující disharmonie hudebních skladeb Petra Kofroně pro sampler, housle, klarinet a trombón natahovala divákovo svědomí na skřipec.

Scénický večer v režii Jiřího Pokorného reflektoval životy „pozůstalých“. Do první části večera vybrala dramaturgie texty z vyšetřovacích spisů šachového velmistra Luďka Pachmana, jehož StB uklidila do psychiatrické léčebny, včetně dopisu, v němž Pachman lékařskou diagnózu vyvrací i proto, aby neznehodnotil své jednání ve prospěch Palachova činu. Dále složku nedoceněného studenta FAMU, spoluautora posmrtných fotografií a posléze schopného agenta pro kulturu Sýkory, který později – v soukolí Stb a božích mlýnů – onemocněl dnou a v roce 1989 spáchal sebevraždu, jak ten večer informoval historik PhDr. Petr Blažek. A do třetice dokumentaci k likvidaci náhrobní desky od sochaře Olbrama Zoubka. Cynismu úředníků a jejich úředního jazyka protiřečily dvě Palachovy verze dopisu na rozloučenou i morální velikost, s níž nahradil apel na dělníky z ČKD apelem obecným, aby snad konkretizací nepředurčil něčí vinu za budoucí živé pochodně.

Četbu v podání Igora Bareše, Saši Rašilova a Radúza Máchy zakončil poslední film (před propuštěním z FSB) kameramana Stanislava Miloty Jan 69, černobílé memento smutku, kdy se v deštivé atmosféře za tónů requiem už rodí národní kapitulace. Ostatně i sbírka na pomník ve víc jako milionové částce brzy zmizela a jen Olbram Zoubek, autor Palachovy posmrtné masky, zůstal myšlence s přirozenou samozřejmostí věrný.

FOTO ARCHIV

Ve druhé polovině scénického večera k poctě Jana Palacha vystoupili čtyři pamětníci, kterým Palachův čin změnil život. Zleva: Olbram Zoubek, historik Petr Koura v roli moderátora, Vlasta Chramostová, Pavel Kohout a historik Petr Blažek. FOTO ARCHIV

Závěrečná debata pamětníků se stala setkáním „spravedlivých“, osobností s nadhledem, které téma Palachovy oběti nikdy nenechalo chladnými. Vedle Zoubka a Miloty to byli Vlasta Chramostová a Pavel Kohout. Ten se ve své eseji zamyslel nad tím, čím se mohl Palach stát, nebýt jeho předčasné smrti, a připomenul, že boj za demokracii nekončí ani v demokracii samotné.

V závěru zazněla z dobového záznamu slova zástupce Vatikánu, kardinála Josefa Berana, která přednesl ve vatikánském rozhlase. Jeho naléhavý hlas pohlcoval sampler simulující varhany. Popel obrazů ožil barvami a hořícím křížem. In silentio et spe erit fortitudo vestra… V tichosti a naději bude vaše síla.

Rozhřešení si udělit nemůžeme. A pokus o smíření je letmý jako Fénix. FOTO archiv

Před slavnostním večerem byla v areálu Musea Kampa odhalena ledová socha s barevným objektem uvnitř. „Ten představuje citlivou duši člověka, kterého svírá mráz a chlad doby,“ okomentoval odkaz na J. Palacha jeden z výtvarníků.Zleva: Vlasta Chramostová, Meda Mládková a autoři Petr Lada a Miroslav Pošvic. FOTO ARCHIV

Jiří Sozanský: 1969 – Doba ledová. Výtvarná a režijní koncepce Jiří Pokorný, hudba Petr Kofroň, dramaturgie Iva Klestilová, Michal Dočekal, odborný poradce Petr Koura. Jediné uvedení 16. 1. 2015, Nová scéna Národního divadla, Praha.


Komentáře k článku: Když popel krvácí

  1. Jiří Wolf

    Avatar

    Jan Palach
    se musel otáčet v hrobě, kolik býv. skalních komunistů se na jeho sebeobětování morálně očišťuje a přiživuje. Vždyť je to ostudné a Palach se téhle comédii nemůže bránit! Čest památce Jana Palacha.

    23.01.2015 (14.06), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

  2. JIří Pokorný

    Avatar

    V článku Když popel krvácí
    je nesprávně uvedeno,že jsem komponovaný večer režíroval já. Autorem byl Michal Dočekal se sešroubovanou nohou v hledišti.
    Já jsem měl na starosti výtvarnou a technickou stránku kusu. Hlavně projekce prací Jiřího Sozanského a filmu Stanislava Miloty Jan 69.
    S úctou Jiří Pokorný

    25.01.2015 (19.48), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    • Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Jiří,
      děkujeme za upřesňující informaci. Řídili jsme se oficiálními zdroji, které poskytuje Národní divadlo na svých stránkách: http://www.narodni-divadlo.cz/cs/predstaveni/9059?t=2015-01-16-19-00
      Že večer režíroval Michal Dočekal, se divák včetně autorky tohoto textu nedověděl. Dočekal je uváděn pouze jako dramaturg. Necháváme to tedy (aspoň zatím, dokud informace nezmění ND) tak i v textu a závěrečné popisce.
      S pozdravem
      Vladimír Hulec

      25.01.2015 (22.48), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,