Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    KlariN píše Varyšovi (No.3)

    Můj milý Vojto,

    zdravím Tě z Brna, těsně před prvním vydechnutím Encounteru. Festivalový servis je velmi přátelský a vstřícný, vše jest zatím poměrně klidné, ale to je samozřejmě jen obvyklý předbouřní stav. Poznámka k úvaze z Tvého dopisu: Ó ano, i absolutní termíny do divadelní kritiky patří a jakékoli zlo se musí nekompromisně označovat a následně tvrdě trestat. Jak jinak definovat kupříkladu uměleckou existenci Romana Groszmana ve funkci uměleckého šéfa činohry Moravského divadla v Olomouci? Jako jitrocel? Domnívám se že nikoli. Dlouhodobá decimace  tvůrčích schopností hereckého ansámblu a  diváckého vkusu prostřednictvím  zasévání nýmandských praktik, nulově invenční dramaturgie a pochybných kamarádšoftů je podle mně podobným zločinem jako ubití roztomilého bobříka rezavou železnou  tyčí. Buď chudák zemře v bolestech na prasklinu lebky, nebo na tetanus. Kruté, že? Takovýto člověk by neměl následně o práci zavadit. Což se bohužel nestane, neb v jistých kruzích má pojem profesionalita vskutku prazvláštní významy. Přítelíčci splácí službu službou a ruka ruku myje. V nejhorším půjde učit, což ostatně už dělá. A nejinak než nedobře.

    A teď Vojtěchu pozor: Viktor Dvořák je jistě sympatický člověk, nicméně na Tvém místě bych se měl na pozoru. Pozvání na Monty Pythony totiž zavání protřelým úskokem. Sám jsem měl tu čest a jest to sprostá, hloupá a nehorázně stopáží přepálená svatokrádež. Nerad bych, aby městskopražští herci v přesile nepěkně pohryzali Tvá sotva zapálená lýtka. Nicméně herecká složka patří dlouhodobě k tomu nejkvalitnějšímu v MDP. Hnije to totiž v úseku uměleckého vedení. S dramaturgyní Věrou Maškovou mám mnoho diváckých zkušeností ze svých olomouckých let a jsem přesvědčen, že má kopyto, rohy a apartní vidle v kanceláři na zdi. O tom, že velká část jejích MDP projektů jsou olomoucké recykláty a vlastní dramatizace pochybných kvalit, snad nemluvit nemusím.

    Ale abych se neloučil příliš pesimisticky: byl jsem na KALDu na prezentaci site-specific projektu Lanostory v režii Apoleny Vanišové. Spojení ateliérů režie, herectví a scénografie vypadalo na plátně i fotkách skvěle a vlastně mě moc štve, že jsem se v únoru na ten Klínovec nedostal. Protože každý jeden takto povedený projekt vyváží tunu divadelně-zločineckých snah.

    Nechť Tě neprovází kýla

     Tvůj KlariN


    Komentáře k článku: KlariN píše Varyšovi (No.3)

    1. Anežka Malá

      Avatar

      pane Klarine, sleduji už dlouho vaše snažení o psaní a „kritiku?“ . Měl byste se raději stáhnout do tichomoří – tam vaše názory padnou na úrodnou vlnu. Takový jako Vy by měli mít zákaz psát!!! A.M.

      08.04.2010 (10.39), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Vojtěch Varyš

      Vojtěch Varyš

      a proč , smím-li se ptát? buďte konkrétní!

      08.04.2010 (11.23), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    3. Vojtěch Varyš

      Vojtěch Varyš

      tak o tom, smí-li hrát Monty Pythonovské scénky někdo jiný, než Monty Python, by se dalo polemizovat, a sám v tom nemám úplně jasno, ale zahrané je to v Rokoku velmi pěkně.

      23.04.2010 (11.29), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,