Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Reportáž

    KlariNovy ostravské letní ohledy (No. 3)

    Jak už bylo řečeno, již ve svém druhém ročníku programová sekce Student factory jasně naznačila, že se nadále nehodlá spokojit jen s domácím, tedy česko-slovenským kontextem, a do svého již tak dost nabitého programu poprvé přizvala i dvojici zahraničních účastníků. Prozatím coby pouhý doplněk soutěžního programu. Jak se vedlo vzácným hostům?

    Patoformy Slezské divadelní školy z Katovic. Foto: archiv festivalu

    Inscenace Patoformy Slezské divadelní školy z Katovic se bohužel ukázala být dramaturgickým omylem. Polští divadelníci totiž do přívětivých prostor Studia G přivezli nekoncepční a stylově naprosto nesourodou snůšku kolektivních etud, která by snad obstála jako pracovní výstup z úvodního třídenního workshopu, coby reprezentativní artefakt však selhává na mnoha frontách. Neviditelným pedagogickým vedením, preferencí podloudných starých komediálních režijních triků i rozháraným hereckým kolektivem. S výjimkou banskobystrického provaru nejslabší položka letošního programu.

    God, Home, Kitchen Mikolty Tózsa. Foto: archiv divadla

    Na zcela opačné straně kvalitativního spektra naštěstí stála sólová performance God, Home, Kitchen Mikolty Tózsa, maďarské studentky alternativního a fyzického divadla z budapešťské FreeSZFE. Talentovaná umělkyně zde kombinuje hluboce osobní výpověď se sugestivní zprávou o nelehkém životě v současném, ultra-konzervativně směřovaném Maďarsku. Dráždivá, a do detailu funkční kombinace divadla intimního a politického, jež pokorně vychází z low cost estetiky, tvůrčí herecké koncentrace i nadhledu. Individuální zpověď studentky posouvá inscenaci směrem k obecnější definici aktuálního stavu lidské společnosti. Tózsa ladně překročila jazykovou bariéru a stala se jedním z vrcholných zážitků nejen druhého ročníku sekce, ale i letošního DF vůbec. Revolta něžná, razantní i odzbrojující. Děkuji za ni.

    Druhý ročník Student factory jednoznačně prokázal, že rozvoj akce mateřské, tedy Dream Factory, v tomto ohledu kráčí jednoznačně správným směrem. Je totiž nesmírně důležité setrvale podporovat rozvoj nejmladší generace divadelních umělců a otevírat tak další možnosti nejen jejich prezentace, ale především spolupráce na projektech příštích. Jedinečný portál do budoucnosti, jež stojí za enormní diváckou pozornost, důslednou propagaci a adekvátní finanční podporu.

    A jakpak že dopadlo letošní klání? Obě ocenění odborné poroty, jež je tvořena moravskoslezskými divadelními profesionály, tentokrát shodně putují do Matky měst:

    Ocenění v kategorii Snová studentská inscenace obdržel projekt Ř.I.P. z katedry alternativního a loutkového divadla DAMU.

    Ocenění za Snovou hereckou souhru pak získala pražská činoherní inscenace Perplex režiséra Tomáše Ráliše (DAMU).

    Jak vidno, studentské divadlo Ostravě sluší. Je tedy na čase vyhlížet třetí set. Na shledanou v divadlech!

    ///

    KlariNovy ostravské letní ohledy (No. 1)

    KlariNovy ostravské letní ohledy (No. 2)


    Komentáře k článku: KlariNovy ostravské letní ohledy (No. 3)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,