Divadelní noviny Aktuální vydání 17/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

17/2024

ročník 33
15. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Reportáž

    KlariNův letní trip (No. 3)

    Nitranská festivalová neděle přinesla další pěknou řádku intenzivních vzruchů a rozzářila jindy ospalé centrum města. Své brány otevřela Kavárna na korzu, která návštěvníkům dětským i dospělým výmluvně i přesvědčivě převedla nehasnoucí kouzlo tradičních loutek. Zdárně proběhl i další Den pro Ukrajinu, jenž mimo jiné zahrnul i rozhovory s Ukrajinci, žijícími v Nitře, projekci 5. a závěrečné části dokumentárního filmu Viery Dubačové Ti, kteří zůstali, i scénické čtení současných ukrajinských textů Pavla Arie a Oleny Astasevy.

    Inscenace bratislavského divadla Ludus Historie jistého násilí v režii Barbory Chovancové. Foto: archiv divadla

    Největší pozornost pak logicky byla upřena na pokračování hlavního programu, v němž tentokrát dostal možnost zazářit čerstvý držitel ceny Grand prix z festivalu Nová dráma, inscenace bratislavského divadla Ludus Historie jistého násilí v režii Barbory Chovancové. Nekompromisní autobiografická zpověď nezpochybnitelné hvězdy současné evropské literatury a režisérčina generačního souputníka Édouarda Louise je čtveřicí genderově i generačně různorodých aktérů důsledně interpretována jako hypnotická hlasová fuga, jež autorovo osobní trauma dokáže povýšit na takřka archetypální motiv, suverénně překračující lokální, sociální, i rasová specifika předlohy. Antiiluzivní výprava Anny Chrtkové kreativně  kouzlí s uniformními kostýmy i výrazovými proprietami procedurální krimi. Preciznost pozoruhodného projektu je lehce oslabena zbytečně explicitním závěrem, jenž titulní akt znázorní pomocí přeestetizované choreografie, která sice odkazuje k antickému ideálu krásy, ale v kontextu předchozího sevřeného vyprávění působí jako zcela zbytečný ornament. Inscenace sice několik konzervativních diváků vyhnala z přítmí divadelního sálu, následná vyčerpávající diskuse pak byla zcela jasným důkazem, že i Slovensko touží po umění, jež nebojí se bodat, a divadlo Ludus sebevědomě překračuje vlastní letité hranice. Zajisté díky!

    Završení večera sice decentně zkomplikovala večerní průtrž mračen, velká veřejná debata, vedená tandemem renomovaných slovenských literátů Michalem Havranem a Michalem Hvoreckým o Slovensku ve 21. století si uchovala komplexnost, humor i argumentační břit.

    Noc na pondělí jsem pak strávil v družném přátelském mezigeneračním hovoru s místními dobrovolnicemi, který mi dal jasně na vědomí, že před svítáním se zkrátka v Nitře nechodí spát.

    Nashledanou brzy!

    ///

    Další díly seriálu naleznete zde.


    Komentáře k článku: KlariNův letní trip (No. 3)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,